• Anonym (Gravid)

    Ferritinvärdet verkligen normalt?

    Hej,

    Är i vecka 12 och lider av svår trötthet och yrsel. Tänkte att jag kanske hade lågt järn men enlig provtagning är det helt normalt. Jag tycker dock att det verkar lågt... vad tänker ni?

    Ferritin

    Resultat: 28 µg/L

    Referensintervall: 6-135

  • Svar på tråden Ferritinvärdet verkligen normalt?
  • nnnnnnnn

    Det är lite lågt men inte allt för illa. Vad jag läst mej till så bör kvinnor ligga över 35 och ligger man under 13 så bör man få järntabletter.
    Är inte inom vården utan bara läst på eftersom jag själv legat lågt och mått dåligt av det.

  • AniieeHär

    Kom ihåg att referensvärden alltid handlar om snitt för population, inte vad du som individ mår bra av.

    Ja, ferritinvärdet är innom refernsintervallet. Men du är inte ett referensvärde, utan en mänsklig individ. Om du tror att du skulle må bättre av mer järn så försök få upp värdet och se hur du mår av det.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Gravid)
    nnnnnnnn skrev 2019-10-19 19:42:05 följande:

    Det är lite lågt men inte allt för illa. Vad jag läst mej till så bör kvinnor ligga över 35 och ligger man under 13 så bör man få järntabletter.

    Är inte inom vården utan bara läst på eftersom jag själv legat lågt och mått dåligt av det.


    Hej,

    Tack för svar! Läste på 1177 att jag för två år sedan hade 98 i ferritin-värde!

    Enligt ref.värdet kan man ju ligga så lågt som på 6..
  • nnnnnnnn
    Anonym (Gravid) skrev 2019-10-19 19:44:44 följande:
    Hej,
    Tack för svar! Läste på 1177 att jag för två år sedan hade 98 i ferritin-värde!
    Enligt ref.värdet kan man ju ligga så lågt som på 6..

    DÅ ligger du säkert högt i referensvärdet och bör göra det för att må bra.


    Prata med BM eller läkaren om detta.


    Du måste försöka komma upp lite

  • Anonym (Gravid)
    AniieeHär skrev 2019-10-19 19:43:29 följande:

    Kom ihåg att referensvärden alltid handlar om snitt för population, inte vad du som individ mår bra av.

    Ja, ferritinvärdet är innom refernsintervallet. Men du är inte ett referensvärde, utan en mänsklig individ. Om du tror att du skulle må bättre av mer järn så försök få upp värdet och se hur du mår av det.


    Tack för svar! Svårt att veta om mina symtom beror på detta. Ska höra mer med min barnmorska!
  • Anonym (Gravid)
    nnnnnnnn skrev 2019-10-19 19:46:24 följande:

    DÅ ligger du säkert högt i referensvärdet och bör göra det för att må bra.

    Prata med BM eller läkaren om detta.

    Du måste försöka komma upp lite


    Det är just det jag också tänker. Har känt mig som ett levande lik senaste veckorna. Mycket huvudvärk, yrsel och trötthet.
  • Anonym (Gravid)

    Tack för svar! Ska dubbelkolla med barnmorskan först, men det hade ju varit fantastiskt om det hade hjälpt mitt mående

  • Anonym (Gravid)

    Ny fråga.. insåg nu att jag redan tar järntillskott varje dag i form av vitaminer för gravida från Apoteket! Hur vet man vilken styrka man behöver? Vitaminerna räcker ju tydligen inte!

  • nnnnnnnn

    Googlade lite snabbt och såg att tex "Mitt val, gravid" står det att man ska ta 1-2 tabletter och att då får man i sig Järn 8,5 mg (1 tablett) eller 17 mg (2 tabletter).


    Men jag tar Niferex  och på Niferex står det:
    Vuxna och ungdomar från 15 år eller med en vikt från 50 kg: i början av behandlingen, 1 kapsel 2-3 gånger dagligen.

    Ta inte mer än 5 mg Niferex per kilo kroppsvikt. Till exempel, om du väger 50 kg så är den maximala dosen 5X50 = 250 mg (2 ½ kapsel)

    Så om du tex väger 60 kg kan du ta 3 kapslar = 300 mg järn = lika mycket som om du tar 35 vitamintabletter för gravida vilket du ABSOLUT INTE ska ta, för då får du för mycket av en massa annat...

    Så du kan definitivt äta mer järn än det du har i dina gravid-tabletter!

  • Anonym (Lågt)

    Hej!

    Jag hade också 28 och min läkare sa att man ska ligga över 60. Kollar man andra länders referensvärden ska det vara över 80 har jag för mig. Så mer järntillskott absolut!!!

Svar på tråden Ferritinvärdet verkligen normalt?