• Anonym (ts)

    När orka träffa folk efter förlossning? Fira jul?

    Jag och min man väntar vårt första barn i slutet av november/början på dec, beroende på när den lilla väljer att titta ut.
    Eftersom det är första barnet så är det en stor omställning för oss båda och jag har ingen aning om hur tiden efter kommer kännas.

    Vi firar normalt jul vartannat år hos min familj och vartannat hos hans. I år är det egentligen hos min familj vi ska fira men det blir för långt att åka och för tight inpå för att det ska kännas realistiskt. (10 timmar med bil). Jag har däremot inte varit hemma och hälsat på sedan förra sommaren (1,5 år sedan i jul alltså) så det känns otroligt tråkigt. Speciellt när min syster som också ganska nyligen fått barn kommer (hon åker också hem vartannat år) och min andra syster har sina barn den här julen. Känns så sorgligt att missa en "riktig" jul med en massa barn och alla kusinerna.. Åker vi hem nästa år hamnar vi i "osynk" och kommer missa att fira jul med större delen av min familj och det lär ju inte vara så populärt från min mans sida att vi åker iväg de kommande två åren för att "kompensera" nu när vi kommer ha en liten.. 

    Men det är ju som sagt väldigt långt att åka och känns krångligt och jobbigt när vi inte vet hur vi/jag kommer må. Att sätta en bebis som bara är några veckor i en bil så länge känns inte bra, även om vi tar pauser.. Alltså bestämde vi att vi tyvärr får stanna hemma och bara ta det lugnt den här julen.

    Nu räknar alla här, inkl min man, med att vi självklart ska fira jul hos hans föräldrar, som bor ca en halvtimme från oss, istället och jag vet inte riktigt hur jag ska känna. Anledningen till att vi inte firar med min familj är ju inte enbart resvägen. Det känns som att vi valde bort jul för att kunna vara hemma och återhämta oss och få vara i bebisbubblan, men så blir det jul ändå med allt det jobbiga det innebär och jag dessutom inte får träffa min familj =(

    Jag kan i normala fall inte riktigt slappna av när vi firar jul där och det känns mer som en lite stelare "vanlig" middag än jul eftersom dom inte alls har samma traditioner som jag är van vid (som det ju ofta är när man firar med en annan familj). Inga barn (och mer alkohol men inget "allvarligt" kanske) , dom kollar inte kalle anka, inte så mycket julstämning och rätt stelt.. Är dessutom rädd att det ska bli mycket "ryck och slit" i bebisen och att jag inte alls känner mig redo att "kasta runt" den som en docka... Tar nog också emot en del eftersom en psykiskt sjuk släkting till honom kanske kommer vara där. En person som inte alls förstår gränser, som inte går att föra en normal konversation med och som mentalt är som ett barn, som inte kan ta hand om sin hygien och som stinker askkopp..

    Jag förstår ju att det säkert är gravidhormonerna som spelar in, så troligtvis överreagerar jag när jag tycker hela den här grejen känns jobbig. Eller är det väl optimistiskt att tro att man ska orka med att åka bort och fira jul så nära inpå förlossningen? Kan ju bli allt från en månad till ett par veckor innan, men eftersom jag är förstföderska så är det ju troligare att jag går över tiden. Jag har dålig koll på hur man faktiskt mår efter en förlossning och hur lång tid det tar att återhämta sig, men jag vet ju att första tiden kan vara jobbig med smärta, avslag, amning som man kanske inte fått flyt på, brist på sömn, baby blues osv...

    Jag har inte gjort en stor grej av det utan bara pratat lite lätt med min man om det utan jag vill ventilera det lite med andra innan så jag inte gör en höna av en fjäder..

  • Svar på tråden När orka träffa folk efter förlossning? Fira jul?
  • Anonym (Olika)

    Det går inte att svara på detta då alla är olika.
    För egen del rullade livet på efter att vi kom hem från BB. Fikagäster mest hela tiden, jag tog mig ut och vi gick på middagar etc så som vi alltid gjort. Jag är lite sån "ta det som det kommer" och ser inte problemen i förskott så vår bebis fick hänga med helt enkelt. Funkade bra för oss.
    Nu var hon 5 mån innan vi bilade så långt som 100 mil men jag hade nog kunnat göra det när hon var nyfödd också. Alt ta flyget och hyra bil sista biten.

  • Anonym (A)

    Hade du tänkt så här om det varit din familj som bodde 30 min från er?

    Tror inte det. Du letar ursäkter för att slippa åka till din mans familj. Om din man är OK med det, kan ni ju stanna hemma, annars kan ni väl åka dit ett tag. Ingen förväntar sig att ni stannar jättelänge om ni är nyblivna föräldrar.

