• AndreaBD

    Vuxen hemmasittare

    Jag hade en liknande situation, ja. Min son har ADHD-diagnos, men misstänker själv även Asperger. Jo, han fick en slags coach genom socialtjänsten om jag inte minns fel. Men det gav inte mycket, faktiskt. De lyckades väl tillsammans städa hans rum (han släppte inte in mig överhuvudtaget), men lyckades inte få igång honom utanför hemmet. Psykiatern provade med en medicin (utöver ADHD-medicin och anti-depp), neuroleptika Abilify, för att han tyckte att det hjälper ibland mot social fobi, och det här liknar det lite grann. Det gav inget heller, medicinen bet inte på honom alls. 

    Jag försökte ju sätta press på honom att man måste göra nåt annars åker han ut. Till slut gick han på folkhögskola, i en annan stad, så han bodde där också. Han var jättenervös, men fixade det. Han var där i två år, läste bara musikämnen, dvs. är fortfarande inte klar med gymnasiet. Men det var ändå något. Han kom hem och satt hemma igen i något år. Då satte jag press på honom igen att han måste flytta hemifrån. Han fick en lägenhet i andra hand genom en kompis, levde först på soc, men fick sedan arbetsträning och ett jobb med löne..... vad det nu heter, subventionerat på nåt sätt. 

    Nu är han 31 och har ett riktigt jobb sen några år, jobbade lite i en annan stad, men trivdes inte där, det var för ensamt, så nu är han tillbaka i Stockholm och har fortfarande ingen lägenhet, men bor hos min ex-man, har jobb och letar efter egen lägenhet. 

Svar på tråden Vuxen hemmasittare