• Anonym (äckli­g)
    Sun 20 Oct 2019 08:03
    8602 visningar
    98 svar
    +3
    98
    8602

    Detta med hur ofta man tvättar sängkläder

    Läser i en tråd om hur ofta folk tvättar täcken. Någon skriver att hen tvättar påslakan ungefär en gång i månaden och då blir någon annan jätteäcklad.

    Jag fattar att min man och jag tvättar sängkläder mer sällan än andra, det är 1-2 månader mellan gångerna alltid. Men det jag inte fattar är varför (alla?) andra känner sånt behov av att tvätta sängkläder så extremt ofta. Jag tycker liksom inte att de känns smutsiga. För om det kommer fläckar på dem eller om det på sommaren är svettigt osv, då tvättar man förstås oftare.

    Men generellt under höst, vinter, vår, jag känner inget behov. Så det är ju inte så att jag känner mig äcklig. Och mina kläder tvättas ordentligt ofta, de kläder jag har närmast huden (underkläder och toppar) tvättas efter en dags användning. 

    Men sängkläderna luktar inte, känns inte ofräscha och ingen annan drabbas.

  • Svar på tråden Detta med hur ofta man tvättar sängkläder
  • Anonym (när det behövs­)
    Mon 21 Oct 2019 23:36
    #81
    Anonym (@@) skrev 2019-10-21 23:29:52 följande:

    Det är väldigt mycket svett, hudavlagringar etc som ni gnider in i era sängkläder och detta frodas kvalsterna i. Tvättar och bäddar rent en gång per vecka, i stressade perioder kan det hända att det endast sker varannan vecka men då lider jag i tanken den veckan. Tvättar ofta på 90 grader och aldrig under 60 grader. Tips är att köpa lakan i samma färg som påslakan så kan man slänga in hela set:et i sams tvätt. Börja tvätta och renbädda oftare för en mindre snuskig tillvaro!


    Fruktansvärt överdrivet att tvätta i 90 och så ofta. Finns inte ens som alternativ ii vår tvättstuga. Snacka om att slösa på miljö, vatten och elektricitet. Tycker ni ska slappna av lite och släppa era renlighetsfobier. Ingen som dött av att tvätta lakan mer sällan.

    Inser ni hur de allra flesta lever som inte ens har tillgång till tvättmaskiner?
  • Mon 21 Oct 2019 23:44
    #82

    Jag tvättar på 90, sängkläder varje vecka. Av vana helt enkelt. På ruttin utan att känna efter och analysera. Jag vill helst ha mitt hem lika rent som det är på hotellrum. Byter sängkläder, damsuger sängen, vädrar kuddar och täcken och tvättar kuddar och täcken 2 gånger per år. Vita handdukar, vita underkläder, strumpor och allt vitt som klarar av att kokas tvättar jag på 90 grader regelbundet, för det blir kritvitt endast vid den temperaturen. Så har jag alltid gjort. Känns bra när sängen är nybäddad, damsugen, vädrad och sängkläderna nytvättade.

  • Mon 21 Oct 2019 23:53
    #83
    Anonym (när det behövs) skrev 2019-10-21 23:36:26 följande:

    Fruktansvärt överdrivet att tvätta i 90 och så ofta. Finns inte ens som alternativ ii vår tvättstuga. Snacka om att slösa på miljö, vatten och elektricitet. Tycker ni ska slappna av lite och släppa era renlighetsfobier. Ingen som dött av att tvätta lakan mer sällan.

    Inser ni hur de allra flesta lever som inte ens har tillgång till tvättmaskiner?


    Förr kokade man vita bomullsplagg. Hade jag inte haft en tvättmaskin så skulle jag gjort en öppen eld utomhus, tagit en stor kastrull och lagt i sängkläderna i kokande vatten och låtit dem koka. Så gjorde man förr för det dödar bakterier i såpass hett vatten. Det blir inte lika hygieniskt i lägre temperaturer, t ex på 40 grader eftersom inte all smuts försvinner. Så tvättar man på riktigt Ett tips är att koka disktrasor i en kastrull på spisen i tvättmedel för att slippa slänga använda disktrasor pga smuts och köpa nya hela tiden. De blir som nya efter kokning i diskmedel.
  • Tiina8­7
    Tue 22 Oct 2019 00:28
    #84
    Aurora Borrealis skrev 2019-10-21 23:44:45 följande:

