• Anonym (Pillertrillare)

    Orgasmproblem när man äter medicin

    Ska börja med anti-depp, och valet står mellan Fluoxetin och Mirtazapin. Eftersom jag har hört att man kan få problem med orgasm/lust av de här medicinerna vill jag nu kolla hur illa det är och vilken som är värst.

    Så, alla ni som har erfarenheter här: rösta! Skriv gärna en kommentar också om allt du tycker är relevant, som inte syns i själva omröstningen

    Tack på förhand!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Orgasmproblem när man äter medicin
  • Anonym (Lisa.)

    Är du man eller kvinna?

    Mitt ex hade svårt att komma på båda.

  • Anonym (Fluox)

    Beror på hur hög dosen var, 20mg och högre gav mig problem. Under 20 och efter längre tid "lärde" jag mig att kunna komma iaf...

  • Anonym (Fluox)

    Kan tillägga att lusten var det inget fel på, kom bara inte över tröskeln...

  • Anonym (Autodidakt hjärnkirurg)

    Jag fick problem att komma i samband med att jag tog Fluoxetin och det samma har gällt för flera andra psykofarmaka. Däremot har inte lusten i sig påverkats, utan jag har varit lika kåt som innan.

  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Lisa.) skrev 2019-10-20 12:35:20 följande:

    Är du man eller kvinna?

    Mitt ex hade svårt att komma på båda.


    Jag är kvinna :)
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Fluox) skrev 2019-10-20 12:41:35 följande:

    Beror på hur hög dosen var, 20mg och högre gav mig problem. Under 20 och efter längre tid "lärde" jag mig att kunna komma iaf...


    Ok, tack! Jag trodde att 20mg var minimidosen på Fluoxetin?
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Autodidakt hjärnkirurg) skrev 2019-10-20 13:01:37 följande:

    Jag fick problem att komma i samband med att jag tog Fluoxetin och det samma har gällt för flera andra psykofarmaka. Däremot har inte lusten i sig påverkats, utan jag har varit lika kåt som innan.


    Tack! Vilka andra har du tagit?
  • Anonym (Autodidakt hjärnkirurg)
    Anonym (Pillertrillare) skrev 2019-10-20 13:32:07 följande:

    Tack! Vilka andra har du tagit?


    Har provat ganska många, främst SSRI, men problemet är att jag inte längre minns vilka, än mindre vilka som gav problem med att komma. Vet bara att det varit en vanlig biverkning för mig när jag tagit psykofarmaka.
  • Anonym (Fluox)
    Anonym (Pillertrillare) skrev 2019-10-20 13:31:23 följande:

    Ok, tack! Jag trodde att 20mg var minimidosen på Fluoxetin?


    Har förvisso alltid börjat på 20 mg, men några gånger trappat upp och sedan efter att jag börjat må bättre trappat ner... Minns att det var svårare att hitta piller som gick att dela, men har ätit så små doser som 10 och 5 mg ett par ggr. En gång gjorde jag så att jag tog 20 mg varannan dag, men det var inte stabilt för mitt humör eftersom jag tydligen var extra känslig.
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Autodidakt hjärnkirurg) skrev 2019-10-20 14:27:32 följande:
    Har provat ganska många, främst SSRI, men problemet är att jag inte längre minns vilka, än mindre vilka som gav problem med att komma. Vet bara att det varit en vanlig biverkning för mig när jag tagit psykofarmaka.
    Ah, jag förstår. Tack för ditt svar :)
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Fluox) skrev 2019-10-20 14:35:33 följande:
    Har förvisso alltid börjat på 20 mg, men några gånger trappat upp och sedan efter att jag börjat må bättre trappat ner... Minns att det var svårare att hitta piller som gick att dela, men har ätit så små doser som 10 och 5 mg ett par ggr. En gång gjorde jag så att jag tog 20 mg varannan dag, men det var inte stabilt för mitt humör eftersom jag tydligen var extra känslig.
    Ok, då fattar jag! Tack :)
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Autodidakt hjärnkirurg) skrev 2019-10-20 14:27:32 följande:
    Har provat ganska många, främst SSRI, men problemet är att jag inte längre minns vilka, än mindre vilka som gav problem med att komma. Vet bara att det varit en vanlig biverkning för mig när jag tagit psykofarmaka.
    Är du kvinna eller man förresten?
  • FtS70

    Först måste jag bara säga att ett val mellan just de två medicinerna förefaller ganska begränsat, men till saken. Patienter har tveklöst mer problem med Fluoxetin än Mirtazapin, framför allt vad gäller minskad libido, men även orgasmrelaterade.

