• Anonym (Fast i mitten­)
    Wed 30 Oct 2019 12:29
    615 visningar
    22 svar
    22
    615

    Fast i mitten mellan min mamma och pojkvän

    Min Mamma är en väldigt orolig person som också kan vara väldigt tjatig och pessimistisk.

    Min pojkvän är en väldigt känslig person som lätt

    Blir stött och arg/ledsen. Han har också lätt för att säga saker han inte menar i ilska och frustration. Han är inte så bra på att ta utrymme, hon är bra på att prata utan att lyssna. I mitten står jag och försöker få allt att funka eftersom jag älskar båda.

    Jag har sagt till mamma att vi försöker leva med en positiv outlook på saker, att se att det mesta löser sig och att oroa sig i onödan inte är värt.

    Men hon kommer ändå med så mycket negativitet under "jag är bara realistisk".

    Min pojkvän har precis påbörjat en yrkesutbildning och har tyvärr behövt vara hemma ett par dagar (igår och idag) nu i början pga sjukdom. Även en annan dag för att gå till V C. Det är klart att vi vet att det inte är ultimat men vad göra?

    När jag talade om idag att han var hemma och inte mådde bra så utbrister hon "Jaha, då skiter det sig väl med hans utbildning också, man får pressa sig och gå dit." Utan att veta vad felet är, ingen omtanke. Bara negg och "jag är bara realistisk". Självklart blir han arg och ledsen, och nu vill han inte att hon ska hälsa på idag som var meningen. Och jag vill såklart undvika bråk.

    Försökte tala om att hon inte måste uttrycka sig så domedagsaktigt jämt och då la hon på luren i örat på mig. (Hon brukar göra så)

    Fick sms av henne nu efter "Ja, det låter pessimistiskt men du vet att jag skulle uttryckt mig likadant till dig i samma situation och du hade förstått att det var oro. Om du vill tassa på tå för honom så som du gör för att han är så lättsårad och leva med det så ok, det är ditt liv. Jag tänker inte göra det i af. Det är inte första gången han är förbannad på mig. Kanske vill jag att BÅDA ska börja bli realistiska kring saker. Jag är fanimig ständigt orolig för dig och ert liv. Nån gång kanske du kommer att förstå det. Jag mår inte bra själv heller. Du vet så väl hur jag tänker när jag säger saker. Vill du ändra ditt sätt att vara så är det din sak. Jag är den jag är och tänker inte bli tillrättavisad stup i kvarten vare sig av dig eller honom. Ha det så bra. Puss"

    Vad ska jag göra? Jag har alltid haft en nära relation till min mor men jag är också vuxen sen många år tiibaka liksom. Är ju snart 30 år. Förstår att hon bryr sig men orkar inte allt negativt jämt.

    Råd?

  • Svar på tråden Fast i mitten mellan min mamma och pojkvän
  • sextio­talist
    Wed 30 Oct 2019 12:33
    #1
    +1
    Anonym (Fast i mitten) skrev 2019-10-30 12:29:06 följande:

    Min Mamma är en väldigt orolig person som också kan vara väldigt tjatig och pessimistisk.

    Min pojkvän är en väldigt känslig person som lätt

    Blir stött och arg/ledsen. Han har också lätt för att säga saker han inte menar i ilska och frustration. Han är inte så bra på att ta utrymme, hon är bra på att prata utan att lyssna. I mitten står jag och försöker få allt att funka eftersom jag älskar båda.

    Jag har sagt till mamma att vi försöker leva med en positiv outlook på saker, att se att det mesta löser sig och att oroa sig i onödan inte är värt.

    Men hon kommer ändå med så mycket negativitet under "jag är bara realistisk".

    Min pojkvän har precis påbörjat en yrkesutbildning och har tyvärr behövt vara hemma ett par dagar (igår och idag) nu i början pga sjukdom. Även en annan dag för att gå till V C. Det är klart att vi vet att det inte är ultimat men vad göra?

    När jag talade om idag att han var hemma och inte mådde bra så utbrister hon "Jaha, då skiter det sig väl med hans utbildning också, man får pressa sig och gå dit." Utan att veta vad felet är, ingen omtanke. Bara negg och "jag är bara realistisk". Självklart blir han arg och ledsen, och nu vill han inte att hon ska hälsa på idag som var meningen. Och jag vill såklart undvika bråk.

    Försökte tala om att hon inte måste uttrycka sig så domedagsaktigt jämt och då la hon på luren i örat på mig. (Hon brukar göra så)

    Fick sms av henne nu efter "Ja, det låter pessimistiskt men du vet att jag skulle uttryckt mig likadant till dig i samma situation och du hade förstått att det var oro. Om du vill tassa på tå för honom så som du gör för att han är så lättsårad och leva med det så ok, det är ditt liv. Jag tänker inte göra det i af. Det är inte första gången han är förbannad på mig. Kanske vill jag att BÅDA ska börja bli realistiska kring saker. Jag är fanimig ständigt orolig för dig och ert liv. Nån gång kanske du kommer att förstå det. Jag mår inte bra själv heller. Du vet så väl hur jag tänker när jag säger saker. Vill du ändra ditt sätt att vara så är det din sak. Jag är den jag är och tänker inte bli tillrättavisad stup i kvarten vare sig av dig eller honom. Ha det så bra. Puss"

    Vad ska jag göra? Jag har alltid haft en nära relation till min mor men jag är också vuxen sen många år tiibaka liksom. Är ju snart 30 år. Förstår att hon bryr sig men orkar inte allt negativt jämt.