    Jag tvättar på 90, sängkläder varje vecka. Av vana helt enkelt. På ruttin utan att känna efter och analysera. Jag vill helst ha mitt hem lika rent som det är på hotellrum. Byter sängkläder, damsuger sängen, vädrar kuddar och täcken och tvättar kuddar och täcken 2 gånger per år. Vita handdukar, vita underkläder, strumpor och allt vitt som klarar av att kokas tvättar jag på 90 grader regelbundet, för det blir kritvitt endast vid den temperaturen. Så har jag alltid gjort. Känns bra när sängen är nybäddad, damsugen, vädrad och sängkläderna nytvättade.


    Aldrig tvättar vits underkläder, strumpor eller sängkläder på 90 grader. Tvättar sängkläder och underkläder på 60 grader och allt som är vitt blir kritvitt av tvätten.
  • Tiina8­7
    Tue 22 Oct 2019 00:29
    #85
    Aurora Borrealis skrev 2019-10-21 23:53:48 följande:

    Förr kokade man vita bomullsplagg. Hade jag inte haft en tvättmaskin så skulle jag gjort en öppen eld utomhus, tagit en stor kastrull och lagt i sängkläderna i kokande vatten och låtit dem koka. Så gjorde man förr för det dödar bakterier i såpass hett vatten. Det blir inte lika hygieniskt i lägre temperaturer, t ex på 40 grader eftersom inte all smuts försvinner. Så tvättar man på riktigt Ett tips är att koka disktrasor i en kastrull på spisen i tvättmedel för att slippa slänga använda disktrasor pga smuts och köpa nya hela tiden. De blir som nya efter kokning i diskmedel.


    Eller så kan man slänga de i tvättmaskinen. De blir.slm nya efter det också...
  • Anonym (@@)
    Tue 22 Oct 2019 02:09
    #86
    Anonym (när det behövs) skrev 2019-10-21 23:36:26 följande:

    Fruktansvärt överdrivet att tvätta i 90 och så ofta. Finns inte ens som alternativ ii vår tvättstuga. Snacka om att slösa på miljö, vatten och elektricitet. Tycker ni ska slappna av lite och släppa era renlighetsfobier. Ingen som dött av att tvätta lakan mer sällan.

    Inser ni hur de allra flesta lever som inte ens har tillgång till tvättmaskiner?


    Inte ett dugg överdrivet, visst klarar sig sängkläderna på tvätttemp om 60 grader men då maskinen är en helt ny sådan av hög kvalité så tvättar den så pass bra pga god och utvecklad teknik idag att det börjar växa bakterier i maskinen om den inte körs i 90 grader med jämna mellanrum. Det ger sig tillkänna på vit tvätt som små svarta prickar=mögel i maskinen. Så för att undvika detta körs sängkläderna alltid på 90 grader för på så vis säkra att maskinen rengörs i hög temperatur regelbundet. Annars kan man köra dem i 60 grader också men då får man ett annat problem med dagens utvecklade maskiner.

    Precis som Borrealis skriver så kokades sängkläder förr i tiden. Min svärmor är uppvuxen i norra Finland utan rinnande vatten och hushållsmaskiner, de tvättade och kokade tvätten ute på gården! En renligare och noggrannare människa med sitt hushåll än henne har jag aldrig stött på, det var ännu viktigare förr med hygien för att att undvika sjukdomsspridning. Så bara för att de inte har tillgång till tvättmaskiner betyder det inte att de är/var mindre renliga och de som inte kan hålla den nivån önskar nog att de hade möjligheten (de som lever i slumområdena osv). Sjukt att ha tillgång till lyxen av tvättmaskin och välja att leva snuskigt!
  • Tue 22 Oct 2019 04:42
    #87

    Åh jag älskar känslan och lukten av rena sängkläder så jag byter varje vecka.
    Är uppvuxen med att man bäddar rent varje söndag så det fortsätter jag med.

