• Anonym (potatis)

    ni som lyckas äta nyttigt varenda dag...

    ..hur gör ni?  Har ni ens ett sug efter mat?/godis/onyttigheter

    Jag lyckas då INTE kontrollera mitt sug efter ätbara saker. just nu försökte jag ta en apelsin som jag åt men så hade jag lite muffins från igår som jag försökte och försökte tränga bort men nej, dem är nu alla uppätna.

    BLIR GALEN

  • Svar på tråden ni som lyckas äta nyttigt varenda dag...
  • Anonym (Queen)

    Jag har aldrig kaffebröd, godis, chips, glass eller liknande hemma. Köper sånt ytterst sällan. Jag brukar också planera vad jag ska laga mat för hela veckan och veckohandla.

    Jag är inte extrem på något sätt men just godis, kakor och sånt äter jag i princip aldrig eftersom jag inte köper hem det.

  • Anonym (A)

    Tror det gäller att inte ha något onyttigt hemma. Finns det hemma så äter jag av det.

  • IceKitten

    Alltså, för det första sjunker ens sockerbegär ju mindre socker man äter. Samma med salt och fett.

    För det andra, ha inte muffins hemma. Det är mycket enklare att motstå om det krävs att du också måste går/cyklar till affären för att få det (och nej, man tar INTE bilen för att köpa onyttigheter.

    Tredje, bli aldrig vrålhungrig. Se till att du fylla upp med morötter eller något när du märker av de första hungerkänslorna.

    Fjärde, ersättningsmat. Du får ju självfallet hitta maten du gillar men apelsin istället för muffins, oliver istället för chips osv... För ibland vill man verkligen bara ha salt/sött.

    Och sist. Något fusk då och då är inte världens undergång. Ångesten och frustrationen du verkar känna är mycket värre för din framtida framgång än muffinsen var.

  • Liberté

    Själv brukar jag aldrig köpa hem sötsaker eller läsk. Har inte gjort det på över 15 år så har inget som helst sug efter det längre.

    Chips, solrosfrön (i skal) , jordnötter (skal) samt valnötter är kaloritätt ifall jag behöver få upp mitt kval intag för veckan.

    Äter rejält med protein och inte speciellt mycket kolhydrater då jag alltid stått mig bäst på just det. Protein och kolhydrater innehåller samma mängd kcal men eftersom termogenes är mer krävande och inlagring av fett från protein inte möjligt så fungerar det bättre.

    Är man hungrig hela tiden och sugen på saker så kanske man borde lägga upp dieten lite smartare ?

  • Anonym (potatis)

    jag har ett sjukligt sug ibland vill jag bara äta ihjäl mig tänker att det kanske är ett bra sätt att dö påDöd

  • Hoppas96

    Jag har alltid varit en sockermissbrukare..

    Spelade fotboll på hög nivå från 7-16 års ålder och då märktes det inte på kroppen att jag åt kass. Men sedan när jag lade av och puberteten hade sin peak gick jag bara upp upp upp. Det har jag gjort i princip tills i år.

    Insåg att jag äter okontrollerat och alldeles för mycket sött. Började med viktväktarna egentligen bara för att kunna få recept och råd på hur en normal dag kan se ut. Genom Detta har jag fått mycket bättre kontroll, jag har inte kört strikt utan har ätit/druckit vad jag vill på helgerna. Men inför veckodagarna planerar vi recept att laga som även räcker till matlådor. Köper inte hem skit men däremot massa frukt. Är det fika på jobbet så tar jag och tillåter mig själv. Men jag har koll på vad och hur mycket jag stoppar i mig och ser ett mönster i vad som är bra och dåligt för min kropp.

    Gått ner några få kilon sedan i juni och då ska det tilläggas att jag var på 10 dagars semester, druckit en del alkohol och ätit skräpmat på helgerna.

    Så mitt tips är att prova viktväktarna eller annat verktyg där du kan ha mer kontroll på vad du stoppar i dig och som motiverar dig att välja nyttigt istället!

    Lycka till!

  • Bjoer

    Som andra nämnt, det är lättare att kontrollera om du inte har möjlighet att käka chips och liknande. Handla aldrig när du är hungrig! Då är det lättare att inte köpa hem det heller.

  • Anotherone

    Jag sätter upp regler för mig själv som är enkla att hålla. Och sen har jag situationer när jag gör undantag.

    -man kan äta allt men inte alltid

    -köp inte sötsaker själv men är det kalas och någon bjuder så är det ok

    -ha inte sånt hemma som inte är bra, annars blir det svårt

    På det viset begränsas också antalet tillfällen helt av sig självt. Jag har tex inga problem med att avstå onyttigheter just nu för nästa helg ska min systerdotter firas med tårtkalas och där kommer jag att välja att äta det jag känner för.

  • Anonym (Så stoppar du sötsuget (Sy igen munnen))

    Jag känner direkt att jag inte hör hemma i denna kommentaren.
    Men okej, "så du kan inte INTE heller kontrollera ditt sötsug"

    Då följer i alla fall jag dessa tipsen här, mest för att få fler tips som vi båda två säkert kan dela på. Tack.

Svar på tråden ni som lyckas äta nyttigt varenda dag...