• Thu 17 Oct 2019 16:59
    806 visningar
    9 svar
    9
    806

    Är pc'n för klen, eller vad är problemet?

    Jag har en laptop som jag bara använt nu under det senaste året och dessförinnan legat oanvänd i ca tre år.

    Den är så otroligt trög när jag går ut på nätet och på Facebook funkar den ofta inte alls.

    Jag har fixat och donat med antivirus och brandvägg, rensa, uppdaterat, kört defragmentering och viruskoll, men märker bara små skillnader under kortare tid, inte så att det riktigt hjälper.

    En bekant kollade prestandan och sa att den nog är för klen, att den inte orkar med mycket mer än operativprogrammet.

    Du som är duktig på sådant, vad tror du om detta, enbart genom att kolla prestanda?


    Operativsystemets namnMicrosoft Windows 8.1 med Bing
    Version6.3.9600 build 9600
    Ytterligare beskrivning av operativsystemetInte tillgängligt
    Operativsystemets tillverkareMicrosoft Corporation
    DatornamnBÄRBARNY
    DatortillverkareASUSTeK COMPUTER INC.
    DatormodellX453MA
    Datortypx64-based PC
    System-SKUASUS-NotebookSKU
    ProcessorIntel(R) Celeron(R) CPU  N2840  @ 2.16GHz, 2159 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer
    BIOS-version och -datumAmerican Megatrends Inc. X453MA.210, 2014-12-25
    SMBIOS-version2.8
    Version av inbäddad styrenhet255.255
    BIOS-lägeUEFI
    BaskortstillverkareASUSTeK COMPUTER INC.
    BaskortsmodellInte tillgängligt
    BaskortsnamnBaskort
    PlattformsrollBärbar
    Tillstånd för säker startPå
    PCR7-konfigurationBindning är inte möjlig
    Windows-katalogC:\Windows
    SystemkatalogC:\Windows\system32
    Startenhet\Device\HarddiskVolume1
    Nationella inställningarSverige
    HAL (Hardware Abstraction Layer)Version = "6.3.9600.18969"
    Användarnamn
    TidszonVästeuropa, sommartid
    Installerat fysiskt minne (RAM)2,00 GB
    Sammanlagt fysiskt minne1,89 GB
    Tillgängligt fysiskt minne351 MB
    Sammanlagt virtuellt minne7,64 GB
    Tillgängligt virtuellt minne5,01 GB
    Växlingsfilsutrymme5,75 GB
    VäxlingsfilC:\pagefile.sys
    Hyper-V - Tillägg för VM-övervakningslägeJa
    Hyper-V - Tillägg för adressöversättning på nivå tvåJa
    Hyper-V - Virtualisering aktiverad i inbyggd programvaraJa
    Hyper-V - DataexekveringsskyddJa
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-17 17:00
    Jag använder chrome som webläsare.
  • Svar på tråden Är pc'n för klen, eller vad är problemet?
  • Thu 17 Oct 2019 17:25
    #1

    Är det bara på nätet den är trög? Tänker kan ju vara Internet som strular också?

  • Thu 17 Oct 2019 17:27
    #2

    Är det bara på nätet den är trög? Tänker kan ju vara Internet som strular också? Eller två antivirusprogram? Brukar kunna vara ett simpelt som är installerat när man köper datorn. Installerar man sen ett till går de i konflikt med varandra och datorn blir helskum.

  • Thu 17 Oct 2019 17:39
    #4

    Wow, är du säker på att du inte köpte den datorn på tidigt 90-tal? Vår win 97-dator var bättre än så.... Det är ett mindre under att den ens kan köra win8.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Thu 17 Oct 2019 23:17
    #4

    2 GB minne? Förstår om den är seg.

  • Sat 19 Oct 2019 14:25
    #5
    AniieeHär skrev 2019-10-17 17:39:13 följande:

    Wow, är du säker på att du inte köpte den datorn på tidigt 90-tal? Vår win 97-dator var bättre än så.... Det är ett mindre under att den ens kan köra win8.


    Jag tror jag köpte den 2015 och då hade jag redan två andra, betydligt mer kraftfulla, så den här skulle bara användas för enklare arbeten när jag behövde ha en liten och lätt pc med mig ut på fältet.

    Operativsystemet är installerat från fabrik eller butik, inget jag gjort själv.

    Men nu har de andra givit upp och jag har bara den här...
  • Sat 19 Oct 2019 14:27
    #6
    Ruter skrev 2019-10-17 17:27:08 följande:

    Är det bara på nätet den är trög? Tänker kan ju vara Internet som strular också? Eller två antivirusprogram? Brukar kunna vara ett simpelt som är installerat när man köper datorn. Installerar man sen ett till går de i konflikt med varandra och datorn blir helskum.


    Ja, nästan bara på nätet, inte ofta och mycket annars, när jag bara sitter och skriver dokument.
  • Sat 19 Oct 2019 14:41
    #7

    Väldigt lite RAM och relativt klen processor är förmodligen varför det går segt.

  • Mon 21 Oct 2019 15:51
    #8
    Lånehajen skrev 2019-10-19 14:41:25 följande:

    Väldigt lite RAM och relativt klen processor är förmodligen varför det går segt.


    Tack för svar.
  • Kverul­ant67
    Mon 28 Oct 2019 10:48
    #9

    För lite RAM vet du ju redan. Har du installerat CCleaner? Om inte prova att göra det (gratis) och städa ur datorn och register mm.
    Har du separat virus-program? Avinstallera det och nöj dej med inbygda Windows defender.

Svar på tråden Är pc'n för klen, eller vad är problemet?