• Mon 28 Oct 2019 12:27
    363 visningar
    3 svar
    3
    363

    Undersköterskor inom äldrevård - vad gör ni på jobbet?

    Hej! Min bästa vän läser till undersköterska och har lång (hon har jobbat som timvikarie sedan 18 år och hon fyller 26) erfarenhet så fick hon validera bort hela praktiken pga sin erfarenhet. Hon fick "checka av" muntligt på hennes skola vad hon arbetat med och var hon kan.

    Då jag själv jobbar inom vården (ej usk, utan administrativt) är jag orolig att hon missar viktiga punkter att lära sig i sitt arbete. Hon säger att hon "kan det mesta" redan. 

    Fick ni lära er allt under utbildningen eller fick ni lära er på arbetsplatsen sen? Tänker på arbetsuppgifter som är lite mer ovanliga. Det kanske inte är möjligt att man lär sig allt på utbildningen? 

    Vad gjorde ni på er APL?  Fick ni lära er omvårdnads grunder eller mer komplicerade arbetsuppgifter?

    Vad gör ni undersköterskor inom äldreomsorgen för arbete utöver det basala? Exempel jag kommer på som kanske inte är så vanliga...
    - linda ben
    - stomi / sond
    - insulin 
    - spola kateter 

    Min vän har även arbetat med psykisk sjuka, multisjuka och mycket dementa. Ska jag försöka prata med henne att hon tar APL ändå? 

    Mvh lite orolig kompis som inte vill att hon "misslyckas"....

  • Svar på tråden Undersköterskor inom äldrevård - vad gör ni på jobbet?
  • Anonym (Fröke­n Lind)
    Mon 28 Oct 2019 12:33
    #1

    Om din kompis arbetat både med psykisk sjuka, multisjuka och dementa så har hon garanterat stött på allt det du räknade upp ovan. Dessutom så, allt som är lite mer "avancerat" som ex det som rör medicinering, gör man på "delegation" först efter speciell utbildning, genomgång på arbetsplatsen. Det enda jag kan tänka mig att din kompis kanske inte fått möta är information/genomgång/träning i sådant som rör ergonomi på arbetsplatsen, att lyfta på rätt sätt, arbetsställningar och sådant. Men det ingår förhoppningsvis i den mer teoretiskt delen av utbildningen, så nej, tror du kan släppa detta helt.

  • Mon 28 Oct 2019 12:38
    #2
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-10-28 12:33:22 följande:

    Om din kompis arbetat både med psykisk sjuka, multisjuka och dementa så har hon garanterat stött på allt det du räknade upp ovan. Dessutom så, allt som är lite mer "avancerat" som ex det som rör medicinering, gör man på "delegation" först efter speciell utbildning, genomgång på arbetsplatsen. Det enda jag kan tänka mig att din kompis kanske inte fått möta är information/genomgång/träning i sådant som rör ergonomi på arbetsplatsen, att lyfta på rätt sätt, arbetsställningar och sådant. Men det ingår förhoppningsvis i den mer teoretiskt delen av utbildningen, så nej, tror du kan släppa detta helt.


    Tack! Blev lite orolig för hennes skull (vi stöttar varandra i allt...) 

    Ja, det känns logiskt att få lära sig moment på arbetet.
  • Anonym (C)
    Mon 28 Oct 2019 12:42
    #3

    Det är vanligt att man validerar bort praktiken. Det är ingen fara, man lär sig det man behöver kunna ändå.

Svar på tråden Undersköterskor inom äldrevård - vad gör ni på jobbet?