• Anonym (Gnide­n?)
    Mon 21 Oct 2019 14:14
    1874 visningar
    39 svar
    39
    1874

    4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)

    Hej!

    Jag gjorde "misstaget" att ringa löneservice och fråga vad mina kollegors lön låg på, inför det stundande lönesamtalet. Nu känner jag att vetskapen "äter" på mig, och undrar om det är befogat eller om det bara är jag som är gniden...

    Det skiljer nämligen 4000 kr på min lön och mina tre kollegors. Min lön är 24 800 och har höjts med i genomsnitt 300 kr/år, sist låg jag i som attan vid förhandlingen och fick upp den 500, medan min kollega fick 1000.

    Jag jobbar som medicinsk sekreterare och har jobbat 7 år här på hälsocentralen, dessförinnan två år på annat ställe inom samma region och dessförinnan tre år som forskningsassistent på medicinskt forskningsföretag. Jag har en nästan komplett sjuksköterskeutbildning, 2-årig yrkesexamen inom medicin och även en webbdesignutbildning i botten. Mina kollegor har arbetat här mellan 5 och 15 år. 

    Mina tre kollegor har i stort sett samma arbetsuppgifter som mig, förutom lite mer ansvar för SITS-kort och någon har mer ansvar i samband med möten. Jag får ta det största ansvaret för diktatskrivandet (som är den största arbetsuppgiften i det här yrket och utgör ungefär 90 %) och skriver enligt räkneverket i Cosmic runt 1000 diktat i månaden, mina kollegor runt 100-200.  Mitt specialansvar är studenter, så jag är handledare för ett flertal varje år, en period gick två studenter bredvid samtidigt. Utöver det har jag varit med i förbättringsprojekt och ansvarar för mötesdokumentation varje vecka.

    Jag är så stressad över allt skrivande jag ska hinna med och har bränt ut mig två gånger. Jag har påtalat detta för chefen flera gånger men han bara slätar över. Min ena kollega har sagt att vår andra kollega bara surfar på mobilen hela dagarna. Det känns som jag måste göra grovjobbet och de andra får tid att slappa, eller förkovra sig och göra uppgifter som ser bättre ut vid ett lönesamtal, att skriva diktat är inte hög status. Jag börjar bli allt mer irriterad över att dra ett så tungt lass och känner att jag har den här lönen bara för att jag är snäll och går att lura. Det känns som jag generellt ofta blir trampad på och får steppa in och ta sådana uppgifter som ingen vill ha, reception t ex.

    Sist sa chefen att "oj, nu har jag verkligen höjt din lön, du ska få 500! Jag hade likagärna fått sänka den, för potten är så liten!" medan den enda kollega jag vet vad hon fick fick 1000 i ökning.

    Vi har individuell lönesättning, så kanske ska jag inte gnälla, men jag förstår inte varför jag ska ha så mycket sämre när jag inte jobbar sämre än någon annan och vad jag vet är snäll och trevlig mot alla? (förutom nu när jag skriver det här, jag är så sur!)
     
    Jag mailade min chef och påpekade det hela för några dagar sedan, men misstänker att han inte kommer att svara på mailet och att lönen kommer att vara spikad som vid förra lönesamtalet, (då fick jag heller inget medarbetarsamtal) då han sa att han hade fått kämpa för att inte sänka våra löner istället och att potten är mycket liten.
     
    Kan ni hjälpa mig att se om det är ett rimligt glapp och annars hjälpa mig med argument? Jag kontaktade facket på nätet och de tyckte att jag skulle byta jobb, men det är inte så lätt när man har fast anställning och små barn. Har funderat på att skriva  hemifrån på distans men har hört så mycket negativt om det företaget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-21 14:22
    P.S. Är med i facket sedan åratal tillbaka. D.S.
  • Svar på tråden 4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)
  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 14:40
    #21

    Håller med ovan förresten om att en inte avslutad utbildning inte är värd nåt. Examen är det som gäller. Har du så lite kvar borde du kanske avsluta den?

  • Elin P
    Mon 21 Oct 2019 14:44
    #22

    Hur mycket har du kvar av sjuksköterskeutbildningen? Hetaste tipset är ju att göra klart den. Du får ju nytt jobb direkt och lönen går att förhandla bra i det läget som råder nu med brist på sjuksköterskor. Visst är det illa att du ligger så mycket lägre i lön än kollegorna som du beskriver. Men det kan ju ta tid att rätta till, din chef måste ju i så fall prioritera dig framför dina kollegor i lönesättningen i flera år. Alternativt säg upp dig och sök nytt jobb som sekreterare någon annan stans? Det brukar vara det bästa sättet att få upp en låg lön (tyvärr). Jag jobbar själv som chef, vet hur det fungerar....