  • Anonym (Pillertrillare)
    FtS70 skrev 2019-10-20 20:12:59 följande:

    Först måste jag bara säga att ett val mellan just de två medicinerna förefaller ganska begränsat


    Ja, alltså, det beror på att jag redan provat Sertralin, Cipramil och Anafranil under tidigare depressioner, och konstaterat att ingen av dem funkar/att de har biverkningar jag inte fixar. Har du förslag på nåt annat tar jag tacksamt emot det.
    FtS70 skrev 2019-10-20 20:12:59 följande:

    Patienter har tveklöst mer problem med Fluoxetin än Mirtazapin, framför allt vad gäller minskad libido, men även orgasmrelaterade.


    Men åh så skönt att höra att de inte är lika hopplösa båda två! Från själva omröstningen ser ju resultatet ganska dystert ut; som att välja mellan pest och kolera... Du skriver om patienter, så jag antar att du är psykiater eller liknande?
    Tack så jättemycket för ditt svar!
  • Anonym (Autodidakt hjärnkirurg)
    Anonym (Pillertrillare) skrev 2019-10-20 15:02:55 följande:

    Ah, jag förstår. Tack för ditt svar :)


    Hoppas jag bidragit med något i alla fall.
    Anonym (Pillertrillare) skrev 2019-10-20 18:50:42 följande:

    Är du kvinna eller man förresten?


    Man.
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (Autodidakt hjärnkirurg) skrev 2019-10-22 23:55:26 följande:
    Hoppas jag bidragit med något i alla fall.
    Anonym (Pillertrillare) skrev 2019-10-20 18:50:42 följande:

    Är du kvinna eller man förresten?


    Absolut! Tack :) 
  • Anonym (vikt och mående)
    Anonym (Pillertrillare) skrev 2019-10-20 12:31:48 följande:

    Ska börja med anti-depp, och valet står mellan Fluoxetin och Mirtazapin. Eftersom jag har hört att man kan få problem med orgasm/lust av de här medicinerna vill jag nu kolla hur illa det är och vilken som är värst.

    Så, alla ni som har erfarenheter här: rösta! Skriv gärna en kommentar också om allt du tycker är relevant, som inte syns i själva omröstningen

    Tack på förhand!


    Har läst i andra trådar här och folk säger att man kan gå kraftigt upp i vikt med Mirtazapin. 10-20 kg var det någon som skrev. Men att man mådde bra.
    Har även läst om att man kan vara lika kåt men att det lång tid att få orgasm. En del verkar tappa sexlusten ganska mycket dock med anti-depp.
    Prova olika anti-depp så ser du vad som passar dig. Det är bara att gå till läkaren och säga att det du tar inte funkar eller att biverkningarna är för stora så får du byta till något annat anti-depp.
    Om fluoxetin vet jag inget alls när det orgasm och lust. Men sök på fluoxetin här på forumet så finns det säkert något läsvärt.
  • Anonym (Pillertrillare)
    Anonym (vikt och mående) skrev 2019-10-23 10:41:40 följande:
    Har läst i andra trådar här och folk säger att man kan gå kraftigt upp i vikt med Mirtazapin. 10-20 kg var det någon som skrev. Men att man mådde bra.
    Har även läst om att man kan vara lika kåt men att det lång tid att få orgasm. En del verkar tappa sexlusten ganska mycket dock med anti-depp.
    Prova olika anti-depp så ser du vad som passar dig. Det är bara att gå till läkaren och säga att det du tar inte funkar eller att biverkningarna är för stora så får du byta till något annat anti-depp.
    Om fluoxetin vet jag inget alls när det orgasm och lust. Men sök på fluoxetin här på forumet så finns det säkert något läsvärt.
    Ja, alltså, jag har redan gjort det du skriver: provat över ett antal olika preparat som inte funkat - det är därför valet nu står mellan just fluoxetin och mirtazapin. Jag har också hört det där om viktuppgång på mirtazapin, men som jag fattat det är det för att aptiten ökar, och man alltså äter mer, snarare än att medicinen i sig orsakar viktuppgång. I så fall är det inga problem; jag har hittills aldrig haft några problem att kontrollera mitt intag oavsett aptit...

    Bra idé att söka på forumet! Det tänkte jag inte ens på :)

    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Orgasmproblem när man äter medicin