• Anonym (Gnide­n?)
    Mon 21 Oct 2019 14:14
    1874 visningar
    39 svar
    39
    1874

    4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)

    Hej!

    Jag gjorde "misstaget" att ringa löneservice och fråga vad mina kollegors lön låg på, inför det stundande lönesamtalet. Nu känner jag att vetskapen "äter" på mig, och undrar om det är befogat eller om det bara är jag som är gniden...

    Det skiljer nämligen 4000 kr på min lön och mina tre kollegors. Min lön är 24 800 och har höjts med i genomsnitt 300 kr/år, sist låg jag i som attan vid förhandlingen och fick upp den 500, medan min kollega fick 1000.

    Jag jobbar som medicinsk sekreterare och har jobbat 7 år här på hälsocentralen, dessförinnan två år på annat ställe inom samma region och dessförinnan tre år som forskningsassistent på medicinskt forskningsföretag. Jag har en nästan komplett sjuksköterskeutbildning, 2-årig yrkesexamen inom medicin och även en webbdesignutbildning i botten. Mina kollegor har arbetat här mellan 5 och 15 år. 

    Mina tre kollegor har i stort sett samma arbetsuppgifter som mig, förutom lite mer ansvar för SITS-kort och någon har mer ansvar i samband med möten. Jag får ta det största ansvaret för diktatskrivandet (som är den största arbetsuppgiften i det här yrket och utgör ungefär 90 %) och skriver enligt räkneverket i Cosmic runt 1000 diktat i månaden, mina kollegor runt 100-200.  Mitt specialansvar är studenter, så jag är handledare för ett flertal varje år, en period gick två studenter bredvid samtidigt. Utöver det har jag varit med i förbättringsprojekt och ansvarar för mötesdokumentation varje vecka.