  • Mon 21 Oct 2019 14:54
    #23
    -1

    Märkligt att löneavdelningen ens lämnar ut löneuppgifter på andra anställda. DEN personen hade JAG granskat.

  • Anonym (Lönen­)
    Mon 21 Oct 2019 14:57
    #24
    Anonym (Gniden?) skrev 2019-10-21 14:30:50 följande:
    Nej, det var kanske inte så street smart...jag mailade att jag ringt Löneservice och att jag noterat att löneglappet låg på 4000 trots att jag skriver 4 gånger så mycket och har studentansvar et c. Jag påpekade också att jag överväger att nappa på erbjudande från ett privat företag angående distansskrivande. (Det är väldigt svårt att få tag på sekreterare, så det borde göra susen)

    Jag ville att han skulle veta var jag stod inför lönesamtalet, eftersom jag vet att han annars kommer att ha spikat min futtiga löneökning redan innan. Det vore kanske bättre att prata med honom, men jag ville först ha skrivit ned allting, för han är bra på att dribbla bort, skoja bort och komma med komplimanger och sånt när man pratar med honom öga mot öga.
    Nja, det var kanske inte så bra. Nu har han ju tid att förbereda sig och vet vad du har för inställning när du kommer. 

    Vad får du för lön på det andra företaget? 4000 kr mer?
  • Anonym (Gnide­n?) Trådstartaren
    Mon 21 Oct 2019 14:58
    #25
    Anna60 skrev 2019-10-21 14:54:49 följande:

    Märkligt att löneavdelningen ens lämnar ut löneuppgifter på andra anställda. DEN personen hade JAG granskat.


    Det är offentliga handlingar. Jag sa också att det bar pga lönesamtal.
  • Tiina8­7
    Mon 21 Oct 2019 15:00
    #26
    Anna60 skrev 2019-10-21 14:54:49 följande:

    Märkligt att löneavdelningen ens lämnar ut löneuppgifter på andra anställda. DEN personen hade JAG granskat.


    Varför är det så märkligt? Det är offentliga uppgifter.
  • Anonym (Gnide­n?) Trådstartaren
    Mon 21 Oct 2019 15:00
    #27
    Anonym (Lönen) skrev 2019-10-21 14:57:52 följande:

    Nja, det var kanske inte så bra. Nu har han ju tid att förbereda sig och vet vad du har för inställning när du kommer. 

    Vad får du för lön på det andra företaget? 4000 kr mer?


    Där har man en grundlön på 19000 tror jag, därutöver beror det på hur mkt man skriver.
  • Tiina8­7
    Mon 21 Oct 2019 15:02
    #28
    Anonym (Gniden?) skrev 2019-10-21 15:00:34 följande:

    Där har man en grundlön på 19000 tror jag, därutöver beror det på hur mkt man skriver.


    Du går ner grundlön om du byter jobb? Det ska du absolut inte göra!
  • Anonym (Lönen­)
    Mon 21 Oct 2019 15:05
    #29
    Anonym (Gniden?) skrev 2019-10-21 15:00:34 följande:
    Där har man en grundlön på 19000 tror jag, därutöver beror det på hur mkt man skriver.
    Det låter inte som ett jättebra byte. 

    Som sagt, plugga klart din ssk-utbildning och sök jobb som sjuksyrra istället. 

    Hur lång tid har du kvar på din utbildning?
  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 15:08
    #30
    Anonym (Lönen) skrev 2019-10-21 15:05:26 följande:

    Det låter inte som ett jättebra byte. 

    Som sagt, plugga klart din ssk-utbildning och sök jobb som sjuksyrra istället. 

    Hur lång tid har du kvar på din utbildning?


    Håller med, då har du ett helt annat löneläge!
  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 15:11
    #31
    +1

    Gissar att du har rätt många år till pension och varför då hänga kvar i ett mindre kvalificerat jobb om du bara är månader från en examen och en möjlighet till något mer kvalificerat? Hade du trivts hade det väl varit okej men det verkar du ju inte göra.

  • Mon 21 Oct 2019 18:19
    #32
    Anna60 skrev 2019-10-21 14:54:49 följande:

    Märkligt att löneavdelningen ens lämnar ut löneuppgifter på andra anställda. DEN personen hade JAG granskat.


    Varför är det märkligt att löneavdelningen lämnar ut löneuppgifter till anställda?
    Även folk som inte jobbar på företag kan få ut enskilda anställdas löner på ett företag.

    Löner har det aldrig varit någon sekretess på. Det är s.k officiella handlingar.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Facke­t)
    Tue 22 Oct 2019 08:20
    #33

    Har du pratat med facket TS?

