• Sun 27 Oct 2019 10:53
    2546 visningar
    3 svar
    3
    2546

    Är det farligt att ha för låga levervärden och för låga hormonnivåer?

    Jag såg i min journal provsvaren på en massa blodprov. Jag såg att samtliga levervärden som togs (Bilirubin, ASAT, ALAT) låg för lågt i jämförelse med referensintervallerna. Jag hade även väldigt låga värden gällande hormoner i kroppen, både östradiol, SHBG och testosteron. Som kvinna känns det kanske inte jättefarligt att ha för låga nivåer av testosteron så tänker mer på de andra två, men det verkar allmänt finnas en brist på hormoner i kroppen. Jag hade lite för högt värde av tillväxthormonet IGF-1 som jag inte riktigt förstått vad det är för någonting, men inom referensen skulle man inte ha högre än 328 och jag har 335, så det är ju rätt nära tänker jag.
    Jag får ju veta allting på fredag när jag har mitt läkarbesök hos min ansvariga läkare, men tänkte mest om någon vet om det är farligt eller inte.

    Gällande hormonnivåerna så hade jag 0.27 testosteron, och som kvinna ska man ha mer än 1.9. Jag hade 44 på östradiol och man skulle ha minst 90 om jag tolkat referensintervallerna rätt då det var olika för olika ''faser''. SHBG låg på 16 och man skulle ha mer än 19. 

    Gällande levervärdena så hade jag 9 på bilirubin och det ska vara mer än 26. Konjugerat bilirubin låg på 3 och ska vara mer än 4. ASAT var 0.30 och ska vara mer än 0.61. ALAT var 0.24 och ska vara mer än 0.76.
  • Svar på tråden Är det farligt att ha för låga levervärden och för låga hormonnivåer?
  • Mon 28 Oct 2019 18:41
    #2
    Anonym (låga värden) skrev 2019-10-27 22:01:35 följande:
    Enligt vad jag förstår av värdena på asat, alat, testosteron, östradiol och shbg så är du i eller i närheten av klimateriet.
    Låga bilirubin värden är anemi, underproduktion av röda blodkroppar i blodet. Man måste ta fler prover för att kolla om det beror på järnbrist eller B12 eller sjukdom.
    Högt igf-1 är du lite överviktig eller äter du mycket protein eller mat.
    Är du i klimateriet eller i närheten, lite överviktig eller äter mycket protein, har du någon tarmsjukdom celiaki eller glutenintolerans som gör att järn och/eller B12 inte tas upp som det ska eller dricker du mycket alkohol.
    Oj, då stämmer detta verkligen inte in på mig men bara för att proverna brukar betyda en viss sak finns det säkert undantag.
    Jag är inte i närheten av klimakteriet utan är nyss fyllda 22 år, så måste finnas en annan förklaring till låga hormonnivåerna. 
    Jag tror att jag såg att både järn och B12 låg inom referens, däremot tar jag folsyra mot folsyrabrist(B9).
    Jag är normalviktig och smal, däremot äter jag mycket protein i form av ägg, kött och kyckling. Jag dricker ingen alkohol alls. Jag har ingen känd tarmsjukdom, däremot har jag problem med extrem förstoppning och tvingas laxera då och då för att få gå på toaletten överhuvudtaget. Jag är inte heller glutenintolerant. Jag kan däremot äta för lite mat ganska ofta, äter väldigt sällan frukost och ofta skippar jag lunch också. Det händer att det går två dygn utan att jag äter någonting alls också, hade en sån period förra veckan men senaste dagarna har jag i alla fall ätit både lunch och middag.
Svar på tråden Är det farligt att ha för låga levervärden och för låga hormonnivåer?