  • scanmia

    Jag hade inte heller rest 10 timmar med en så liten baby i bil - tåg hade inte varit några problem. Jag förstår verkligen att det känns tungt att inte komma hem och fira med din familj, men jag är rätt säker på att du fattade rätt beslut angående det.

    Sedan hade jag absolut gått med på att fira hos din mans familj. Dels gör det det rättvist att ni firar hos din familj nästa år och dels så tror jag att det kommer att vara trevligare än du tror. Du har all rätt att ursäkta dig och dra dig tillbaka och amma och pyssla med bebisen (och titta på kalle!) och dessutom hålla det ganska kort utan att någon kommer att tycka att det är konstigt. Och att få mat serverat kan vara ganska skönt när man har mycket med en nyföding.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Olika) skrev 2019-10-22 13:32:02 följande:

    Det går inte att svara på detta då alla är olika.
    För egen del rullade livet på efter att vi kom hem från BB. Fikagäster mest hela tiden, jag tog mig ut och vi gick på middagar etc så som vi alltid gjort. Jag är lite sån "ta det som det kommer" och ser inte problemen i förskott så vår bebis fick hänga med helt enkelt. Funkade bra för oss.
    Nu var hon 5 mån innan vi bilade så långt som 100 mil men jag hade nog kunnat göra det när hon var nyfödd också. Alt ta flyget och hyra bil sista biten.


    Ja, vi hade också pratat om att ta saker som det kommer, beroende på hur vi mår. Därför känns det lite jobbigt att helt plötsligt planera in saker nu utan att veta hur det faktiskt kommer kännas =/
    Man vet ju inte hur det kommer vara, "vilken typ av bebis man får", om det blir komplikationer osv.. Jag utesluter ju inte att vi kommer känna att det är supermysigt att åka runt och hälsa på folk, men jag är samtidigt orolig för att jag kommer må piss första veckorna.. 
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 13:37:37 följande:

    Hade du tänkt så här om det varit din familj som bodde 30 min från er?

    Tror inte det. Du letar ursäkter för att slippa åka till din mans familj. Om din man är OK med det, kan ni ju stanna hemma, annars kan ni väl åka dit ett tag. Ingen förväntar sig att ni stannar jättelänge om ni är nyblivna föräldrar.



    Det är jättesvårt att säga, vi har ju redan från början valt bort att åka och hälsa på min familj för att det känns för jobbigt så tidigt så det är inte helt omöjligt. Mina syskon har velat "stänga in sig" och vara ifred i början och min familj har varit noga med att poängtera att vi får säga till när vi känner oss redo för besök, så jag har liksom ställt in mig på att vi faktiskt kanske inte orkar träffa någon så tidigt..
    scanmia skrev 2019-10-22 13:39:12 följande:

    Jag hade inte heller rest 10 timmar med en så liten baby i bil - tåg hade inte varit några problem. Jag förstår verkligen att det känns tungt att inte komma hem och fira med din familj, men jag är rätt säker på att du fattade rätt beslut angående det.

    Sedan hade jag absolut gått med på att fira hos din mans familj. Dels gör det det rättvist att ni firar hos din familj nästa år och dels så tror jag att det kommer att vara trevligare än du tror. Du har all rätt att ursäkta dig och dra dig tillbaka och amma och pyssla med bebisen (och titta på kalle!) och dessutom hålla det ganska kort utan att någon kommer att tycka att det är konstigt. Och att få mat serverat kan vara ganska skönt när man har mycket med en nyföding.


    Ja, jag tror ju det med. Det känns helt enkelt inte rimligt även om det känns jättetråkigt, och det är väl det som gör att det känns lite extra jobbigt att åka iväg någon annanstans =/

    Fast jag vet inte hur vi ska göra nästa år i så fall... för antingen så blir det tre år i rad här, två år i rad hemma, eller så får jag aldrig fira jul med hela min familj =/
    Tyvärr finns det inte riktigt plats att gå undan, det är rätt litet där vi kommer vara.. Öppen planlösning, knappt en dörr in till det enda sovrummet som finns och inte ens ett riktigt lås till toaletten (en sådan där vikdörr) Så det går liksom inte att gå iväg någonstans =/

    Ja, man kan ju förhoppningsvis åka därifrån tidigt, men jag vet av erfarenhet att saker brukar dra ut på tiden och att dom tycker man är tråkig i så fall (Hade precis fått ett missfall förra julen när vi var där och jag ville helst av allt bara hem men vi kom liksom aldrig därifrån kändes det som =/ )


  • Anonym (Olika)

    Jul är en bit bort och om barnet kommer i början av december hinner ni komma in i era rutiner lite granna inför det. Vänta och se. Lova inte bort er redan nu utan håll det öppet. Inga konstigheter.

