• fridafunderar

    Vad tycker ni om mina föräldrar?

    Det hände en sak i somras som jag har mått dåligt över och funderat mycket på. 
    Ska berätta kort. Jag är tjej, 18 år och i juni så var jag och mina föräldrar bjudna hem till en studentfest till en bekant. Mina föräldrar känner hennes föräldrar, trots att jag och hon är lika gamla så är vi inte lika nära då hon tagit studenten i en annan skola än mig. Hursomhelst så tycker jag om henne men det är inte någon bästis. Jag och mina föräldrar kom iaf till hennes studentfirande som hölls i hennes egna trädgård. Det var mycket vin som bjöds och mina föräldrar spottar inte i glaset precis. Men det som hände var tydligen att jag blev rejält berusad. Minns att jag inte sa så mycket och gjorde inget stort väsen men att jag bara mådde väldigt dåligt och inte kunde stå upp eller gå...ramlade hela tiden ihop så minns att mina föräldrar ledde mig därifrån. Men det som jag idag mår dåligt över är inte att jag blev full, det kan hända alla, det som jag mår dåligt över är hur mina föräldrar hanterade detta. Dom ringde inte efter en taxi hem utan dom skulle envisas med att leda mig hem och vi skulle åka kommunalt. Minns att jag snubblade ner för trappor i tunnelbanan, att jag krampaktigt höll mig i gående position trots att jag hade noll kontroll. Jag minns att andra i tunnelbanan glodde på mig och vissa skrattade, jag hängde liksom på varsin sida av mina föräldrar hem. Eftersom jag är 18 så bor jag hemma hos dom. Jag ramlar in i en tunnelbanevagn, kan inte hålla balansen när den börjar åka så jag föll hela tiden. Fanns inga lediga sittplatser. Minns att folk tittar och pekar och att jag säger till någon ung tjej vad glor du på typ. Skitjobbigt och denna hemfärd kändes som den höll på i flera flera timmar fast det kanske tog 1,5 timme. Blev väl ännu fullare under färden dessutom. Vaknar upp hemma dagen efter och det första mina föräldrar vill tala om för mig är hur oerhört dåligt jag uppförde mig på vägen hem från Studenfesten, att jag bla klippt till en annan ung tjej i tunnelbanan. (minns ej detta och vet ej om det är sant men vet att jag var frustrerad över andra studenter som skrattade åt mig med mina föräldrar). Jag kan inte släppa hur dom kunde utsätta mig för detta. Varför inte bara beställa en taxi direkt hem? Känns som inte ens elaka vänner skulle göra så här mot en i detta stadie. Jag skäms för jag vet inte vilka som egentligen sett mig på vägen hem, jag får ångest över att jag såg att flera tog upp sina mobiler och fotade/filmade mig. Detta kunde mina föräldrar ha undvikit. Att jag blev full skiter jag i, men känner mig så besviken på mina föräldrar. Och hur kunde jag bli så jäkla full i samma miljö där mina föräldrar närvarar? Många frågor. Vad tycker ni spontant? 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om mina föräldrar?
  • Anonym (näsbränna)

    Antingen var väl de också onyktra eller så ville de att du skulle få utstå konsekvenserna av dina handlingar. Hur som anser jag att du ska fundera över vad du gjort istället för vad de gjort och se om det var värt det.

  • annabellelee

    Spontant tänker jag att du är 18 år, myndig och vuxen, och kanske själv ska börja ta ansvar istället för att gå och skuldbelägga föräldrarna.

  • neverpreggo

    De trodde väl inte att du skulle bete dig på det sättet under hemvägen. Taxi är inte billigt. Får hoppas att de sa till eventuella personer som filmade/fotade men det är ju inte deras fel att andra gjorde detta.

  • fridafunderar

    Tack för era synpunkter. Dom har verkligen råd med taxi så handlar inte om ekonomi. Jag hade även gärna gett dom pengar i efterhand för taxiresan för att slippa bli så förnedrad som jag blev under hemfärden. 

  • Anonym (Myndig)

    Du är myndig. Bestäm själv nästa gång.

  • fridafunderar

    Trädgården ligger i Huddinge och vi bor vid Odenplan så det tar nog inte 90 min, åker sällan t-bana så drog bara till med något. 

  • neverpreggo

    Låter som att de inte fattade hur aspackad som du var. Det kan du inte lasta dom för. Onödigt att skälla på dig dagen efter dock.

  • Anonym (Myndig)
    fridafunderar skrev 2019-10-22 20:49:33 följande:

    Frågade mamma varför dom envisades med att dra hem mig i tunnelbanan och hon sa att pappa ville det då. Konstigt svar. 


    Vad säger pappa?
Svar på tråden Vad tycker ni om mina föräldrar?