• Tue 22 Oct 2019 13:37
    331 visningar
    3 svar
    3
    331

    Svår stress - hur kan jag som pappa hjälpa

    Hej.
    Jag har en fru som är gravid, v8, och hon är väldigt stressad över "allt". Alltså inte bara själva graviditeten och de frågor som den medför utan även jobb, det sociala livet etc. Den enda ljuspunkten är att vårt förhållande fungerar väldigt bra, men samtidigt känner jag att jag har svårt att räcka till. Rent medicinska frågor och praktiska saker lyckas jag nog hjälpa till med ganska skapligt, och pratar det gör vi en massa. Men just stressen, att hon aldrig kan vara lugn gör att jag dels oroar mig för hur den ska påverka graviditeten men samtidigt är jag rädd att hon inte ska kunna njuta något av graviditeten. Att få planera och pyssla om sig själv är ju viktigt, men just nu ser hon bara stress i allt.


    Det jag främst söker är tips på avslappningsövningar, fysiskt och psykiskt. Något som kan göras i det egna hemmet på hennes villkor. Tips om läsning på området för henne är nog inte heller fel, men framför allt skulle det vara intressant att få tips om böcker som riktar sig till blivande pappor och handlar om just hur vi kan hjälpa med stresshantering.

  • Svar på tråden Svår stress - hur kan jag som pappa hjälpa
  • Tue 22 Oct 2019 14:02
    #2

    Ska ge mig på att läsa om Mindfulness, tack!


    Oro för graviditeten är bara en del av det hela. Skulle inte säga att det finns någon större oro för själva föräldraskapet just nu, men det kanske kommer längre fram. Just nu är det så klart mycket om själva graviditeten men samtidigt så mycket annat. Och när jag säger att hon är stressad, ja då talar vi om så pass stressad att den berömda väggen nog inte är långt borta. Tyvärr går det inte att lägga om livet, på grund av en massa omständigheter utom vår kontroll, och det är alltså därför jag söker avslappningsövningar åt mamman, och kunskap för att hjälpa henne åt mig.


    Hoppas det blev ännu lite tydligare nu :)

Svar på tråden Svår stress - hur kan jag som pappa hjälpa