• Anonym (??)

    Hur ökar jag kroppens chanser att absorbera en inre blödning?

    Nån som vet? Helst medicinskt kunniga. Är det något jag själv kan göra?

    Även tips på mat, vitaminer etc som hjälper kroppen.

  • Svar på tråden Hur ökar jag kroppens chanser att absorbera en inre blödning?
  • Anonym (Olika)

    Går inte svara på om man inte vet mer. Inre blödning är allt från en sprucken mjälte som kräver ganska omedelbar op. till blödningar pga att man ramlat. Jag fick en inre blödning när jag krockat med en bil och fått styret över bröstbenet. Det läkte av sig självt. Mat innehåller vitaminer så äter du allsidigt får du i dig vitaminer. Extra lär inte hjälpa mot blödningar. 

  • Tow2Mater

    Håll din lever i trim med måttligt med alkohol etc, den tilverkar ett ensym som hjälper blodet koagulera  tillsammans med blodplättarna.

  • Anonym (??)

    Blöder i livm


    FtS70 skrev 2019-10-18 18:10:00 följande:

    Oj, udda fråga. Vad blöder och varför?


    Blödning i livmodern under graviditet. Vet ej varför men bebis mår bra iaf. Behöver dock boosta kroppens chanser till att suga upp blodet nu.
  • Anonym (L)
    Anonym (??) skrev 2019-10-18 18:51:34 följande:

    Blöder i livm

    Blödning i livmodern under graviditet. Vet ej varför men bebis mår bra iaf. Behöver dock boosta kroppens chanser till att suga upp blodet nu.


    Men det blodet kommer väl ut? Kan kroppen verkligen suga upp det blodet, vart har du fått det ifrån? =)
  • Anonym (??)
    Anonym (L) skrev 2019-10-18 20:14:07 följande:

    Men det blodet kommer väl ut? Kan kroppen verkligen suga upp det blodet, vart har du fått det ifrån? =)


    Det sa gyn till mig. Att blöda vill de helst inte att jag gör eftersom det riskerar att bli missfall då
  • Anonym (Olika)
    Anonym (??) skrev 2019-10-18 20:23:51 följande:
    Det sa gyn till mig. Att blöda vill de helst inte att jag gör eftersom det riskerar att bli missfall då
    Du måste missförstått nånting. Antingen har man fått m.f och då blöder man alltid och blodet och resterna måste ut. Det går inte förhindra när det väl börjat. M.f går endast förhindra så att fostret inte dör öht. Eller också blöder man som gravid av nåt annat skäl. Kan vara sköra slemhinnor, placenta previa, " blåmärke" på livmodern eller annat. Många av de blödningarna är ofarliga och resulterar ju inte i missfall bara för att man blöder. Jag har haft blödningar som gravid- v.7 rejält, v.18 och 22 lite mindre blödningar. Nånting blödde och blodet kom ut, men m.f var det inte.
  • Anonym (??)
    Anonym (Olika) skrev 2019-10-18 20:42:10 följande:

    Du måste missförstått nånting. Antingen har man fått m.f och då blöder man alltid och blodet och resterna måste ut. Det går inte förhindra när det väl börjat. M.f går endast förhindra så att fostret inte dör öht. Eller också blöder man som gravid av nåt annat skäl. Kan vara sköra slemhinnor, placenta previa, " blåmärke" på livmodern eller annat. Många av de blödningarna är ofarliga och resulterar ju inte i missfall bara för att man blöder. Jag har haft blödningar som gravid- v.7 rejält, v.18 och 22 lite mindre blödningar. Nånting blödde och blodet kom ut, men m.f var det inte.


