• Sat 19 Oct 2019 13:49
    2364 visningar
    18 svar
    18
    2364

    Syskonförsök med donerade spermier

    Hej!

    Jag funderar på det här med syskonförsök när man genomgått ivf behandling med donerade spermier (inget i frysen sedan det försöket). Finns det möjlighet alls att göra fler försök med samma donator?

    Har gjort behandling via landstinget här i Sverige, på rmc i Linköping.. Någon som vet?

  • Svar på tråden Syskonförsök med donerade spermier
  • Sat 18 Jan 2020 09:53
    #3
    Alltannatvarupptaget skrev 2020-01-15 12:04:24 följande:

    Hej! 

    Vi fick vår donation från Danmark (utförd i Sverige). Vi ringde spermabanken i Danmark och reserverade från samma så att det inte skulle ta slut. Vilket var tur för det var dom sista som fanns kvar... 

    Vårt tips;  Ring eran hemmaklinik i Sverige och fråga hur ni ska gå tillväga om ni vill ha ett syskon med samma donator! Vänta inte!


    Hej och tack för ditt svar!

    Känns nästan lite tråkigt att vi inte valde att gå utomlands direkt. Kontaktade Linköping och de kan inte ?tinga? spermier. De kan inte heller berätta hur mycket som finns (eller inte finns) kvar av donatorn som vi använde med dottern.. Så om/när vi väljer att försöka för syskon så finns det eller får vi helt enkelt använda en annan. Det hade känts riktigt tråkigt.. Man borde kanske inte vänta för länge innan man ställer upp sig i kö?
  • Sun 19 Jan 2020 17:04
    #6
    +1
    SvenOlsson skrev 2020-01-18 14:22:54 följande:

    Jag förstår deras sätt att resonera eftersom allting omgärdas av stark sekretess. Det händer förmodligen ibland att någon som blivit gravid genom en viss donator blir besatt av att finna 'syskon' till sitt barn. Så de tänker väl att det är säkrast att berätta så lite som möjligt. I mitt fall som donator berättar de bara hur många barn som fötts, inte hur många som var gravida vid frågetillfället eller någon annan information. Samtidigt vill de att man bara frågar en gång om året just för att det ska vara omöjligt att luska ut vilka barnen är (om det nu skulle vara så att en donator är onormalt nyfiken).

    Men om du omformulerade det till en enkel ja/nej-fråga, om det finns material kvar eller inte, då kanske de skulle kunna svara dig?


    Jo att det är stark sekretess förstår man ju. Men eftersom vi inte alls har någon information om donatorn så förstår jag inte varför man inte kan få veta om det finns kvar från samma eller inte. Vi fick inte veta alls. Undrar ju lite när i processen med syskon som man får veta om det finns från samma eller inte..
  • Sun 19 Jan 2020 17:04
    #7
    SvenOlsson skrev 2020-01-18 14:22:54 följande:

    Jag förstår deras sätt att resonera eftersom allting omgärdas av stark sekretess. Det händer förmodligen ibland att någon som blivit gravid genom en viss donator blir besatt av att finna 'syskon' till sitt barn. Så de tänker väl att det är säkrast att berätta så lite som möjligt. I mitt fall som donator berättar de bara hur många barn som fötts, inte hur många som var gravida vid frågetillfället eller någon annan information. Samtidigt vill de att man bara frågar en gång om året just för att det ska vara omöjligt att luska ut vilka barnen är (om det nu skulle vara så att en donator är onormalt nyfiken).

    Men om du omformulerade det till en enkel ja/nej-fråga, om det finns material kvar eller inte, då kanske de skulle kunna svara dig?


