Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

En fråga till er otrogna

Anonym (Lars) skrev 2019-11-04 05:23:26 följande:
    Beror på varför hon inte kan ha sex. Man kan ha det skönt på många olika sätt. Men är det bara för att hon inte vill (Det skulle till mycket om hon inte vill)  Men om, så skulle jag skaffa älskarinna för sex vill jag ha. 
    Är det så du resonerar i alla frågor där du och andra tycker olika?
    Så länge man tycker som du så är du schysst och ärlig men om man inte gör det så går du bakom ryggen på andra för att få som du vill?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-01 11:14:05 följande:

Omoraliskt utifrån en rätt sen moralkod från kyrkan, som nog inte slog igenom folkligt brett förrän på 1800-talet.

Sex är sex - trevligt och skönt om det görs rätt. Som primater/däggdjur måste vi gilla sex annars dör arten ut.

Långa fasta förhållanden skapar stabilitet och ökar förutsättningarna för barnen att uppfostras ekonomiskt och socialt framgångsrikt. Det är en annan sak.

TS frågeställning visar väl att TS inte riktigt kan skilja på vår tids moral (för vissa, det finns inget absolut rätt) och på TS som primat andrologiskt sett?

Nja, visst har kyrkan satt sin prägel på oral och synen på förhållanden, men svek (gå bakom ryggen och ljuga) är något som inte är accepterat i någon kultur någonstans i världen oavsett kristen eller ej. Det har mer med överlevnadsinstinkt att göra är religion. Att lita på fel person kan kosta en livet och därför reagerar de flesta instinktivt negativt till svek.  Så jo faktiskt så finns det en väldigt utpräglad gemensam syn på svek, däremot finns det stora skillnader i hur man ser på sex, men det har ingenting med att svika och ljuga. Man kan ha sex UTAN att svika och ljuga, det är mer en fråga om vad man är villig att offra för att få det och våga stå för det man vill. De som är otrogna kritiseras inte för att de hade sex, de kritiseras för att de gick bakom ryggen och ljög. Det som kritiseras är INTE sexet eller deras inställning till sex utan snarare deras inställning till ärlighet.

Jag tycker snarare det är du som inte tänker historiskt för det är inte förrän ganska nyligen som sex bara kunde vara något trevligt och skönt iom att preventivmedel uppfanns. Tidigare har sex alltid varit förknippat med barn, och då kunde man inte bara tänka på att "nu ska jag ha mig ett skönt knull utan konsekvenser" utan snarare "nu ska jag ha mig ett skönt knull men sen får jag ta hand om ungarna som blir till och se till att de överlever"
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-04 12:51:39 följande:
    Jag  förespråkar trohet så länge båda är med på det och dessutom sköter sin sexualitet och inte sysslar med mobiler och jobb istället... men personer ändrar sig....

Jag pratar i generella termer och det jag försöker framhålla är att de älskande kan ändra sig över tid och behöver då prata om detta och vad nya spelregler innebär (ingen ska t ex tvingas ha sex emn ska man tvinga sin partner till at tinte ha det och dessutom kräva trohet? Skumt...)

De flesta kan inte disktutera moralfrågor för de är för inskränkta. Det är det jag menar. Ska man leta efter smarta människor finns det inte många att vara tillsammans med... kolla bara i trådarna här på FL..Glad
    Vad innebär "sköter sin sexualitet"?
    Vem avgör vad som är den rätta sexualiteten i ett förhållande?

En vill knulla 1 gång i månaden den andra varje dag, vad är rätt?
    De enda som kan avgöra det är ju paret själva. Men det kräver (precis som du säger) ju att båda är beredda att prata om problemet. Men hur många av de som är otrogna har ens pratat med sin partner? Var går gränsen för att det ska vara tillåtet att gå bakom ryggen på sin partner? Så fort man inte får exakt som man vill? Är det bara frekvens som räknas eller gäller det även vilket slags sex man har? Om din partner inte vill gå med på att bli piskad och hårt knullad i analen är det ok att knulla andra för att få sina behov tillfredsställda? Och är personen som inte vill bli piskad och knullad i anus då automatiskt inskränkt?

Av det jag sett på trådarna här är att de som är otrogna är minst lika inskränkta och drar gärna på sig offerkoftan och tycker att alla som öht ifrågasätter deras agerande är inskränkta viktorianska moralister. Det enda som duger är fullt medhåll. De verkar inte heller speciellt intresserade av öppen debatt och är minst lika "dömande" och kategoriska i sin syn på människor som inte håller med dem.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-04 14:45:22 följande:
    Lyssnade på en föreläsning av doktor Wase vid Göteborgs universitet, författare till grundkursboken i sexologi på svenska.... Så jag har allt belägg på att jag visst tänker historiskt. Din strikta syn på sexualitet slog igenom i folklagren först på 1800-talet då allt fler kan läsa och har tillgång till skrift. Fram till 1700-talet var naturligtvis äktenskap förknippat med familjebildning men innebar inte nödvändigvis att ses inte accepterades utanför äktenskapet.

