• VillaVillerkulla

    Hur många blir ni till jul?

    Kikar på juldukningar... Alla är uppdukade på några få kuvert runt ett fint dukat bord. Fyra platser, kanske sex eller max åtta...

    För mig räcker inte finporslinet till.

    Hur många brukar ni vara till julmiddag?

  • Svar på tråden Hur många blir ni till jul?
  • Wench85
    VillaVillerkulla skrev 2019-10-24 17:57:14 följande:

    Kikar på juldukningar... Alla är uppdukade på några få kuvert runt ett fint dukat bord. Fyra platser, kanske sex eller max åtta...

    För mig räcker inte finporslinet till.

    Hur många brukar ni vara till julmiddag?


    Vi kommer att vara 8 personer varav 3 barn på julafton - inklämda i en liten stuga i fjällen med udda porslin, en medtagen julduk, simpel julmat och en 2-dimensionell pappersgran på väggen. 
    Och massor av kärlek! Helt perfekt enligt mig.

    Vid större släktfirande några dagar innan blir vi nog 16 personer. Har aldrig funderat på hur tallrikarna ser ut, då är det fokus på massor av gött att äta och återigen det viktigaste i planen: Massor av kärlek
  • GGN

    Några hundra tror jag. Vi firar jul på spa. Och slipper ALLT fix. Sååå skönt!

  • Cecese

    4 st i år, kanske 5 st. Det blir jag och tre av barnen. Äldsta barnet jobbar och kan inte komma. Ev. firar barnens pappa jul med oss. 

  • fluu

    Det varierar från år till år. I år blir vi nio personer - jag, maken, dotra, mamma,mormor och morbror med familj. Vi firar alltid jul hemma. Fullkomligen avgudar julen!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Finporslin på så vis att det bara används till speciella tillfällen har vi inget. Däremot samlar jag på två fina Rörstrands-serier som jag ropar in lite då och då på tradera. Vet inte precis hur mycket av varje som finns nu. Använder dessa både till vardags och fest.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee

    I år blir vi inte så många. 2 på julafton, 4 på juldagen och 20-22 på annandagen. Plus ett band hundar.


    I have a growing lack of disgust for you
  • sextiotalist

    8 säkert. Kanske fyra till. Blir hos min syster i år.

    Vi hade jul med 11 för 2 år sedan.

  • Rumpkulla

    [quote=79986628][quote-nick]19Richie88 skrev 2019-10-25 08:19:40 följande:[/quote-nick]Jag vill vara själv, sitta ensam. Jag gillar nämligen inte Julen!

    Jag Hatar den, det är ett ett starkt ord, men allt känns så påklistrat.

    "Oh på Julen ska vi vara snälla, träffas och äta massor med go mat osv"

    Så låter det. Nä, kan man då tex. inte vara snälla mot varandra året runt.

    Ja då kan det 'va så. om ni frågar mig. Så det blir inte många hos mig under juletider för att svara på frågan där, ts.

    ..

    Jag känner att det blir istället bara ett tappert försök att hålla ihop en redan splittrad familj i min släkt under Julen. Nä, fy säger jag bara!

    ..

    Men ändå så likt förbannat så blir jag ändå trots mina försök att hålla mig borta från detta alltid (mist sagt ett försök från somliga) så blir jag bortbjuden/ tvingad att gå någonstans ..och vi blir så jäkla många personer varje gång så det är sjukt och liknar ingenting. "Det ska ställas till med fest osv." Nä tack! Nu går jag inte ens iväg längre och ut genom dörren. Jag måste barrikera dörren inifrån.

    ..

    Jag vet att det kan bli ett sånt himla sorl och en massa buller och höga-ljud nivåer annars som man måste sitta och lyssna på, 'Gå iväg för att alla andra gör ju så på julen"'

    ..Det blir så jobbigt för mig så pass att man bara vill gå och lägga sig, jag står inte ut. Men att gå bort för att lägga sig, nä det får man inte för husvärden, för då är man ju hos någon och under deras tak, det är deras regler.. Då är man nonchalant sägs det om man vill vila huvudet i avslappningssyfte en stund och för att minska stressen som råder.