  • Elin P
    Anonym (Olika) skrev 2019-10-22 14:04:56 följande:

    Jul är en bit bort och om barnet kommer i början av december hinner ni komma in i era rutiner lite granna inför det. Vänta och se. Lova inte bort er redan nu utan håll det öppet. Inga konstigheter.


    Så tänker jag med. Ni kan väl återkomma med besked någon vecka innan jul hur ni känner att ni vill göra.
  • Anonym (Louise)

    Jag förstår dig TS. Folk runtomkring vill gärna bestämma, men samtidigt inför en förlossning så vill man kunna få lämna frågan öppen och ta det som det kommer.

    Kan ni inte säga till era släktingar att om ni mår bra alla tre så tar ni tåget till dina föräldrar. Det kommer gå bra, bebis har hunnit bli nån/några veckor och ni är två som hjälps åt. Ni kan boka en egen kupé med toalett.

    Annars så kommer ni förbi svärföräldrarna nån timme. Gör då upp med din kille om tid innan. "Vi stannar max till kl 14".

    Ett tredje alternativ om ni mår lite sådär eller helt enkelt bara vill vara i bebisbubblan är att säga att ni vill ta det lugnt och bara vara ni tre denna jul. (Dock så lär väl iaf svärföräldrarna vilja ses runt jul så svårt att komma undan helt. Kanske bättre då att isåfall ses på julafton men en kortare stund altbjuda hem dom till er på annandan eller så.)

    Sen måste du även förstå att svärföräldrarna är ju din killes föräldrar och han har blivit lika mycket förälder som du. Har han en bra relation till dom så vill han säkert gärna ses på julafton. Man får ge och ta.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Olika) skrev 2019-10-22 14:04:56 följande:

    Jul är en bit bort och om barnet kommer i början av december hinner ni komma in i era rutiner lite granna inför det. Vänta och se. Lova inte bort er redan nu utan håll det öppet. Inga konstigheter.


    Elin P skrev 2019-10-22 14:11:36 följande:
    Så tänker jag med. Ni kan väl återkomma med besked någon vecka innan jul hur ni känner att ni vill göra.

    Ja, planen för första tiden efter bebisen kommit har hela tiden varit att "ta det som det kommer", och det var därför vi ställde in det planerade julfirandet. Det var därför jag blev så ställd när alla, inkl. min man, helt plötsligt förväntade sig att vi kommer komma. Det kändes i princip bestämt när han berättade det.

    Lite därför jag undrar hur andra har känt och hur realistiskt det är att ställa in sig på en massa firande, eller om jag fortfarande troligtvis kommer ha ont, ha en massa avslag och grejer =/ Gissar ju att min mans pappa och släkt inte har särskilt stor koll på hur det är att vara nyförlöst (mest män och barnlösa kvinnor där..) Men som sagt, det är ju antagligen mest gravidhormoner som gör att jag funderar extra mycket över det nu..
  • Anonym (Olika)
    Lite därför jag undrar hur andra har känt och hur realistiskt det är att ställa in sig på en massa firande,

    Eftersom det är omöjligt att svara på, säg till din man att absolut, mår du bra osv så funkar det men annars ej. Som sagt, inget att fundera och oroa sig för redan nu utan ta det som det kommer. Julmaten ska familjen fixa ändå och jag tror inte att de rullar köttbullarna redan nu utan ni kan meddela nån vecka innan hur det blir.
  • Anonym (A)
    Anonym (ts) skrev 2019-10-22 14:20:32 följande:
    Elin P skrev 2019-10-22 14:11:36 följande:
    Så tänker jag med. Ni kan väl återkomma med besked någon vecka innan jul hur ni känner att ni vill göra.

    Ja, planen för första tiden efter bebisen kommit har hela tiden varit att "ta det som det kommer", och det var därför vi ställde in det planerade julfirandet. Det var därför jag blev så ställd när alla, inkl. min man, helt plötsligt förväntade sig att vi kommer komma. Det kändes i princip bestämt när han berättade det.

    Lite därför jag undrar hur andra har känt och hur realistiskt det är att ställa in sig på en massa firande, eller om jag fortfarande troligtvis kommer ha ont, ha en massa avslag och grejer =/ Gissar ju att min mans pappa och släkt inte har särskilt stor koll på hur det är att vara nyförlöst (mest män och barnlösa kvinnor där..) Men som sagt, det är ju antagligen mest gravidhormoner som gör att jag funderar extra mycket över det nu..
    Det är väl inte så konstigt att de vill fira jul med er nu när ni inte ska åka iväg.

    Jag tycker du förstorar upp detta. Om något händer som gör att ni inte kan/vill fira jul där, så tacka nej när det är dags. Detta är inget du behöver fundera på nu.
Svar på tråden När orka träffa folk efter förlossning? Fira jul?