• Anonym (ADHD-­tjej)
    Mon 21 Oct 2019 11:05
    445 visningar
    8 svar
    8
    445

    (Adhd) hjälper medicin mig med vardagen dagis skola planering ?

    liberotutte skrev 2019-10-21 09:45:20 följande:

    Jag har adhd och inser nu efter några år att planeringen är helt åt helvete bär barnen börjar skola och förskola ?

    Är orolig att de bara blir problem med biverkningar osv ? Får jag ut något bra av att börja ta medecin ?


    Jag tycker absolut att du kan prova medicin. Jag har själv medicinerat i många år.  Just ADHD-mediciner har väldigt lite biverkningar. Det enda jag hade var lite mera tics under dem första veckorna, men det gick tillbaka till normalt sedan. Och det hjälpte mig verkligen. Det var bara det att jag blev deppig över hur mycket jag har missat och hur mycket jag har kämpat innan jag fick det. 

    Skulle du ändå få biverkningar av en medicin, så är det bara att byta till en annan sort. Jag hade också en under en kortare period som jag inte tålde så bra.
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Mon 21 Oct 2019 14:51
    #5
    Anonym (Vvv) skrev 2019-10-21 12:32:22 följande:
    Okej tusen tack för bra svar. På vilket sätt blev det enklare för dig så att jag har lite att fundera på.

    Du får jätte gärna skeiva lite mer ingående om du orkar mvh
    Svårt att förklara, man märker egentligen inte någon skillnad. Man känner sig lite mera vaken, fokuserad, men egentligen som vanligt. Sedan märkte jag dock att det jag gjorde, jobb och annat, lyckades bättre. Jag fick liksom feedback ifrån andra att jag har fixat och fått gjort så mycket.

    Det var samma sak när min son fick medicin. Det märktes efter några veckor att resultaten blev bättre, t.ex. i skolan.  Och man märkte att han skapade kaos om han glömde medicinen, satte igång andra alltså. 

    Jag skulle säga att jag märkte att "bruset" i huvudet var borta med medicinen. Vilket gör att jag blir mindre trött.  Och jag är riktigt vaken på morgonen efter medicin. Annars gick jag i en slags dvala ungefär till lunch-tid.

    Dessutom kunde jag säga till folk, till mina barn t.ex., att de skulle vänta och sedan kommer jag strax. Annars gjorde jag bara allt på en gång. Vilket gör att t.ex. barn då räknar med det också och tjatar på en att man ska göra det genast, oavsett om man då lämnar något annat och det blir kaos. Jo, det går bättre att  hålla fast vid en struktur då. Man är inte lika inkonsekvent då, eftersom man kan ha bättre framförhållning. 
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Mon 21 Oct 2019 14:52
    #6
    Anonym (gg) skrev 2019-10-21 13:25:38 följande:
    Det hjälpte en period för mig, men biverkningarna blev efter ca 2.5 år så svåra att jag fick sluta. Nu är jag sjukskriven istället pga just biverkningarna.

    Jag är utbränd och deprimerad, hade i slutet hörselhallucinationer och smärtor i alla muskler.

    Jag har väldigt kraftig adhd, inget fungerar i mitt liv utan medicin, så det är lie synd att det blivit såhär.
    Och du har provat olika preparat och fått biverkningar med ALLA? Har aldrig hört talas om sånt! 
Svar på tråden (Adhd) hjälper medicin mig med vardagen dagis skola planering ?