• Anonym (Keylo)

    Vad blev din vändning?

    Jag vill gärna höra era berättelser om vad det var som fick er att kunna må bättre, att bryta den onda spiralen ned. Medicinering är en sak, men ibland krävs det att något utöver den sker, som blir någon slags brytpunkt.

    För mig var det när jag var inlagd för depression och hög självmordsrisk, vilket jag fick ect för. Efter några behandlingar orkade jag sminka mig lite och när läkaren såg detta upplevde jag ett sådant otroligt genuint uttryck av glädje och lättnad från henne, först då kände jag att jag var mer än ett nummer. Att min historia faktiskt påverkade andra. Jag är inte helt frisk än men det är på väg åt rätt håll!

    Vill gärna höra era historier!

  • Svar på tråden Vad blev din vändning?
  • Anonym (Hshwuevd)

    Hade ett heart to heart med min far och han kastade det i mitt ansikte. Det var vad jag behövde för att kunna lämna han bakom mig, insåg då att jag aldrig skulle kunna ha någon normal relation med honom.

    Allt blev lättare efter det även om jag gjorde ont

  • Anonym (Pappan)

    Träning! När det var som dystrast lyckades jag på något vis ta mig till ett träningspass. Efter det blev det ett till och veckan därefter säkert 2-3 pass. Sen var jag fast och någonstans på vägen mådde jag helt plötsligt inte lika dåligt längre.

  • Anonym (Misslyckad)

    Jag bedövade mig först med alkohol, sen droger och shopping, träning, arbete, sex... allt möjligt.

    Det som fick mig att vakna var när jag dig framför hela min familj samt min dotter som bara hade suttit oberörd och tittat medans övriga gjorde hlr, ringde ambulans osv.

    Jag förstod efteråt att jag sårat min dotter så mycket att hon inte ens brydde sig ifall jag dog...

  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2019-10-18 22:51:39 följande:

    Jag bedövade mig först med alkohol, sen droger och shopping, träning, arbete, sex... allt möjligt.

    Det som fick mig att vakna var när jag dig framför hela min familj samt min dotter som bara hade suttit oberörd och tittat medans övriga gjorde hlr, ringde ambulans osv.

    Jag förstod efteråt att jag sårat min dotter så mycket att hon inte ens brydde sig ifall jag dog...


    Det ska stå DOG, inte dig..
  • Anonym (Keylo)
    Anonym (Hshwuevd) skrev 2019-10-18 21:21:42 följande:

    Hade ett heart to heart med min far och han kastade det i mitt ansikte. Det var vad jag behövde för att kunna lämna han bakom mig, insåg då att jag aldrig skulle kunna ha någon normal relation med honom.

    Allt blev lättare efter det även om jag gjorde ont


    Fantastiskt starkt gjort, du hade den styrkan att släppa honom för att kunna ta hand om dig själv!
  • Anonym (Keylo)
    Anonym (Pappan) skrev 2019-10-18 22:14:29 följande:

    Träning! När det var som dystrast lyckades jag på något vis ta mig till ett träningspass. Efter det blev det ett till och veckan därefter säkert 2-3 pass. Sen var jag fast och någonstans på vägen mådde jag helt plötsligt inte lika dåligt längre.


    Vad kul att höra att du lyckades vända allt :) Har också funnit att träning verkligen gör under för den psykiska hälsan.
  • Anonym (Keylo)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2019-10-18 22:51:39 följande:

    Jag bedövade mig först med alkohol, sen droger och shopping, träning, arbete, sex... allt möjligt.

    Det som fick mig att vakna var när jag dig framför hela min familj samt min dotter som bara hade suttit oberörd och tittat medans övriga gjorde hlr, ringde ambulans osv.

    Jag förstod efteråt att jag sårat min dotter så mycket att hon inte ens brydde sig ifall jag dog...


    Hur är det mellan er nu? Det låter verkligen som att du led något fruktansvärt?! Har du fått bra hjälp att ta dig vidare från allt det destruktiva?

    Ps. Det gör mig ledsen att se att du väljer att benämna dig som "misslyckad". Det krävs en enorm styrka att kunna börja förändra sig, även om man tar myrsteg framåt.
  • Anonym (Ugglan)

    Det var när jag mötte mig själv i en terapisession. Det var det obehagligaste jag varit med om och det enda jag var (liv)rädd för.

    Efter den dagen kunde jag sluta med medicinerna, sluta träffa psyk, gå upp till heltid i min arbetsträning, gick ner i vikt och började träna igen. Om 3 månader är jag frisk enligt alla regler och instanser efter att ha varit sjuk sen 2016 och fått höra att det är kroniskt och att mitt liv är förstört (fick en schizodiagnos). Fu. Hehe.

  • Anonym (Keylo)
    Anonym (Ugglan) skrev 2019-10-19 08:56:07 följande:

    Det var när jag mötte mig själv i en terapisession. Det var det obehagligaste jag varit med om och det enda jag var (liv)rädd för.

    Efter den dagen kunde jag sluta med medicinerna, sluta träffa psyk, gå upp till heltid i min arbetsträning, gick ner i vikt och började träna igen. Om 3 månader är jag frisk enligt alla regler och instanser efter att ha varit sjuk sen 2016 och fått höra att det är kroniskt och att mitt liv är förstört (fick en schizodiagnos). Fu. Hehe.


