• Stolt Farsa

    Kommer bilen klara besiktningen?

    Tja!

    Jag skall besiktiga bilen snart. Jag vet och det har även min verkstad påpekat att handbromsen är lite si och så. Den funkar men man måste nästan dra upp den nästan hela vägen för att den skall ha effekt. 

    Jag skulle inte bli förvånad om de efter besiktningen ber mig åtgärda den men hur lång tid kommer jag att ha på mig? Är det ok om jag fixar den innan nästa besiktning som är om ett år eller kommer jag behöva komma tillbaka och besiktiga om bilen redan efter 30 dagar?

    Någon med lite erfarenhet.

  • Svar på tråden Kommer bilen klara besiktningen?
  • Stolt Farsa
    Giftskåneman skrev 2019-10-31 17:35:17 följande:

    Kan du inte justera den på spaken själv?

    De brukar säga 3-4 knäpp är lagom


    Ok

    Har aldrig gjort det själv och känner att jag kan för lite om sådant
  • Giftskåneman

    Känn på handbromsen där den går ner i golvet, alltså i bakkant, där sitter en skruv, spänn den och prova dig fram till 3-4 knäpp.

    Vad är det för bil?

    Nu har inte inte alla bilar likadant, skillnad finns.

  • Stolt Farsa
    Giftskåneman skrev 2019-11-01 06:48:22 följande:

    Känn på handbromsen där den går ner i golvet, alltså i bakkant, där sitter en skruv, spänn den och prova dig fram till 3-4 knäpp.

    Vad är det för bil?

    Nu har inte inte alla bilar likadant, skillnad finns.


    Ok tack kanske prövar. Det är en hyundai
  • Giftskåneman
    Stolt Farsa skrev 2019-11-01 09:36:41 följande:

    Ok tack kanske prövar. Det är en hyundai


    Går fortare att göra än att berätta hur, testa att söka på nätet efter film på just din modell, finns fler ställen än youtube.
  • Stolt Farsa
    Giftskåneman skrev 2019-11-01 09:44:45 följande:
    Går fortare att göra än att berätta hur, testa att söka på nätet efter film på just din modell, finns fler ställen än youtube.
    Tack!
  • Frontline
    Fjäril kär skrev 2019-10-31 10:03:50 följande:
    Det tar ett par timmar att byta handbromsvajer för en bilverkstad så det hinner du gott och väl. Är det en ackrediterad verkstad kan de godkänna din handbroms åt dig och du behöver inte besiktiga om bilen. Då sköter verkstaden det åt dig.
    Varför ska man byta handbromsvajer för?
    Känns ju aningens dumt kan jag tycka om det nu inte är nåt fel på den vill säga.
    Det troliga är att backarna är slitna så antingen får man byta dom vilket på min bil tog ca 10 minuter på var sida om man är lite händig.
    Annars kan det räcka med att spänna upp handbromsen inne i bilen men hur man gör på TS bil har jag ingen koll på men troligen är det en mutter att spänna upp med..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Noname00
    Giftskåneman skrev 2019-11-01 06:48:22 följande:

    Känn på handbromsen där den går ner i golvet, alltså i bakkant, där sitter en skruv, spänn den och prova dig fram till 3-4 knäpp.

    Vad är det för bil?

    Nu har inte inte alla bilar likadant, skillnad finns.


    Dej detta är ofta helt fel då skruven är till för att justera spelet i spaken, skruvar man där så spänner man vajer och det kommer till slut gå av.
    Man justerar genom att skruva på ett tandat hjul vid backarna.

    Dock finns det undantag, men inte bra  om man gör fel då åker man på och  byta handbromswire förr eller senare.
  • Noname00
    Stolt Farsa skrev 2019-11-01 09:36:41 följande:
    Ok tack kanske prövar. Det är en hyundai
    Hundai vad? årsmodell?
  • Stolt Farsa
    Noname00 skrev 2019-11-02 18:34:38 följande:

    Hundai vad? årsmodell?


    Hyundai IX35 2.0. Årsmodell 2010.
  • Stolt Farsa

    Tack för alla svar. Handbromsen fungerar men man måste i princip dra den hela vägen upp för att bilen inte ska rulla. Jag blir inte förvånad om de ber mig fixa den men jag vill helst inte vara med om en ombesiktning. Jag ska besiktiga bilen på onsdag då skriver jag domen här.

Svar på tråden Kommer bilen klara besiktningen?