• Tue 22 Oct 2019 15:28
    889 visningar
    27 svar
    27
    889

    Sjukskrivning sista månaderna

    Hej jag behöver råd/ erfarenhet. Vad gäller vid sjukskrivning av graviditetsbesvär? Vad har ni för erfarenheter? Kan läkaren sjukskriva 2 månader rakt av fram till bf- datumet? Eller är det 2 veckor här å två veckor där.

    Kan han sjukskriva framåt i tiden, så att säga att han tycker att jag kan jobba en vecka till men därefter sjukskrivning eller är det omedelbar sjukskrivning som gäller?

  • Svar på tråden Sjukskrivning sista månaderna
  • Wed 23 Oct 2019 21:34
    #11

    Nu är det i och för sig något år sedan men runt vecka 35 blev jag sjukskriven fram till förlossningen pga att jag mådde så dåligt psykiskt varav mycket berodde på stress. Det var inga problem att få det godkänt av försäkringskassan men det kan ju bero på att förrutom mitt psykiska mående (stress pga hög belastning på jobbet) att även om barnet växte så gick jag inte upp i vikt och hade inte gjort det på ett par månader. Så visst kan man bli sjukskriven lite längre men om man blir det och om försäkringskassan godkänner det beror helt och hållet på vilket jobb man har, varför man inte klarar av att arbeta och varför man inte klarar av anpassade arbetsuppgifter och slutligen vad läkaren skriver på sjukintygen och vad du skriver på din ansökan till försäkringskassan

  • Sat 26 Oct 2019 18:33
    #12
    Vad ställer försäkringskassan för frågor i den ansökan man gör själv, när det gäller sjukskrivning utfärdad av läkare?
  • Sat 26 Oct 2019 18:51
    #13
    pandarinen skrev 2019-10-26 18:33:48 följande:

    Vad ställer försäkringskassan för frågor i den ansökan man gör själv, när det gäller sjukskrivning utfärdad av läkare?


    Beskriv dina arbetsuppgifter ( max 1000 tecken)

    Beskriv med dina egna ord hur din sjukdom har påverkat din förmåga att arbeta eller att utföra din vanliga sysselsättning (max 1000 tecken)
  • Sat 26 Oct 2019 18:53
    #14
    pandarinen skrev 2019-10-26 18:33:48 följande:

    Vad ställer försäkringskassan för frågor i den ansökan man gör själv, när det gäller sjukskrivning utfärdad av läkare?


    Dom ställer inte några frågor, du beskriver varför du inte kan jobba och pågrund av vilken anledning. Din läkare måste vara noggrann med att skriva just av vilken medicinsk/annan anledning till varför du ska/bör vara sjukskriven.

    Sen är det upp till handläggaren att berömma ditt fall.

    Mitt ärende tog 2.5 månader nästan tills jag fick veta att jag var beviljad sjukpenning.

    Hade f.kassan nekat så hade jag inte haft någon inkomst. Nu fick jag retroaktivt från 5/8.
  • Sat 26 Oct 2019 20:27
    #15
    Ebo88 skrev 2019-10-26 18:53:40 följande:
    Dom ställer inte några frågor, du beskriver varför du inte kan jobba och pågrund av vilken anledning. Din läkare måste vara noggrann med att skriva just av vilken medicinsk/annan anledning till varför du ska/bör vara sjukskriven.

    Sen är det upp till handläggaren att berömma ditt fall.

    Mitt ärende tog 2.5 månader nästan tills jag fick veta att jag var beviljad sjukpenning.

    Hade f.kassan nekat så hade jag inte haft någon inkomst. Nu fick jag retroaktivt från 5/8.
    Det är tragiskt och galet att det ska behöva ta så lång tid för dem att ta beslut. Borde räcka med att en läkare intygar att det inte går att arbeta. 
    Det är försäkringskassan själva som uppmanar mig att söka sjukskrivning och inte graviditetspenning. 
  • Sat 26 Oct 2019 20:31
    #16
    pandarinen skrev 2019-10-26 20:27:47 följande:

    Det är tragiskt och galet att det ska behöva ta så lång tid för dem att ta beslut. Borde räcka med att en läkare intygar att det inte går att arbeta. 

    Det är försäkringskassan själva som uppmanar mig att söka sjukskrivning och inte graviditetspenning. 


    Ja man kan ju tycka det.

    Om det är en läkare som av skäl har sjukskrivit en så tycker inte jag att en handläggare ska kunna neka och det gäller ju alla sjukdomar.

    Ja även om det är f.kassan som uppmanar dig att söka sjukskrivning så måste ändå en läkare sjukskriva dig och även om du blir sjukskriven så kanske du inte enligt handläggaren blir berättigad sjukpenning. Be läkaren vara noggrann när han/hon skriver intyget och se till att skriva specifikt varför du inte kan utföra sina arbetsuppgifter och varför.
  • Little­Sunshi­ne84
    Sat 26 Oct 2019 21:18
    #17

    Jag har varit sjukskriven från och till under båda mina graviditeter. Jag har inte haft några som helst problem med försäkringskassan. Det gäller att beskriva varför man inte kan utföra sitt jobb. Samt att man är öppen för all rehabilitering som finns.

