• tikki masala

    Klarar ej matten på högstadiet.

    Min dotter har kämpat med matten igenom hela låg och mellanstadiet.

    Hon fick aldrig den hjälp hon verkligen behövde i skolan och jag försökte så gott jag kunnat här hemma.

    Fröknarna satte alltid godkänt på henne trots att hon inte skulle ha det. (Antagligen för att slippa extrakostnaden i skolan)

    Nu innan hon började sjuan så anlitade vi en mattelärare privat. Svinigt dyrt men jag vill ju att hon skall få godkänt i matten.

    Nu verkar det som att hon inte kommer klara det iallafall nu första terminen så kan hon inte ens hälften av det som hon behöver kunna för att få godkänt.

    Vad mer kan man göra? Vad kan man kräva för hjälp av skolan?

    Alla andra ämnen har hon bra betyg i men jag undrar ofta om hon inte har dyskalkyli eftersom hon knappt kan någonting .

    De vanliga räknesätten typ 134 plus 75 kan hon räkna fel på en dagen kan hon andra dagen snubblar det in konstiga siffror.

    Hur kan man göra en utredning om det? Om det ens går?

    Finns det någon hjälp att få?

    Mvh orolig mamma

  • Svar på tråden Klarar ej matten på högstadiet.
  • Giftskåneman

    Det finns gratisappar att ladda ner till mobiler.

    Ta ett foto av talet i appen så räknar appen ut med uppställning.

    Bra för förldrar som ska hjälpa till.

    Hon kan ha caliculgi, samma samm dyslexi fast matte

  • brallison

    Kanske skulle man byta mattelärare (den privata)? Jag tänker mest på att olika personer förklarar på olika sätt och alla förstår på olika sätt och kanske just denna lärare är inte rätt för henne?

  • tikki masala
    brallison skrev 2019-10-29 09:55:16 följande:

    Kanske skulle man byta mattelärare (den privata)? Jag tänker mest på att olika personer förklarar på olika sätt och alla förstår på olika sätt och kanske just denna lärare är inte rätt för henne?


    Jo saken är att hon börjar nu äntligen förstå matten sakta men säkert tack vare den här privata matteläraren.

    (Nu ska ju hon sluta till julen så vi kommer få en ny ändå)

    Men det är ju så att hon ligger back så mycket så det känns som att hon aldrig kommer kunna komma ikapp. Om det kanske hade funnits skola på lov där hon hade kunnat öva på enbart matten hade ju vart bäst.

    Men finns inte vad jag vet.
Svar på tråden Klarar ej matten på högstadiet.