  • Anonym (Skitg­risar)
    Tue 22 Oct 2019 04:47
    #88
    Anonym (när det behövs) skrev 2019-10-20 23:21:36 följande:

    Herregud så onödigt. Du måste vara en ganska ohygiensk varelse med såna behov. Vad gör du i dina lakan egentligen


    Kalas att vara hygienisk, prova! Haha! Fy fan vilka äckliga människor det finns, urk!
  • Tue 22 Oct 2019 07:18
    #89
    Anonym (@@) skrev 2019-10-21 23:29:52 följande:
    Det är väldigt mycket svett, hudavlagringar etc som ni gnider in i era sängkläder och detta frodas kvalsterna i. Tvättar och bäddar rent en gång per vecka, i stressade perioder kan det hända att det endast sker varannan vecka men då lider jag i tanken den veckan. Tvättar ofta på 90 grader och aldrig under 60 grader. Tips är att köpa lakan i samma färg som påslakan så kan man slänga in hela set:et i sams tvätt. Börja tvätta och renbädda oftare för en mindre snuskig tillvaro!
    Är du rädd för kvalster räcker det inte med att tvätta lakan.
    Det du även, förutom tvätt, ska göra är att lägga alla madrasser, kuddar och täcken i frysen och låta de ligga där i flera timmar.
    Och gör du inte det behöver du köpa nya bäddmadrasser, täcken och kuddar ofta, väldigt ofta.

    Sen ska man vara medveten om att en överdriven renlighet ökar risken för astma och allergier. Man måste mao veta skillnaden på smuts och smuts respektive snusk och snusk.

    PS. Man måste inte ha lakan i samma färg, man tvättar enligt ljust/mörkt. Är lakanet mönstrat tvättar man efter den ljusaste färgen. 

    Den här renlighetsnojan och vara rädd för något man inte bör vara rädd för är faktiskt inte sund. Propagandan att vara rädd för bakterier är noga iscensatt att tvättmedelsfabrikanter och folk går på det för att de inte tänker eller läser på själva.
  • Tue 22 Oct 2019 08:29
    #90

    Både tvättar och byter sängkläder varje lördag, inte för att de blivit smutsiga, utan för att jag älskar känslan av nytvättade sängkläder! Tycker inte att de som tvättar mer sällan är mer eller mindre äckliga, så länge sängkläderna ser rena ut och luktar gott.

  • Tue 22 Oct 2019 08:29
    #91

    Både tvättar och byter sängkläder varje lördag, inte för att de blivit smutsiga, utan för att jag älskar känslan av nytvättade sängkläder! Tycker inte att de som tvättar mer sällan är mer eller mindre äckliga, så länge sängkläderna ser rena ut och luktar gott.

  • Tue 22 Oct 2019 08:44
    #92

    Jag byter ca var tionde dag. Att sova i samma lakan i flera veckor låter väldigt ohygieniskt och ofräscht. Och läser man artiklarna här så ser man varför man ska tvätta lakanen oftare än vad många gör. 

    https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/sa-ofta-borde-du-egentligen-tvatta-lakan-och-handdukar/

    https://kurera.se/hur-ofta-ska-vi-byta-lakan-i-sangen/

    https://skonahem.com/inspiration/rent-snyggt/sa-ofta-bor-du-tvatta-dina-lakan-och-handdukar/

  • Anonym (@@)
    Tue 22 Oct 2019 08:54
    #93

    Det är helt fantastiskt så upprörda de som tvättar sällan blir av våran rutin som tyder på rätt handhavande. Det diskuteras om våra detaljer på ett så löjligt vis, om det verkligen ska vara 90 grader, att vi är rädda för kvalster, slösar med elektricitet och vatten och sliter på miljön etc. Otroligt så kreativa ni är med alla motargument istället för att bara acceptera att vi gör det enligt rekommendationerna och vårt eget renlighetstycke. Vi accepterar att ni vill sova sunkigt och har ni inte fått en tankeställare efter trådens framfart så prioriterar ni annat här i livet helt enkelt!

  • sextio­talist
    Tue 22 Oct 2019 09:44
    #94
    Anonym (@@) skrev 2019-10-22 08:54:15 följande:

    Det är helt fantastiskt så upprörda de som tvättar sällan blir av våran rutin som tyder på rätt handhavande. Det diskuteras om våra detaljer på ett så löjligt vis, om det verkligen ska vara 90 grader, att vi är rädda för kvalster, slösar med elektricitet och vatten och sliter på miljön etc. Otroligt så kreativa ni är med alla motargument istället för att bara acceptera att vi gör det enligt rekommendationerna och vårt eget renlighetstycke. Vi accepterar att ni vill sova sunkigt och har ni inte fått en tankeställare efter trådens framfart så prioriterar ni annat här i livet helt enkelt!