    Första graviditeten började med misstänkt TIA, svår migrän, hyperemesis, foglossning.

    Andra var hyperemesis och svår foglossning med kryckor från v 12.

    Jag försökte i perioder ta mig tillbaka till jobbet och jobba. Men att åka bil/buss triggade illamåendet så jag kräktes överallt. Jobbar med patienter och minsta lukt fick mig att kräkas.

    Var tydlig med dina besvär och vad det leder till, har du smärtor, hur ont på en tiogradig skala, vad hindrar det dig från att göra och vad leder det till? Kräks du så du inte kan äta, så blir du yr och illamående, så pass att du inte kan sova, kan du inte sova får du ingen återhämtning, vad finns det för risker med ditt jobb då?

  • Sat 26 Oct 2019 22:05
    #18

    Jag har flera symtom ( kallar man det symtom för det första? )

    En del kan jag verkligen skriva hur de påverkar mitt arbete/vardag men hur beskriver man magkatarr mer än att det gör ont? 

  • Sat 26 Oct 2019 22:47
    #19
    pandarinen skrev 2019-10-26 22:05:11 följande:

    Jag har flera symtom ( kallar man det symtom för det första? )

    En del kan jag verkligen skriva hur de påverkar mitt arbete/vardag men hur beskriver man magkatarr mer än att det gör ont? 


    Skriv hur magkatarren påverkar dig och hur du får ont och om det i så fall begränsar dig i ditt arbete.
  • Sat 26 Oct 2019 23:54
    #20
    pandarinen skrev 2019-10-26 22:05:11 följande:

    Jag har flera symtom ( kallar man det symtom för det första? )

    En del kan jag verkligen skriva hur de påverkar mitt arbete/vardag men hur beskriver man magkatarr mer än att det gör ont? 


    Kan du inte ta medicin for magkatarr?
  • Sun 27 Oct 2019 11:49
    #21

    Hahaha, nu är magkatarren det minsta bekymret jag har :D Så var mest fundersam hur det påverkar, men det är klart att när jag får den så påverkar det också, framförallt psykiskt och fysiskt, för det gör ju ont och tröttar ut en och man tappar ju koncentrationen på arbetet när man har ont på ytterligare ett ställe mm. 

  • Sun 27 Oct 2019 21:35
    #22

    Kan du inte ta medicin for magkatarr?

  • Tue 29 Oct 2019 11:56
    #23

    Från och med den 1 juli 2018 är arbetsgivare enligt lag skyldiga att upprätta en plan för hur den som varit sjukskriven i mer än 30 dagar ska kunna komma tillbaka i arbete.  Gäller det verkligen för gravida också? Tänker att sjukdomen är ju ofta beroende på graviditeten och kommer förhoppningsvis försvinna efter förlossningen? 

  • Tue 29 Oct 2019 12:05
    #24
    pandarinen skrev 2019-10-29 11:56:12 följande:

    Från och med den 1 juli 2018 är arbetsgivare enligt lag skyldiga att upprätta en plan för hur den som varit sjukskriven i mer än 30 dagar ska kunna komma tillbaka i arbete.  Gäller det verkligen för gravida också? Tänker att sjukdomen är ju ofta beroende på graviditeten och kommer förhoppningsvis försvinna efter förlossningen? 


    Nej jag tror inte det. Jag har inte blivit informerad om det iaf.

    Men magkatarr behöver ju inte försvinna efter graviditeten, det kan ju hänga kvar lika väl som det kan försvinna.

    Men så som jag förstår det har du andra anledningar till sjukskrivning än bara magkatarr
  • Tue 29 Oct 2019 12:17
    #25

    Låter som TS mest vill försöka skaffa sig gratis ledighetsdagar utan att behöva slösa sina fl-dagar i förtid.

  • Tue 29 Oct 2019 12:20
    #26

    Hahahaha skulle aldrig nämnt magkatarren, det är ju det sista jag har bekymmer med. Vad ni hakar upp er på saker! 

  • Tue 29 Oct 2019 12:33
    #27
    pandarinen skrev 2019-10-29 12:20:55 följande:

    Hahahaha skulle aldrig nämnt magkatarren, det är ju det sista jag har bekymmer med. Vad ni hakar upp er på saker! 


    Att han nämnde magkatarren har inte med att jag hakar upp mig på det att göra, utan kvarstår det problemet efteråt, vilket det kan göra, så måste din chef hjälpa dig med det. Om ditt jobb påverkar dig med stress som du nämt tidigare är det ju exempelvis inte bra för magkatarr senare heller. Så det är ju väldigt svårt att veta nu

    Dina andra problem som du har kan jag inte nämna något om då du inte nämnt vad det är.
Svar på tråden Sjukskrivning sista månaderna