• Anonym (jävla ohumant)

    Dubbla avgiften för avbokad vårdtid!

    Moderaterna vill nu höja avgiften fr uteblivet läkarbesök från 350 kr till 700 kr om du inte avbokar 24 tim innan, eftersom många patienter uteblir från planerade operationer?

    Men vad blir konsekvensen av alla de som vaknar upp sjuka med feber, halsont eller magsjuka eller allt vad det kan vara? Jag blir oftast sjuk pang på och drar mig in i det längsta för att sjukskriva mig. Istället nu med de ökade kostnaderna kommer man ju inte våga ta chansen och avboka istället 2 dar innan fort man känner minsta lilla som sedan visar sig  ha gått över, alternativt gå iväg dyngsjuk och smitta alla på sjukhuset eller vårdcentralen. Gissa hur många fler som kommer hamna hos kronofogden? Precis vad Sverige behöver...

    Varför tas aldrig diskussioner om varför folk blir sjuka, varför förutsätts alltid att folk fuskar i moderaternas värld?????

    Jag tror många avbokar operationer pga rädsla, har själv avbokat en vidrig undersökning sista timmarna för att jag inte vågade och ännu inte vågat.

    Det är ju helt galet med såna regler. Vad tycker ni och vad vore bäst?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-22 21:41
    "Utebliven vårdtid" var det menat stället för avbokad.

  • Svar på tråden Dubbla avgiften för avbokad vårdtid!
  • Anonym (Fuck M)

    Moderater är verklighetsfrånvända egoister som inte tänker längre än vad näsan räcker, svårt för konsekvenstänk och deras mål är att göra fattiga fattigare.

  • Anonym (A)

    Hade läkartid, vaknade jätteförkyld. Ringde och av bokade, svaret var vad bra att du avbokade. 

  • Tow2Mater

    Om 350 kr tar dig till Kronofogden har du andra problem. Eftersom många patienter uteblir från planerade operationer måste de ju hoja avgifterna helt klart!!

  • Anonym (Myäntligen)

    Äntligen säger jag. Dagens vårdtider är jättelånga speciellt i väntan på en operationstid och rycker personen i fråga inte upp ska det också kosta så det känns. Då tiden istället hade kunnat användas till någon som verkligen vill ha den. Avgiften Är ändå bara en bråkdel av vad det kostar landstingen att stå med en förbered på sal med personal utan att kunna använda den. Vad ska personalen göra då? Jo sitta och vänta på nästa patient och om inte den heller dyker upp då?

    De är dock oftast resonliga om du nu blir så dundrrsjuk under natten och ringer att pratar med dom och förklarar läget så kan de ju berätta om du kan komma ändå eller om tiden bör ombokas. Men det är det värsta jag vet folk som bara inte dyker upp och anser att deras tid är så mycket mera värd än min tid att de inte ännu kan bry sig om att berätta att de inte tänker dyka upp. Som om jag vill sitta och vänta och se om de dyker upp.

    Så höj avgiften så det är kännbart då börjar folk att bry sig och hör av sig och någon som behöver tiden bättre kan få den.

  • Anonym (jävla ohumant)
    Anonym (Fuck M) skrev 2019-10-22 21:43:37 följande:

    Moderater är verklighetsfrånvända egoister som inte tänker längre än vad näsan räcker, svårt för konsekvenstänk och deras mål är att göra fattiga fattigare.


    Ja deras nya utspel blir bara mer och mer världsfrånvända och fascistiska.

    Redan nu med regeln om 24 tim innan är helt sjukt. Drabbades en gång av punktering på vägen och missade min tid, en försovning pga elavbrott och en akut sjukdom. Jag fick alla gångerna betala 350 kr..helt jävla hutlöst. Den ena gången kom jag 5 min för sent och de hade redan skickat ut böter och jag fick inte ens nyttja den kvarvarande tiden?????

    Tidigare var regeln att avboka några timmar innan,och det var det enda humana och rättvisa.
  • Tow2Mater
    Anonym (jävla ohumant) skrev 2019-10-22 21:53:08 följande:
    Ja deras nya utspel blir bara mer och mer världsfrånvända och fascistiska.

