• Anonym (E)

    Ni som inte vill ha barn - vad fick ni för intryck av föräldraskap från era föräldrar?

    Ni som inte vill ha barn, hur var er egen barndom? Hur var relationen till era föräldrar och vad gav de er för bild av föräldraskap?

    Har märkt att folk som inte vill ha barn ofta har blivit avskräckta från det under, eller pga, sin egen barndom/föräldrar. Till exempel att föräldrarna gett intrycket att det var jobbigt och stressigt med barn, man har sett sina föräldrar kämpa och stressa på ett sätt man själv inte vill behöva liksom, att man haft ont om pengar i familjen och det påverkat att man själv inte vågar/vill skaffa barn, att föräldrarna jobbat mycket så man knappt sett dem, man fick känslan av att vara en börda för föräldrarna, att de hellre verkade vilja göra annat än ägna sig åt er osv. Hur var det för er?

    Frågar för jag undrar hur vanligt detta är bland de som inte vill ha barn. Har som sagt nämligen påfallande ofta hört ?barnfria? uttrycka sådana saker som ?min mamma var ensamstående och jobbade och stressade nästan ihjäl sig för att försörja oss barn och så vill inte jag leva?. Detta är dock främst amerikaner så det kanske är annorlunda här i Sverige.

Svar på tråden Ni som inte vill ha barn - vad fick ni för intryck av föräldraskap från era föräldrar?