    ..

    Så vad jag måste göra numera är att låsa in mig minst två dagar innan Jul, sätta 'mute på telefonen och lägga mig i sängen och dra täcket över huvudet, hålla mig borta från sociala medier överhuvudtaget för att sedan vakna på Annandag Jul och sen svara alla som frågade vart man höll hus och önska dom God Jul sådär i efterhand.. men när jag egentligen bara vill be dom att dra åt helsefyr. Det låter hårt igen, men så kan det se ut i mitt liv i alla fall.

    ..

    Jag vill inte behöva ta såna här saker i mitt liv. Varför ska det vara tvunget att göra saker man inte vill? För att sen också att ha alla dessa diskussioner med släkt och vänner runt detta resterande av tiden ända in på Nyårsafton

    'Give me a break för fan.

    Dom har börjat att förstå nu först egentligen när jag har kommit upp i åldern om hur det ligger till kring allt det här ..men ändå så är det egentligen ingenting dom 'inte redan vet o visste om.. För att jag har förklarat att jag har avskytt Julen ända sen jag var liten Pojk ..Och detta trots att jag har varit så tydlig jag bara har kunnat under alla dessa år.

    Men det går inte hem hos alla människor tyvärr ..Man tycker, nä, man får inte tycka så som jag gör, det är konstigt säger folk till mig.

    Och visst jag respekterar det dom säger och deras sätt att se på saken men jag vill ändå inte finna mig i det heller samtidigt.

    ..

    Jag kände bara för att skriva av mig detta. Ledsen att det blev så mörkt tema, Men kanske så finns det andra folk där ute som känner likadant och delar upplevelse kring detta som jag skriver. Tack.

    (Julen är en högtid för barnen, barnens högtid i bästa fall och ingenting annat!)

    ..

    Hej då från mannen, sk.. som min Mamma säger om mig, min Son, varelsen Grinchen, han som vill vara lik och är precis som Karaktären, mannen som verkligen hatar julen. Han är o må vara 'Wanna be, The (Mr.) Grinch. han själv!"

    [/

    Men kära barn.... vi tar det här i ett annat samtal. Jag älskar dig. Djupt, innerligt och heligt. Allt du skriver är inte anonymt. Men VI finns här och önskar dig inget annat än välgång.

  • 19Richie88
    Rumpkulla skrev 2019-12-17 19:31:45 följande:

    [quote=79986628][quote-nick]19Richie88 skrev 2019-10-25 08:19:40 följande:[/quote-nick]Jag vill vara själv, sitta ensam. Jag gillar nämligen inte Julen!

    Jag Hatar den, det är ett ett starkt ord, men allt känns så påklistrat.

    "Oh på Julen ska vi vara snälla, träffas och äta massor med go mat osv"

    Så låter det. Nä, kan man då tex. inte vara snälla mot varandra året runt.

    Ja då kan det 'va så. om ni frågar mig. Så det blir inte många hos mig under juletider för att svara på frågan där, ts.

    ..

    Jag känner att det blir istället bara ett tappert försök att hålla ihop en redan splittrad familj i min släkt under Julen. Nä, fy säger jag bara!

    ..
    [/

    Men kära barn.... vi tar det här i ett annat samtal. Jag älskar dig. Djupt, innerligt och heligt. Allt du skriver är inte anonymt. Men VI finns här och önskar dig inget annat än välgång.



    Och du kallar dig själv Rumpkulla" Missar jag något här eller?
    Tack men nä Tack. Jag överlever med eller utan din hjälp. Jag är en krigare och jag klarar mig själv!.
    Det här var inte ens tänkt att vara Anonymt, mest så att du vet.

    ..Jag uppskattar ändå din omtanke. Tack igen. Hej.
Svar på tråden Hur många blir ni till jul?