    Redan nu med regeln om 24 tim innan är helt sjukt. Drabbades en gång av punktering på vägen och missade min tid, en försovning pga elavbrott och en akut sjukdom. Jag fick alla gångerna betala 350 kr..helt jävla hutlöst. Den ena gången kom jag 5 min för sent och de hade redan skickat ut böter och jag fick inte ens nyttja den kvarvarande tiden?????

    Tidigare var regeln att avboka några timmar innan,och det var det enda humana och rättvisa.
    Hor ofta opereras du??
  • hammarhajen

    Att betala 350 kr för en operation är väldigt, väldigt billigt.

    Att ha otur och någon enstaka gång behöva betala 1050 kr för en operation (700 för sen avbokning + 350 i ny avgift) är också det fantastiskt billigt om man tänker på vad det faktiskt kostar. 

    Så ofta händer det trots allt inte att man blir så sjuk de sista 24 timmarna innan en operation att den inte kan genomföras. Sura pengar när det väl händer, men något måste ju göras när så många avbokar. Och de flesta går ju inte på så värst många operationer, vad kan snittet vara - några stycken under en livstid?

    Det är ju betydligt dyrare för folk att tvingas vänta länge på operation och kanske vara sjukskrivna under tiden, istället för att snabbt få hjälp och vara snabbare tillbaka i arbete. 

  • neverpreggo

    Jag tror inte att det är rätt väg att gå men tycker inte att det är okej att avboka operationer pga rädsla riktigt, då får man försöka att prata med någon innan för oftast behövs operationen.

    Att ta ut en hel avgift för en 5 min försening låter dock väldigt stelt.

  • Anonym (A)
    Anonym (Myäntligen) skrev 2019-10-22 21:49:10 följande:
    Äntligen säger jag. Dagens vårdtider är jättelånga speciellt i väntan på en operationstid och rycker personen i fråga inte upp ska det också kosta så det känns. Då tiden istället hade kunnat användas till någon som verkligen vill ha den. Avgiften Är ändå bara en bråkdel av vad det kostar landstingen att stå med en förbered på sal med personal utan att kunna använda den. Vad ska personalen göra då? Jo sitta och vänta på nästa patient och om inte den heller dyker upp då?

    De är dock oftast resonliga om du nu blir så dundrrsjuk under natten och ringer att pratar med dom och förklarar läget så kan de ju berätta om du kan komma ändå eller om tiden bör ombokas. Men det är det värsta jag vet folk som bara inte dyker upp och anser att deras tid är så mycket mera värd än min tid att de inte ännu kan bry sig om att berätta att de inte tänker dyka upp. Som om jag vill sitta och vänta och se om de dyker upp.

    Så höj avgiften så det är kännbart då börjar folk att bry sig och hör av sig och någon som behöver tiden bättre kan få den.
    När jag blev sjuk så fick jag snabb hjälp. Operation snabbt, var allvarligt sjuk.
  • Tow2Mater
    hammarhajen skrev 2019-10-22 21:55:06 följande:

    Att betala 350 kr för en operation är väldigt, väldigt billigt.

    Att ha otur och någon enstaka gång behöva betala 1050 kr för en operation (700 för sen avbokning + 350 i ny avgift) är också det fantastiskt billigt om man tänker på vad det faktiskt kostar. 

    Så ofta händer det trots allt inte att man blir så sjuk de sista 24 timmarna innan en operation att den inte kan genomföras. Sura pengar när det väl händer, men något måste ju göras när så många avbokar. Och de flesta går ju inte på så värst många operationer, vad kan snittet vara - några stycken under en livstid?

    Det är ju betydligt dyrare för folk att tvingas vänta länge på operation och kanske vara sjukskrivna under tiden, istället för att snabbt få hjälp och vara snabbare tillbaka i arbete. 


    TS har missat tre operationer! Jag undrar hur många hon varit i tid till?
Svar på tråden Dubbla avgiften för avbokad vårdtid!