    Jo att det är stark sekretess förstår man ju. Men eftersom vi inte alls har någon information om donatorn så förstår jag inte varför man inte kan få veta om det finns kvar från samma eller inte. Vi fick inte veta alls. Undrar ju lite när i processen med syskon som man får veta om det finns från samma eller inte..
  • Sun 19 Jan 2020 17:07
    #8
    aminabe skrev 2020-01-18 16:10:48 följande:

    Vi har påbörjat vår första behandling här (men har ett par inseminationer bakom oss gjorda i Danmark) och frågade faktiskt den här frågan innan start. Det verkar bero helt på om det finns kvar strån från samma donator men hur det skulle fungera var lite oklart. Däremot så gav de oss en liten tankeställare då vissa valde att ha olika donatorer pga att om ett barn vill söka upp donatorn men inte den andra så röjer ju det ena barnet donator om de har samma donator. Jag vet fortfarande inte vart jag står i frågan, just nu kommer jag bara vara väldigt tacksam när det lyckas!


    Ja det verkar ju så det fungerar, att finns det så finns det. Men man hade ju velat veta det innan man påbörjar behandling :) De sa samma sak till oss, att det kan vara bra att ha olika.. Samtidigt kan jag känna att jag ändå hade velat kunna ge mitt barn ett helsyskon.. Svårt det här.

    Vill man ha möjlighet att använda samma donator så verkar det inte som att man får vänta för länge med syskonförsök. Lycka till med ert försök nu!
  • Tue 21 Jan 2020 12:05
    #12
    aminabe skrev 2020-01-20 09:57:46 följande:

    Första tanken är ju att donatorn måste ha ett sorts id och ni måste ju kunna få reda på huruvida det finns kvar eller inte innan ni börjar en behandling då det inte är landstingsfinansierat den andra gången. Känns väldigt konstigt att de inte sa något alls. Fine att det är hög sekretess men donatorn avslöjas ju ändå inte i frågan. Känns mer som att de är lata om man får säga så. Allt är så restriktivt här i Sverige...


    Nej precis! Man röjer ju inte någon information genom arrangera om det finns eller inte. Förstår inte varför de inte kunde berätta.. Och som du säger så är det ju inte landstingsfinansierat andra gången..
  • Tue 21 Jan 2020 12:08
    #13
    Alltannatvarupptaget skrev 2020-01-20 11:33:16 följande:

    Linköping kan inte reservera strån från donatorer om det inte är köpta i Sverige, antar jag. och inte heller tala om hur många som finns kvar då dom förmodligen inte sitter på stråna.

    Ring upp den svenska kliniken igen och fråga vart stråna är köpta. Ring/maila sedan till den kliniken som dom är köpta av (utomlands förmodligen) och be dom om mer information. Det kostar pengar att reservera. Jag skulle ställa mig i kö direkt. 

    Lycka till! <3 


    Det är säkert precis så som du säger att de själva inte sitter på stråna. Hade inte ens tänkt den tanken... Man vet ju inte varifrån stråna kommer. Men tror du verkligen att de säger vart de är i frän så att man hade kunnat kontakta utomlands? Då röjer de ju donatorn? Frågan är när man får ställa sig i kö. .. Många frågor!! Tack!
  • Thu 30 Jan 2020 08:41
    #15
    M82 skrev 2020-01-29 14:37:01 följande:

    Har 2 barn som blivit till med samma donator. Vi gjorde alla våra behandlingar i Danmark (insemination).

    Efter att 1:a barnet var fött så reserverade vi spermastrån från samma donator för framtida

    syskonförsök. På sista försöket blev småsyskonet till. 


    Verkar funka bättre utomlands! Så tråkigt att det ska behöva vara så.. Vad skönt att ni har lyckats få 2 barn med samma :)
  • Fri 31 Jan 2020 19:05
    #17
    Alltannatvarupptaget skrev 2020-01-30 15:45:48 följande:

    Namnet på kliniken som dom har köpt ifrån kan dom berätta om men inte vem donatorn är. Om jag inte minns fel så finns ens uppgifter lagrade hos den klinik som har skickat första stråna, på det sättet kan man lokalisera och be kliniken reservera och vid nästa gång skicka upp strån till ens hemma klinik i Sverige. 


    Oj det låter ju hoppfullt om det hade funkat så!
Svar på tråden Syskonförsök med donerade spermier