• Anonym (Sandra)

    Nytt jobb ont i ryggen

    Jag har börjat på nytt jobb för några månader sedan.Jobbet innebär mycket lyft och mina kollegor lyfter och anser att det är helt naturligt.(Liftar finns ,men då tar det längre tid).Vi jobbar med människor.Ska det vara så att man måste lyfta för att många tycker att det är ok?Jag har försökt markera men alla lyfter.

  • Svar på tråden Nytt jobb ont i ryggen
  • Anonym (Fd ssk)

    Att inte använda lyft vid förflyttning av människor är en säkerhetsrisk både för dig men även för den du lyfter. Ni begår tjänstefel. Ingen kommer att tacka dig för att din rygg pajar. Att spara in tid på lyft är bara dumt. Nästa gång du ska lyfta så säg nej om inte lyft används. Arbetskamraterna får väll gå till er arbetsledare och snällt erkänna att de gör fel dagligen. Stå på dig.

  • Jemp
    Anonym (Sandra) skrev 2019-10-18 21:36:30 följande:

    Vet inte det än.


    Fråga din chef.

    Det är ju en arbetsmiljöfråga. Dels att tillhandahålla liftar och tillräckligt med tid för att använda dem (vilket väl tyvärr kan brista inom vården), dels att faktiskt se till att de blir använda. Det skapas en kultur kring "hur man gör på arbetsplatsen" som kan leda till osund arbetsmiljö.

    Tyvärr (?) Beror det ju mycket på hur ledningen hanterar det. Om resten inte tycker det är ett problem och det är tidsbrist kan det såklart bli lite sura miner.
  • Anonym (Sandra)

    Tycker att det är så galet.Jag har inte pratat med chefen än.Jag tycker att det konstigt att kollegor bara lyfter och tar det för givet att jag ska göra det.Fattar inte att deras rygg orkar.Som det ser ut nu så har vi inte alltid tid att använda liften.Eller så blir jag den konstiga,jobbiga kollegan.

  • Anonym (Sandra)

    Hur ska jag berätta problemet för chefen på ett bra sätt?

Svar på tråden Nytt jobb ont i ryggen