    Nej detta var vad gyn sa till mig, helt säkert. En stor blodansamling i livmodern men skild från graviditeten som såg bra ut! Inte mf men kan bli om den lilla åker med blodet ut.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (??) skrev 2019-10-18 21:00:48 följande:
    Nej detta var vad gyn sa till mig, helt säkert. En stor blodansamling i livmodern men skild från graviditeten som såg bra ut! Inte mf men kan bli om den lilla åker med blodet ut.
    Låter oerhört märkligt! Finns jättemånga kvinnor som haft störtblödningar där fostret inte "åkt med ut". Kommer fostret med ut är det missfall, inget man kunnat förhindra ändå. Är det en annan blödning måste den ut, fostret sitter där det sitter. Bara meningen "blodansamling skild från graviditeten" låter ju konstigt. Graviditeten är ju hela ens tillstånd. Graviditeten kan ju inte se bra ut.  Som gravid har man ju enskilda delar som man vanligen kallar vid namn- livmoder, moderkaka, fostret m.m  Är nåt inne i livmodern är det ju inte skilt från graviditeten. Som gravid 6 ggr med 4 m.f och 2 levande födda barn känner jag inte alls igen formuleringen.
  • Anonym (??)
    Anonym (Olika) skrev 2019-10-18 21:19:22 följande:

    Låter oerhört märkligt! Finns jättemånga kvinnor som haft störtblödningar där fostret inte "åkt med ut". Kommer fostret med ut är det missfall, inget man kunnat förhindra ändå. Är det en annan blödning måste den ut, fostret sitter där det sitter. Bara meningen "blodansamling skild från graviditeten" låter ju konstigt. Graviditeten är ju hela ens tillstånd. Graviditeten kan ju inte se bra ut.  Som gravid har man ju enskilda delar som man vanligen kallar vid namn- livmoder, moderkaka, fostret m.m  Är nåt inne i livmodern är det ju inte skilt från graviditeten. Som gravid 6 ggr med 4 m.f och 2 levande födda barn känner jag inte alls igen formuleringen.


    Borde ha skrivit skild från fostret då...

    Finns åtskilliga trådar här inne om detta:

    www.familjeliv.se/forum/thread/12904498-hematom-i-livmodern-och-hjartaktivitet
  • Anonym (??)
    BernieLollo skrev 2019-10-18 21:26:01 följande:

    Varför frågade du inte din bm?!

    Men nej, du kan inte göra något själv för att "suga upp det".


    BM vet inget alls om sånt här. Det var gyn som sa det till mig.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (??) skrev 2019-10-18 21:50:20 följande:

    BM vet inget alls om sånt här. Det var gyn som sa det till mig.


    Har du missat totalt att det är barnmorskor och läkare som jobbar på gyn? Även endel grundutbildade ssk. Så jo, en BM har kunskaper om hemtom i livmoder.

    Du kan inte göra något åt det. Är det så att fostret inte är friskt så kan det mycket väl bli så att de följer med hematomet ut. Endel hematom i livmodern försvinner av sig själv andra gör det inte.
  • Anonym (??)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-18 22:11:34 följande:

    Har du missat totalt att det är barnmorskor och läkare som jobbar på gyn? Även endel grundutbildade ssk. Så jo, en BM har kunskaper om hemtom i livmoder.

    Du kan inte göra något åt det. Är det så att fostret inte är friskt så kan det mycket väl bli så att de följer med hematomet ut. Endel hematom i livmodern försvinner av sig själv andra gör det inte.


    Jag syftade på BM på mvc. Hon kunde inget om det när jag frågade. BM på gyn missade jag att fråga eftersom det kom så hastigt och alla mina frågor dök upp först efteråt.
  • Agronomen

    Då ringer du dit igen för att gå svar, istället för att ställa sådana här viktiga frågor på familjeliv....

  • BernieLollo
    Agronomen skrev 2019-10-19 09:05:13 följande:

    Då ringer du dit igen för att gå svar, istället för att ställa sådana här viktiga frågor på familjeliv....


    +1
Svar på tråden Hur ökar jag kroppens chanser att absorbera en inre blödning?