    På vilket sätt mötte du dig själv? Det verkar onekligen ha varit ett väldigt starkt ögonblick. Berätta gärna mer :)
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Keylo) skrev 2019-10-19 08:44:22 följande:

    Hur är det mellan er nu? Det låter verkligen som att du led något fruktansvärt?! Har du fått bra hjälp att ta dig vidare från allt det destruktiva?

    Ps. Det gör mig ledsen att se att du väljer att benämna dig som "misslyckad". Det krävs en enorm styrka att kunna börja förändra sig, även om man tar myrsteg framåt.


    Jag har inte träffat henne på snart 2år :(

    Därför är jag misslyckad. Min beroendepersonlighet är svår att jobba med. Även om jag inte dövar med destruktiva saker längre så finns risken hela tiden. Vi som har eller har haft det svårt får jobba med det resten av våra liv. Jag ser dock inte svart på saker längre. Nu är livet ljusare och lättare.

    Vad gör du för att klara vardagen?
  • Duppedu
    Anonym (Keylo) skrev 2019-10-19 13:01:15 följande:

    På vilket sätt mötte du dig själv? Det verkar onekligen ha varit ett väldigt starkt ögonblick. Berätta gärna mer :)


    Jag hade fått en psykos 1,5 år tidigare och var traumatiserad, rädd för min inre värld. Jag hade ingen kontakt med mig själv öht och fick hjälp av en psykolog som berättade att hon skulle ge mig en liten knuff att ta mig in. Sagt och gjort, under fjärde träffen får jag en liten mental fösning och hamnar mitt i det obehagligaste jag kunde tänka mig.

    "Är jag där nu?" frågar jag och paniken sköljer över mig. Jag får ingen luft och tror att jag ska dö. Hon hjälper mig igenom, jag var kraftigt skakad av upplevelsen i ett dygn efteråt men sen dess har allt bara gått åt rätt håll.

    Superhäftig grej och lite svår att förklara men det var en livräddare.
  • Anonym (Misslyckad)
    Duppedu skrev 2019-10-19 15:35:50 följande:

    Jag hade fått en psykos 1,5 år tidigare och var traumatiserad, rädd för min inre värld. Jag hade ingen kontakt med mig själv öht och fick hjälp av en psykolog som berättade att hon skulle ge mig en liten knuff att ta mig in. Sagt och gjort, under fjärde träffen får jag en liten mental fösning och hamnar mitt i det obehagligaste jag kunde tänka mig.

    "Är jag där nu?" frågar jag och paniken sköljer över mig. Jag får ingen luft och tror att jag ska dö. Hon hjälper mig igenom, jag var kraftigt skakad av upplevelsen i ett dygn efteråt men sen dess har allt bara gått åt rätt håll.

    Superhäftig grej och lite svår att förklara men det var en livräddare.


    Jag har gjort en liknande upplevelse tillsammans med en coach.

    Hon ?hjärntvättade? mig med en övning och när jag vaknade upp så kom jag inte på en enda negativ tanke. Jag satt bara tyst med öppen mun. Huvet var tömt. 10min tidigare var allt nattsvart.

    Mycket häftig upplevelse. Tyvärr varade inte så länge för min del.
  • Anonym (sjukdom)
    Duppedu skrev 2019-10-19 15:35:50 följande:
    Jag hade fått en psykos 1,5 år tidigare och var traumatiserad, rädd för min inre värld. Jag hade ingen kontakt med mig själv öht och fick hjälp av en psykolog som berättade att hon skulle ge mig en liten knuff att ta mig in. Sagt och gjort, under fjärde träffen får jag en liten mental fösning och hamnar mitt i det obehagligaste jag kunde tänka mig.

    "Är jag där nu?" frågar jag och paniken sköljer över mig. Jag får ingen luft och tror att jag ska dö. Hon hjälper mig igenom, jag var kraftigt skakad av upplevelsen i ett dygn efteråt men sen dess har allt bara gått åt rätt håll.

    Superhäftig grej och lite svår att förklara men det var en livräddare.
    Anonym (Misslyckad) skrev 2019-10-19 17:03:45 följande:
    Jag har gjort en liknande upplevelse tillsammans med en coach.

    Hon ?hjärntvättade? mig med en övning och när jag vaknade upp så kom jag inte på en enda negativ tanke. Jag satt bara tyst med öppen mun. Huvet var tömt. 10min tidigare var allt nattsvart.

    Mycket häftig upplevelse. Tyvärr varade inte så länge för min del.
    Vart får ni tag i sådana behandlingar?

  • Duppedu
    Anonym (sjukdom) skrev 2019-10-19 17:14:00 följande:

    Vart får ni tag i sådana behandlingar?


    Jag blev erbjuden terapi på öppenpsykiatriska mottagningen efter att ha stått i kö ett tag (6-8 mån kanske, minns inte riktigt men det var tillräckligt länge för att jag ska ha glömt att jag skrev upp mig när jag blev kontaktad).

    Psykodynamisk psykoterapi var det, men det var nog tack vare min öppenhet och självreflektion och så hennes (psykologens) awesomeness det gick så bra.
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (sjukdom) skrev 2019-10-19 17:14:00 följande:

    Vart får ni tag i sådana behandlingar?


    Jag anlitade coachen som är med i lyxfällan.
Svar på tråden Vad blev din vändning?