• Anonym
    Sun 20 Oct 2019 16:09
    1633 visningar
    24 svar
    24
    1633

    Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?

    Anonym (H) skrev 2019-10-20 15:38:57 följande:

    Många år.. fem år för att vara exakt. Barnet är 11. Vill bo varannan vecka men det går inte den andra föräldern med på. Kan tyvärr inte gå in mer detaljerat av hänsyn till de inblandade. Nu är det såhär iallafall och processen är igång.


    Fem år är inte många år!
    Anonym (X) skrev 2019-10-20 15:49:05 följande:

    Har din partner så dålig ekonomi kan FK betala sålänge, men varför skulle boendet alls ändras?


    Är de gifta så måste ts betala om mannen inte har möjlighet.
  • Anonym
    Sun 20 Oct 2019 16:21
    #8
    +1
    Anonym (H) skrev 2019-10-20 16:10:19 följande:

    Min partner har inte dålig ekonomi, var har jag skrivit det? Hen har råd att betala underhållsbidrag om sådant skulle bli aktuellt. Frågan var om min inkomst, som tjänar bra, påverkar underhållets storlek om vi skulle gifta oss? För rent krasst vill jag ju lägga mina pengar på mitt egna barn som faktiskt bor hos mig och inte på underhåll som ska gå till mannens barn som isåfall kommer bo med honom varannan helg? Vi kommer alltså fortsätta vara särbo och bo isär.

    Ja du, vi vill (och barnet) vill att barnet ska fortsätta bo varannan vecka. Det är den andra föräldern som har dragit igång hela processen, manipulerat barnet att säga saker som ger den andre föräldern fördel. Vi vill ha det som det är. Förhandling väntas innan årets slut.


    Om ni ändå inte ska bo ihop, varför ens gifta sig?
  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 10:40
    #13
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-21 15:29:33 följande:
    Det är väl ändå två helt separata saker? Alla vill inte bo ihop.
    Nej, så är det ju helt klart. Men vara gifta sig då?

  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 11:57
    #15
    whitestar skrev 2019-10-22 11:22:26 följande:
    Om jag förstått det hela rätt så blir man underhållsskyldig mot bonusbarn bara om man är gifta OCH har gemensamma barn. O det fanns väl inga gemensamma barn i det här fallet?
    Jag är rätt säker på att gemensamma barn inte har någon betydelse. Är man gift så delar man på ansvaret för underhåll.
  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 15:32
    #18
    sextiotalist skrev 2019-10-22 14:41:30 följande:

    Beräkning av underhållet går på föräldrarnas ekonomi.

    Det som kan påverka överskottet är att ni delar på boendekostnader.

    De enda gångerna din plikt kommer in är om föräldern inte kan sörja för sina barn. Men storleken på underhållet, där är din inkomst inte med


    Så länge det rullar på kanske, men skulle betalning utebli och kfm kontaktas, och det blir indrivning så slipper inte frun/maken undan.
  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 16:20
    #20
    sextiotalist skrev 2019-10-22 16:00:51 följande:

    Men det skrev jag också. Jag skrev att storleken på underhållet påverkas inte av ts lön, men om inte ts man/fru inte kan betala så får ts hjälpa till.

    Nej, ts lön kommer inte drivas in, utan fortfarande äger gäldenären skulden.


    Stämmer inte. Vid indrivning slipper make inte undan.
  • Anonym
    Sun 27 Oct 2019 11:13
    #23
    sextiotalist skrev 2019-10-27 07:59:45 följande:
    Nja, de är det som anses gemensamt. De tar inte utmätning på den skuldfrias lön, bankkonto etc
    Inkomsterna räknas ihop och därefter bestäms hur mycket som ska dras från lönen från den skuldsatta.
    Så, på sätt och vis har du rätt.
    Partners lön blir inte utmätt, men den skuldsatta får betala mycket mer än den fått gjort annars. Så på sätt och vis blir båda drabbade då den skuldfria åker på att täcka upp förlusten för den andra.
Svar på tråden Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?