• Anonym (Minna­)
    Thu 31 Oct 2019 08:45
    1916 visningar
    33 svar
    33
    1916

    Hur välja äggdonator?

    Anonym (Villrådig) skrev 2019-10-30 19:23:11 följande:
    Vi tittar på möjligheten att bli gravida med hjälp av äggdonation, men det känns så himla svårt att veta vilken väg som är rätt väg att gå. 
     
    Ena dagen har jag suttit och sökt i databaser med bilder och information om äggdonatorer. Med bilder och information kan barnet kanske bli likt mig, tänker jag. Liksom att det känns bra att kunna vara med och påverka något.
     
    Andra dagen har jag känt mig övertygad om att det bästa för mig är att inte veta nästan någonting om äggdonatorn. Då skulle jag knappt ha några förväntningar på utseende eller egenskaper. Jag resonerar också som så att jag inte skulle ha vetat någonting om det gällde någon annan typ av donation, t.ex. av organ eller blod (även om det så klart inte är samma sak). 
     
    Jag känner mig just nu helt villrådig. Ska vi välja en klinik i ett land där vi matchas ihop av kliniken eller ska vi välja en klinik där vi väljer själva genom att se foton av donatorn och text om henne?
     
    Hur har ni som genomgår eller genomgått behandling med äggdonation tänkt?
    Jag har vänner som har varit i St Petersburg. De har skickat foton dit och sedan fått matchat av kliniken. Jag tycker att deras barn är väldigt lika dem.

    Själv har jag barn med hjälp av spermadonator via klinik här i Sverige. Då fick jag ju allt matchat av kliniken och tyckte det var skönt att slippa välja.
  • Anonym (Minna­)
    Thu 31 Oct 2019 18:01
    #6
    Anonym (Villrådig) skrev 2019-10-31 14:36:47 följande:

    Tack Anonym (Minna)! Och grattis! Intressant att läsa att dina vänner valde utifrån ett ytterligare sätt att bli matchad; av kliniken fast med hjälp av egna foton. Vet du vid vilken klinik i S:t Petersburg som detta var möjligt?


    Tack!

    Jag tror att det var AVA-Peter som de var vid. Jag har hört väldigt gott om den kliniken från flera bekanta. Däremot tror jag att de är ganska dyra och så behövs ju visum för Ryssland.
  • Anonym (Minna­)
    Sat 2 Nov 2019 23:54
    #15
    Anonym (xx) skrev 2019-11-02 13:18:38 följande:

    Jag fattar inte detta, det finns så många barn som inte har en familj, som lever under fattiga förhållanden etc. Varför adopterar man inte, rent biologiskt blir ju inte ts släkt med barnet ändå?

    Sen kan vi ju även diskutera det etiska med äggdonation, ja absolut det är osjälviskt att ge möjligheten till någon att få ett barn. Men samtidigt så blir det human trafficing, många äggdonationer sker i fatiiga länder tex ukraina, ryssland georgien etc där kvinnan i princip måste göra det för att överleva; sälja sin kropp till rika västerlänningar. nej men det äcklar mig


    Du verkar tyvärr inte vara särskilt insatt i varken äggdonation eller adoption. Att adopteras till ett främmande land med annan kultur är väldigt svårt för många barn, vilket påverkar att många som adopterats drabbas av psykisk ohälsa. Därför försöker allt fler länder undvika utlandsadoptioner. Dessutom finns en stor svart adoptionsmarknad, där barn adopteras bort utan de biologiska föräldrarnas godkännande.

    Självklart finns en svart marknad även för ägg, men det finns också väldigt många seriösa kliniker. Vi får väl ändå förutsätta att TS kollar upp kliniken ordentligt.

    Om du själv har valt att adoptera barn så är väl det fantastiskt, jag hoppas att du verkligen ser till att det görs på lagligt sätt och att barnet inte stulits.
  • Anonym (Minna­)
    Sun 3 Nov 2019 20:03
    #29
    Anonym (xx) skrev 2019-11-03 15:44:05 följande:

    Så du påstår alltså att det ger mer psykisk ohälsa att adopteras än att bo kvar på barnhem som i många fall inte har resurser att ta hand om barnen eller att barnet får växa upp utan en familj heeela barndommen....


    Nej, det påstår jag inte. Däremot att barn som adopteras till andra länder, med en vitt skild kultur, i större grad drabbas av psykisk ohälsa än de barn som adopteras till familjer i samma land eller ett grannland med liknande kultur.

    Läs gärna på lite mer om adoption innan du bestämmer dig för att adoptera. De tycks, som jag tidigare skrev, illa insatt i adoption.
Svar på tråden Hur välja äggdonator?