    Råd?


    Berätta inte allt för din mamma, dags att klippa navelsträngen.

    Berätta endast det, där du kan hantera negativa kommentarer
  • Wed 30 Oct 2019 12:51
    #2
    sextiotalist skrev 2019-10-30 12:33:02 följande:
    Berätta inte allt för din mamma, dags att klippa navelsträngen.

    Berätta endast det, där du kan hantera negativa kommentarer
    Ja, exakt. Varför vet ts mamma att ts pojkvän är hemma och sjuk när det för ts mamma innebär att "allt skiter sig"? 

    Lyssna på sextiotalists rekommendation ts, du kan ha en nära relation till din mamma utan att redovisa allt som händer i ditt liv tillsammans med din partner. 
  • Anonym (...)
    Wed 30 Oct 2019 12:57
    #3

    Sluta berätta allt för din mamma och sluta berätta allt som din mamma säger till din pojkvän. Hade du inte skrivit att du var 30 år hade jag gissat på att du var typ 18.. Lös dina och ERA problem tillsammans och sluta oroa din mamma med allt. Ni är två i ert förhållande, inte tre..

  • Anonym (Fast i mitten­) Trådstartaren
    Wed 30 Oct 2019 12:58
    #4
    Pope Joan II skrev 2019-10-30 12:51:10 följande:

    Ja, exakt. Varför vet ts mamma att ts pojkvän är hemma och sjuk när det för ts mamma innebär att "allt skiter sig"? 

    Lyssna på sextiotalists rekommendation ts, du kan ha en nära relation till din mamma utan att redovisa allt som händer i ditt liv tillsammans med din partner. 


    I det här fallet var det för att hon skulle hälsat på under dagen när han vanligtvis är i skolan och då hade den diskussionen hänt här irl om jag inte sa i telefon att han var hemma innan. Hon skulle kommit över för att fika och gå på promenad bara hon och jag.

    Försöker undvika att säga för mycket men hon frågar om allt och jag är en sån som bara inte kan ljuga, blir omedelbart genomskinligt och så blir det värre för jag ljög.
  • Wed 30 Oct 2019 12:59
    #5
    Anonym (Fast i mitten) skrev 2019-10-30 12:58:49 följande:
    I det här fallet var det för att hon skulle hälsat på under dagen när han vanligtvis är i skolan och då hade den diskussionen hänt här irl om jag inte sa i telefon att han var hemma innan. Hon skulle kommit över för att fika och gå på promenad bara hon och jag.

    Försöker undvika att säga för mycket men hon frågar om allt och jag är en sån som bara inte kan ljuga, blir omedelbart genomskinligt och så blir det värre för jag ljög.
    Varför ställde du inte in besöket då? Alternativt mötte henne utomhus för promenaden?
  • Anonym (Rebec­ca)
    Wed 30 Oct 2019 13:01
    #6

    Precis som övriga sagt: sluta berätta allt för din mamma eller vad hon sagt till din pojkvän. Om du vet att han kommer att bli ledsen eller att hon bara kommer vara negativ, varför måste du då säga det? Kände också att du troligtvis var i åldern 18-20 när jag läste din text, hade aldrig gissat på 30.

  • Anonym (Fast i mitten­) Trådstartaren
    Wed 30 Oct 2019 13:26
    #7

    Han hörde henne när hon var i telefonen. Hon pratar väldigt högt. Det är såklart så att jag vill känna mig mer självständig, hon HAR hjälpt mig med mycket även i mina vuxna år. Flytt och flyttstädning, skjuts till ställen, hjälp att hämta möbler osv. Flyttade 20 mil bort till en annan stad ett tag (3 år) och då var vår relation bättre men sen jag kom hem igen har det blivit så här igen. Hon mår också psykiskt dåligt och är fysiskt sjuk så om man är för hård i tonen så känner hon sig värdelös, ouppskattad, som en börda och påträngande och vill bara ta livet av sig i stället så är försiktig med att få henne att känna sig bortträngd. Att vi skulle ta promenader ihop är för att hon skulle komma ut lite på dagarna och må lite bättre. Försöker hjälpa henne så gott jag kan.

    Försöker inte försvara mig direkt, bara förklara situationen.

  • Anonym (A)
    Wed 30 Oct 2019 13:31
    #8
    Anonym (...) skrev 2019-10-30 12:57:20 följande:
    Sluta berätta allt för din mamma och sluta berätta allt som din mamma säger till din pojkvän. Hade du inte skrivit att du var 30 år hade jag gissat på att du var typ 18.. Lös dina och ERA problem tillsammans och sluta oroa din mamma med allt. Ni är två i ert förhållande, inte tre..
    Håller med
  • Wed 30 Oct 2019 13:34
    #9

    Fundera på varför du behöver din mammas kommentarer. För de fyller någon funktion för dig, annars hade du inte brytt dig, och hon hade instinktivt känt att det är olämpligt att kommentera. Du står mitt i en korridor och håller i väggarna. Det är dags att släppa.

    När du är påväg att berätta något för din mamma, fråga dig vad du förväntar dig för respons. Varför behöver du hennes respons? Börja luta dig mot dig själv, utan att söka bekräftelse eller medömkan.

  • Anonym
    Wed 30 Oct 2019 13:45
    #10

    "Jaha, då skiter det sig väl med hans utbildning också" Brukar saker skita sig för din pojkvän, jobb, utbildningar?

Svar på tråden Fast i mitten mellan min mamma och pojkvän