• Anonym­sju
    Tue 29 Oct 2019 14:10
    315 visningar
    9 svar
    9
    315

    Hur tänka vid vabb av småbarn?

    Hej,

    Vabbar ni mycket i höst? Har skolat in min 2 åring i augusti och vabbar för andra gången nu. Säkert inte så farligt mycket. Men har svårt vissa dagar att avgöra om han kan gå till förskolan eller inte. Han har varit småhostig/snorig sedan han började, och jag har pratat med pedagogerna som sa att självklart kan dom inte vara hemma för det.

    Förra veckan hade han feber och mycket hosta (nästan så han spydde vid varje hostattack) hade han självklart hemma veckan ut, och han är hemma idag med. Febern är borta, Han är piggare men hostattackerna är kvar och näsan rinner massor. I går åt han mat för första gången på 1 vecka, så det är ju ett friskhetstecken.

    Men har ändå svårt nu att avgöra, kan man lämna imorgon? Eller hur länge "Ska" man vänta tills man lämnar? Hur tänker och gör ni med era små?

    Jag är inte dum, men jag är en förstagångsförälder som känner sig lite rådvill med här med vabb. Och försöker gå på hans allmäntillstånd, men han kan framstå pigg hemma, men ändå vara för hängig för att hänga med tempot på förskolan.

    Nånstans tror jag också jag i grund och botten känner dåligt samvete gentemot jobbet.

  • Svar på tråden Hur tänka vid vabb av småbarn?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Tue 29 Oct 2019 14:41
    #1

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Tue 29 Oct 2019 15:16
    #4
    2barnsmorsan skrev 2019-10-29 14:57:56 följande:

    Alltid minst en feberfri dag innan de går tillbaka.

    Alltid minst en hel dag där barnet har ätit mat och varit piggt hela dagen.

    Allmäntillståndet avgör om de kan orkar vara På förskolan.

    Har ditt barn varit väldigt dåligt i en hel vecka och först ätit mat idag så hade jag nog rått er att ta en dag hemma till.


    Låter vettigt, och jag håller med.

    Men om hur vet jag om mitt barn haft influensa eller bara vanlig feber och hosta?

    Låter så länge att vara hemma annars, om det inte är influensa han haft.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Tue 29 Oct 2019 15:42
    #6
    2barnsmorsan skrev 2019-10-29 15:36:04 följande:

    Jag vet inte. Låter ju som att han kan ha haft influensa. Spelar det någon roll?


    Nej såklart inte. Var bara något jag kom att tänka på.
Svar på tråden Hur tänka vid vabb av småbarn?