• Bjoer

Försent att tänka om i livet?

Försent är det ju inte och det tycker ju inte din mamma heller. Hennes förslag var att du skulle börja plugga detta senare när du känt på livet lite på riktigt. Jag kan tycka att hon har en poäng i det. Om jag förstår det rätt har du knappa 2 år kvar på din utbildning. Är detta något du kan tänka dig att jobba med ett tag? Isf. skulle jag nog göra det och känna på arbetslivet lite innan man bestämmer sig för att sadla om. Arbetslivet är inte alls samma som att studera och det är lätt att ha en illusion om hur det kommer vara innan man faktiskt har provat på det.

Vad gälle rom deu personligen skulle klara av att vara psykolog så är det nog inget någon här kan svara på. Du beskriver dig själv men det är inte tillräckligt för oss för att lära känna dig på den nivå som krävs för att kunna göra den bedömningen.

Ett första steg kan annars vara att läsa några fristående kurser på komvux eller universitet för att få en känsla av hur ämnet verkar på den nivån.

• Bjoer
    berryblue skrev 2019-10-29 13:49:02 följande:
    Tack för svar!
    Ja, det jag läser nu är något jag kan tänka mig att jobba med ett tag, men kanske inte hela livet. Anledningen till att det känns dumt att fortsätta när jag hellre vill något annat är till viss del en ekonomisk fråga, eftersom jag gör åt med CSN. Och är rädd för att det blir svårt att återgå till att studera när man varit ute i arbetslivet ett längre tag.

Jag en kandidat i psykologi, så jag är redan ganska insatt i hur ämnet är att läsa på universitetsnivå. Det kanske jag skulle skrivit ovan :)
    Om du redan har en kandidat i psykologi så ser jag inga hinder från att byta. Jag trodde du hade 3 års högskolestudier som du i princip skulle vaska om du bytte, men nu handlar det ju om max ett halvårs studier som vaskas. Då är det bara att byta, skulle jag säga.
Svar på tråden Försent att tänka om i livet?