• Wed 29 Jan 2020 07:42
    2865 visningar
    23 svar
    23
    2865

    Någon med kort lutealfas?

    Min lutealfas är 10 dagar. Det funkar ju så att om ägglossningen av någon anledning är senare än vanligt så blir mensen det också. Mensen rättar sig efter ägglossningen. Jag tror inte att du har en så kort lutealfas som 5 dagar för det är väldigt kort. Det är även för tidigt för positivt test. Med kortare lutealfas testar man positivt lika lång tid efter ägglossningen som de som har längre. Jag som då har 10 dagars lutealfas får ju färre möjliga testdagar innan min mens drar igång. Jag har plussat som tidigast på äl+8, och annars kring min BIM, dvs äl+10.

  • Wed 29 Jan 2020 07:43
    #9
    Lunaymar skrev 2020-01-21 20:25:55 följande:

    Hej!

    Någon som fortfarande är aktiv här? :)

    Jag har kort lutealfas och skulle vilja diskutera det med er som också har det. Har ni tagit ngt för att förlänga det?

    Och det känns bra att höra att även med kort lf så är det möjligt att bli gravid ????????


    Såg nu att tråden va gammal. Hur kort lutealfas har du?
  • Fri 14 Feb 2020 22:41
    #11
    Lunaymar skrev 2020-02-14 22:36:12 följande:

    Hej!

    Det är lite olika men i medel så börjar jag få bruna flytningar efter 9 dagar och sedan kommer den riktiga mensen på dag 11-12 kanske.

    Vi är inne på vår 6e försök och jag är orolig såklart. Mest för att jag känner pressen för att jag är 31 år gammal och tänker att mina mest fertila år har passerat. Men sen kan man ju inte tänka så heller för det är först ny jag känner mig fullt redo :)


    31 år är ingen ålder! Låt det ta lite tid. Jag tror att när man har kring 10 dagar så påverkar det inte graviditetschanserna jättemkt.. man kan ju ta tillskott av progesteron om man vill, finns som kräm som mam smörjer, jag övervägde att testa det en gång nör det tog tid för mig att bli gravid, men blev det utan. För mig har det som längst tagit 1 år att bli gravid och som kortast på första försöket..
  • Sun 16 Feb 2020 19:16
    #18
    Anonym (8-9 dagar) skrev 2020-02-16 19:06:53 följande:

    Min lutealfas är ungefär 8-9 dagar. Ibland 7 dagar. Jag har fyra barn och det var jättelätt för mig att bli gravid varje gång vi försökte. Har blivit gravid på första försöket en gång, andra försöket två gånger och tredje försöket en gång. Så för mig har kort lutealfas aldrig varit ett problem. Jag har dock varit superstressad varje gång vi försökt och tänkt att lutealfasen ska ställa till det ;)

    När vi försökte bli gravida med fjärde barnet googlade jag mycket och hittade då en väldigt bra artikel som sa att det inte är säkert att lutealfasens längd alls påverkar en graviditet. I artikeln stod det att läkare själva inte är helt säkra, vissa tror att det är viktigt med tio eller fler dagar mellan ägglossning och mens, men andra menar att det inte har någon betydelse. De som inte tror att det har någon betydelse menar att det är äggets kvalitet som styr. När ett ägg har riktigt hög kvalitet så bildar gulkroppen mer progesteron som är det hormon som håller mensen borta ett visst antal dagar. Blir ägget befruktat så kommer gulkroppshormonet att räcka till för att ägget ska hinna vandra ned till livmodern och fästa i den. Om ägget är av dålig kvalitet så bildas mindre progesteron och då kommer mensen innan ägget hinner fästa i livmodern.

    Om den teorin stämmer så är det alltså inga problem att bli gravid oavsett längden på lutealfasen. Och för mig har det ju funkat!


    Intressant!!
Svar på tråden Någon med kort lutealfas?