• tikki masala

    Klarar ej matten på högstadiet.

    Min dotter har kämpat med matten igenom hela låg och mellanstadiet.

    Hon fick aldrig den hjälp hon verkligen behövde i skolan och jag försökte så gott jag kunnat här hemma.

    Fröknarna satte alltid godkänt på henne trots att hon inte skulle ha det. (Antagligen för att slippa extrakostnaden i skolan)

    Nu innan hon började sjuan så anlitade vi en mattelärare privat. Svinigt dyrt men jag vill ju att hon skall få godkänt i matten.

    Nu verkar det som att hon inte kommer klara det iallafall nu första terminen så kan hon inte ens hälften av det som hon behöver kunna för att få godkänt.

    Vad mer kan man göra? Vad kan man kräva för hjälp av skolan?

    Alla andra ämnen har hon bra betyg i men jag undrar ofta om hon inte har dyskalkyli eftersom hon knappt kan någonting .

    De vanliga räknesätten typ 134 plus 75 kan hon räkna fel på en dagen kan hon andra dagen snubblar det in konstiga siffror.

    Hur kan man göra en utredning om det? Om det ens går?

    Finns det någon hjälp att få?

    Mvh orolig mamma

  • Svar på tråden Klarar ej matten på högstadiet.
  • Kjell2

    Prata med henne lärare, mentor, klassföreståndare

    Lyssna på vad privatläraren säger om hennes problem

    En del skolor erbjuder lovundervisning, läxpass mm, utnyttja sånt

    Kolla mattecentrum om det skulle vara något

  • Bibbidi

    Om hon inte klarar godkänt nu under högstadiet så kommer det skrivas extra anpassningar, alltså hur läraren/skolan kommer arbeta för att hjälpa henne. Kan vara tex extra tydliga instruktioner. Om det inte hjälper utan hon fortsätter att inte klara sig skrivs det åtgärdsprogram,tex mindre mattegrupp/stöd av speciallärare exc.

    Dysklakeli utreds som dyselexi. Tror inte skolan utreder sånt själva längre... hm. Osäker, prata med läraren om hur sånt utreds.

  • tikki masala

    Jo vår privata mattelärare känner att dottern har det svårt.

    Då blir hon ju också ganska omotiverad att lära sig när det blir fel hela tiden. (Slutar med dåligt självförtroende)

    Det tar tid men hon har ändå lärt sig en del sedan vi anlitade en privat.

    Jag vill ju inte att hon halkar efter såpass mycket att det blir omöjligt för henne att komma ikapp.

    Mindre mattegrupp skulle verkligen behövas.

  • Kodia

    Lite förenklat kan man säga att om man lär sig långsammare får man välja mellan att jobba like länge som de andra och lära sig mindre, eller jobba mer för att lära sig lika mycket... Orättvist, men sant.
    Prata med skolan så att hon får extra stöttning på mattelektionerna, t. ex. att läraren kollar flera gånger så att hon har förstått osv. Kanske behöver hon byta plats i klassrummet så att hon sitter längst fram och har någon bra "jobbkompis" bredvid sig. 
    Peppa henne att alltid jobba så mycket hon kan, göra sitt bästa, tro på sig själv osv.
    Se till att hon går på läxläsning, lovskola osv.
    Jobba med henne hemma så ofta ni kan, be att hon visar vad de jobbat med och förklarar för er. Att prata matte och förklara är jättebra!
    Det finns många mattespel på nätet/som appar som hon kan spela. De kan hjälpa henne att automatisera huvudräkningen, så att hon kan använda arbetsminnet till att fundera på själva problemlösningen istället för på multiplikationen.
    Prata om huvudräkningsstrategier. Hur tänker du när du räknar ut 87-19? Hur tänker dottern? Den andra föräldern? Varför föredrar ni de sätt ni väljer?

  • Magical

    Hej TS!

    Du ska prata med hennes mentor nu genast om detta och be denne kontakta specialpedagogen.
    Skolan ska koppla in specialpedagogen som ska starta en pedagogisk kartläggning. Låter helt obegripligt att inte detta gjorts innan högstadiet, om det är så illa som du beskriver. Kräv att de gör en nu.
    Den kartläggningen gör specialpedagogen tillsammans med matteläraren, din dotter och  denne kommer prata med dig/er föräldrar också. Då är det bra om er privatlärare kan ha skrivit ner exakt vad den har sett, så att det blir en del av underlaget i kartläggningen. När kartläggningen är färdig kommer det bli antingen extra anpassningar (som någon nämnde i tråden) eller tom ett åtgärdsprogram, om skolan behöver sätta in mer stöd än vad som ingår i en extra anpassning. Det kan ex handla om att gå i en stödgrupp för matten utöver ordinarie mattetimmar. Det beror på hur just den skolan lägger upp sin organisation. Just vad gäller matematik har i princip alla skolor någon form av stöd idag, då det är ett av de ämnen flest elever kämpar med. 

    Vad gäller dyskalkyli är det väldigt svårt att få en diagnos. Läs här: 
    www.spsm.se/stod/fraga-en-radgivare/fragor-och-svar/fragor-och-svar/vem-har-ratt-att-utreda-dyskalkyli/

    Du kan läsa lite, här kanske beställa hem boken de tipsar om: 
    www.dyskalkyli.nu 

    Läs gärna också SPSM:S infosida om dyskalkyli:
    www.spsm.se/funktionsnedsattningar/matematiksvarigheter/

    Om specialpedagogen, efter skolans kartläggning, misstänker dyskalkyli får skolan dra i de trådar som går att dra i. Det viktiga är att man gör de anpassningar som går att göra, oavsett diagnos eller inte.

    Hälsningar från en specialpedagog :) 

  • Kjell2

    En del blir tyvärr blockerade när det gäller ämnet Matematik men kan räkna hyfsat bra annars.

    Hur klara hon att räkna i vardagen, pengar, avstånd, spel, tid mm?

  • tikki masala
    Kjell2 skrev 2019-10-29 08:17:22 följande:

    En del blir tyvärr blockerade när det gäller ämnet Matematik men kan räkna hyfsat bra annars.

    Hur klara hon att räkna i vardagen, pengar, avstånd, spel, tid mm?


    hon har ganska svårt att räkna ???? ibland klarar hon det men många gånger ringer hon till mig och frågar tex

    Om jag köper det här för 199kr hur mycket pengar kommer jag ha kvar då? Om hon hade 500kr från början.

    Hon får ofta ringa och fråga vad klockan är hur många minuter/timmar det är kvar tills hon skall träna osv.
  • Baren

    Jag har inget tips. Men hon är inte ensam!

    Min systerson har exakt samma problem och går med i sjuan. Han har högsta betyg i engelska och tyska. Men matten går inte.

    Han har en liten mattegrupp i skolan där en lärare sitter med och förklarar och förklarar. Han har också svårt i vardagen med hur mycket pengar som blir över och vad klockan är osv.

    Tror vissa har svårt bara som andra har svårt för andra saker.

  • Kjell2
    tikki masala skrev 2019-10-30 07:36:27 följande:
    hon har ganska svårt att räkna ???? ibland klarar hon det men många gånger ringer hon till mig och frågar tex

    Om jag köper det här för 199kr hur mycket pengar kommer jag ha kvar då? Om hon hade 500kr från början.

    Hon får ofta ringa och fråga vad klockan är hur många minuter/timmar det är kvar tills hon skall träna osv.
    Ni bör ta ett snack med mattelärare/mentor om status, åtgärdsplan mm. 
Svar på tråden Klarar ej matten på högstadiet.