    Kanske för att ni skriver sunkigt, äckligt om man inte tvättar sängkläder en gång i veckan.
  • Anonym (Ullis­)
    Tue 22 Oct 2019 12:57
    #95
    Anonym (@@) skrev 2019-10-22 08:54:15 följande:

    Det är helt fantastiskt så upprörda de som tvättar sällan blir av våran rutin som tyder på rätt handhavande. Det diskuteras om våra detaljer på ett så löjligt vis, om det verkligen ska vara 90 grader, att vi är rädda för kvalster, slösar med elektricitet och vatten och sliter på miljön etc. Otroligt så kreativa ni är med alla motargument istället för att bara acceptera att vi gör det enligt rekommendationerna och vårt eget renlighetstycke. Vi accepterar att ni vill sova sunkigt och har ni inte fått en tankeställare efter trådens framfart så prioriterar ni annat här i livet helt enkelt!


    Men ni slösar ju med vatten och energi! Och ni är garanterat inte friskare än jag som hänger handdukar på tork och inte tvättar varje gång

    Och jag sover inte sunkigt, sover med öppet fönster året om, vädrar sängen ordentligt varje dag och byter lakan varannan vecka.

    Och vet du vad, jag kan hänga ut kläder på vädring också istället för att tvätta
  • Tue 22 Oct 2019 15:09
    #96
    Aiyana skrev 2019-10-22 08:44:29 följande:
    Jag byter ca var tionde dag. Att sova i samma lakan i flera veckor låter väldigt ohygieniskt och ofräscht. Och läser man artiklarna här så ser man varför man ska tvätta lakanen oftare än vad många gör. 

    www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/hu.../

    kurera.se/hur-ofta-ska-vi-byta-lakan-i-sangen/

    skonahem.com/inspiration/rent-snyggt/sa-ofta-.../
    Allt som står på aftonbladet är sant?

    Källkritik borde vara ett kärnämne i skolan och återkommande obligatorisk kurs för alla vuxna.
  • Tue 22 Oct 2019 15:12
    #97
    Anonym (@@) skrev 2019-10-22 08:54:15 följande:
    Det är helt fantastiskt så upprörda de som tvättar sällan blir av våran rutin som tyder på rätt handhavande. Det diskuteras om våra detaljer på ett så löjligt vis, om det verkligen ska vara 90 grader, att vi är rädda för kvalster, slösar med elektricitet och vatten och sliter på miljön etc. Otroligt så kreativa ni är med alla motargument istället för att bara acceptera att vi gör det enligt rekommendationerna och vårt eget renlighetstycke. Vi accepterar att ni vill sova sunkigt och har ni inte fått en tankeställare efter trådens framfart så prioriterar ni annat här i livet helt enkelt!
    Alltför m ånga tror att familjeliv går ut på att framstå som perfekt där man pratar om hur man vill vara, inte hur man är.
    Sen finns det de som faktiskt är ärliga och vågar stå för det. Det brukar vara otroligt provocerande hos alla som gör allt för att hålla den perfekta fasaden :)
  • Wed 23 Oct 2019 01:16
    #98

    Vill bara skriva att jag inte alls har förväntningar på andra människor. Jag är pedant. Väldigt få människor vet hur man städar och tvättar för att få pedantiskt, förutom de som städar på hotellrum på fina hotell. Det är ingen perfekt fasad att skriva att man är pedant. Snarare tvärt om. Den perfekta fasaden är att vara avslappnad med sådant. Jag tycker det är kul att göra hushållssyslor i mitt hem, njuter av det, får motion av det och känner stolthet och lycka när allt gnistrar och är färdigt. En stor endorfinkick. Det är ett ovanligt karaktärsdrag, är min erfarenhet "Ingen annan" är sådan. Och det gör inget. Ingen är sunkig för att de inte gör så avancerat så ofta. Jag tvättar inte för att jag är rädd för bakterier eller kvalster. Jag gör som jag gör för jag älskar känslan av lycka det ger mig.

Svar på tråden Detta med hur ofta man tvättar sängkläder