• Anonym (uppgiven)

    Terapi-bonusfamilj-erfarenheter?

    Hej! Jag läste precis i en annan tråd om någon som hade träffat en terapeut innan dom hade börjat leva tillsammans som familj med barnen. Blev nyfiken men vill inte gå OT i tråden så jag frågar här.

    Är det någon som gått i samtalsterapi innan eller under förhållandet tillsammans och enskilt med sin partner? Vilka är era erfarenheter av det och vad vad bäst respektive sämst?

    Undrar då vår brokiga bonusfamilj mer eller mindre lever i kris och vi behöver ta tag i det på något sätt.

  • Svar på tråden Terapi-bonusfamilj-erfarenheter?
  • Anonym (Nelizza)

    Skillnaden verkar vara att ni redan lever ihop som en dysfunktionell familj.

    Nu vet jag inte vilken tråd du syftade på men det låter som att den familjen gick terapi i förebyggande syfte.

    Ni har redan krassligt om jag förstår dig rätt.

    Vad hoppas du på att uppnå med terapi? Vill du förändra dig? Vill din sambo förändra sig? Vill barnen förändra sig?

    Om alla är lika envisa och tycker att den har rätt så måste ni lära er att kompromissa. Alla måste vara med på terapin, inte bara du. Ett nej är samma som att inte vilja förändras, och då kan man peka hur mycket pinnar som helst utan att något kommer att bättras.

    Terapi är ingen lösning, det är ett verktyg. Jobbet måste ni själv göra.

    Lycka till!

Svar på tråden Terapi-bonusfamilj-erfarenheter?