  • Tue 22 Oct 2019 15:13
    #34

    Jag håller med om att när man halkat efter så här i lön, tagit upp sakliga skäl till löneförhöjning i samtal med chefen, tagit upp att man ligger efter lönemässigt, FRÅGAT chefen vad man kan göra för att komma upp i den lön man själv tycker man är värd (dvs i samma storlek som ens kollegor), GJORT de förändringar som chefen beskriver och ÄNDÅ inte får den löneförhöjning man är värd är det dags att säga adjö till den arbetsgivaren.

    Jag gjorde själv detta när jag år efter år halkade mer och mer efter, trots att jag trivdes väldigt bra. Ett år fick någon diffus förklaring om att om jag engagerade mig mer i verksamhetsplaneringen kunde jag uppnå den lön som jag förtjänade (och ja, chefen höll med mig om allt men ursäktade sig med att det fanns inte mer pengar i potten). En annan gång sa chefen rakt ut att om jag hade haft mer erferenhet utifrån så kunde jag ha fått högre lön. Sökte då och fick ett annat jobb med 5000 kr mer i lön, då fick jag plötsligt ett erbjudande om högre lön som jag inte antog. Jobbade där i nästan två år (hann med två lönerevisioner) och återvände till mitt förra jobb, fick ytterligare 1000 kr mer i lön och hamnade plötsligt bland de som tjänade mest i min grupp istället för minst. Gjorde efter två år om samma sak (av andra skäl denna gång, flyttade till en annan del av landet). Återvände efter några år igen och har nu högst lön i min grupp.

    Byt jobb = säkraste sättet att få upp lönen. Men då måste du välja ditt nya jobb med omsorg. Och det går inte att hota med att byta jobb om man inte är beredd att göra det.

    Eller som många andra skrivit, plugga klart och byt jobb.

  • Anonym (Gnide­n?) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 21:49
    #35

    Tack för alla svar. Idag kom chefen och pratade med mig om det hela efter att ha läst mailet. Han sa att han också tycker att jag ligger lågt i lön (trodde det var hans beslut?) men att skälet är att jag inte är utbildad medicinsk sekreterare. Han verkade dock tycka det var en konstig bedömning eftersom jag ändå har samma arbetsuppgifter som de andra. Det känns som han skyller ifrån sig och låtsas att det inte är hans beslut.

    Han frågade oroligt om jag gått till facket, och jag sa att de rått mig att byta jobb...

    Just nu funderar jag på någon av dessa vägar:

    1) Sluta bråka och acceptera faktum - något ska det väl vara värt att ha gått rätt utbildning för kollegornas del.

    2) Be om att få kompetensutveckla genom att läsa in utbildningen med lön (finns sköterskor som läser till distriktssköterskor hos oss t ex), om utbildningen är så viktig

    3) Hittat en distansutbildning till redovisningsekonom att läsa paralellt, vilket sen ger en väldigt mycket bättre lön. Just nu lutar det åt det, vill absolut inte läsa klart och bli sjuksköterska, dessutom var det tio år sen jag läste till det.

  • Wed 23 Oct 2019 23:17
    #36

    Fast har ni inte några lönekritierer som de går efter. De brukar finnas på intanät eller dyl. Jag har aldrig hört talas om att utbildningsnivå

    beaktas vid lönerevision. Jag skulle kollat det och kollat med facket.

  • Anonym (Gnide­n?) Trådstartaren
    Thu 24 Oct 2019 08:02
    #37
    marräng skrev 2019-10-23 23:17:38 följande:

    Fast har ni inte några lönekritierer som de går efter. De brukar finnas på intanät eller dyl. Jag har aldrig hört talas om att utbildningsnivå

    beaktas vid lönerevision. Jag skulle kollat det och kollat med facket.


    Tyckte också det var skumt. De godkände ju uppenbarligen min utbildning när jag anställdes. Det osar lite katt om alltihop tycker jag.

    Tack för tipset, ska genast kolla lönekriterierna!
  • Anonym (Facke­t)
    Thu 24 Oct 2019 11:28
    #38

    Du skriver i TS att du har tre utbildningar. Webdesigner, en oavslutad sjuksköterskeutbildning och en medicinsk yrkesutbildning. Den sista är alltså inte en läkarsekreterarutbildning?

    Nu är jag inte facklig inom ditt område, men för facket generellt är det viktigt att rätt utbildning lönar sig. Men som ovan säger, kolla lönekriterier.

    Du verkar läsa in saker hos andra som de inte har sagt, som att chefen verkar tycka det ena och det andra. Du kanske feltolkar din omgivning en del, bara en känsla, men stämmer den kanske du ska reflektera lite kring det och inte basera din vidare strategi på saker du bara tror.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 24 Oct 2019 19:35
    #39

    Hur gammal är du och hur många år har du jobbat som läkarsekreterare?

Svar på tråden 4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)