Jag tycker inte heller att man ska svika någon, men inskränkta partners är mycket svåra att ha dialog med. De tänker inte utifrån olika dimensionaliter, särskilt är tid något de sällan klarar. Tillstånd blir så statiska och svartvita. Ledsen att behöva skriva så men hela Familjeliv domineras ju av stenhårt dogmatiska människor som gärna ger rådet att direkt dumpa andra människor....Flörthttps://www.boktipset.se/bok/samlag-eller-salighet
    Exakt vad är det som är strikt med att påstå att sex fram tills nyligen varit förknippat med barn? Är det inte så barn kommer till? Och om man vet att knulla = barn så borde det vara ganska naturligt att man även har en plan för hur man ska hantera det?

Vad har du för belägg för att människor knullade hej vilt och sket i barnen innan 1800 talet? Vad jag vet finns inga bevis för varken det ena eller andra utan allt är teorier om hur människor levt under vår historia. Varav EN av många är boken "sex att dawn" som vissa tyvärr tar som nån slags sanning, när det egentligen bara är EN teori av EN forskare som dessutom fick ta tillbaka en del av sina påståenden när boken fick massiv kritik av övriga forskare.

Fast rätt och fel är ju alltid svartvitt, att det är fel att svika och ljuga är ju ganska uppenbart av att de som gör det sällan vill att det kommer fram eller att själv utsättas för det man utsatt andra för. Att man sen säkert har en massa förklaringar till varför man agerade som man gjorde förtar liksom inte att det man gjorde var fel. Och nej man blir absolut inte mer upplyst för att man tycker det är ok att missbruka andras förtroende. Man kan absolut förstå varför människor för saker men det behöver inte betyda att man tycker det är rätt ur ett moraliskt perspektiv. 

Sen är det ju självklart att människor som själva agerat illa hellre vill se sig själva som friare och mer upplysta än alla andra som bara är inskränkta. Men det har nog mer att göra med skuld, skam, försvarsmekanismer och kognitiv dissonans än verklighet.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-04 15:12:36 följande:
    Nyanserat och bra beskrivet. Det finns verkligen mycket att ta hänsyn till. Moralisterna gör det lite för lätt för sig med sina dogmer. Blev någon skadad, sårard eller sviken i din berättelse? Det kanske var du som blev sviken först? Men kan ens partner skyllas helt ansvarig för en depression?
    Lol, intressant att babblar på om dogmer, personen som skrev texten anser ju själv att hon agerat fel. Är hon en av dessa dogmatiska moralister hon med?

Förklara gärna vad som är fel med att tycka att det är fel att gå bakom ryggen på sin partner? Och då gärna konkret och inte en massa intetsägande floskler om dogmer och inskränkhet. 

Är det rätt eller fel att gå bakom ryggen på någon som litar på dig?
    Är det rätt eller fel att hellre ljuga än stå för det man gör och vad man vill?
    Är det helt ok att göra precis vad som helst mot andra bara de aldrig får reda på det?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-04 14:45:22 följande:
    Lyssnade på en föreläsning av doktor Wase vid Göteborgs universitet, författare till grundkursboken i sexologi på svenska.... Så jag har allt belägg på att jag visst tänker historiskt. 
    Ja eller hur, för EN föreläsning gör ju dig såklart till expert i ämnet Drömmer
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-05 09:11:58 följande:
    Men det var en synnerligen kvalitativ föreläsning. Den föreläsningen är nog värd 100 gånger mer i visdom än att läsa tusentals förvirrade halvt viktorianska Inlägg från folket som bara tycker utifrån rätt dunkla tankar om evig trohet (trots att vi lever så länge numera och vår art människan inte alls är biologiskt monogam) och att de av oss som lever i par och under långa långa perioder inte sköter sin sexualitet utan sysslar med annat - att dessa sexlösa personer har rätt att kräva att den andre i parförhållandet under lång tid inte ska få leva ut sin sexualitet.. det är varken logiskt, vänligt eller friskt tänkt.

Du har inga argument, det känns tröttsamt. Du använder en hånfull ton mot mig istället och du undviker helt att gå på djupet i din analys. Ledsamt för dig att du förnekar så mycket och att du projicerar din egen oförmåga. Men vi får alla skämmas på vårt eget sätt. Men jag tror inte du har den dimensionaliteten, du tänker bara instinktivt och känslomässigt?
    För dig var den säkert bra för föreläsaren sa väl precis det du ville höra eller bekräftade det du redan trodde/ville tro. Men det är fortfarande EN föreläsare som inte på något sätt kan bevisa något utan baserar (hoppas jag) sitt föredrag på internationell forskning som fortfarande inte enats om människan varit monogam eller inte.

Jag har visst argument och det är att du verkar kläcka ur dig tvärsäkra påståenden om människans sk natur utan att ha något att basera dem på annat än någon fjuttig föreläsning du varit på.

Förstår att du undviker att gå in på djupet för du verkar inte ha något djupt att komma med annat en en massa löjliga floskler.

Nope, jag har absolut inget att skämmas över, dock kan man ju undra över vad du har i bagaget när du anstränger dig så hårt för att normalisera otrohet, kan det vara skam som ligger bakom det?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-05 09:52:37 följande:
    Och var har jag skrivit och kallat mig själv för expert? Och har jag skrivit att den föreläsningen är det enda som påverkat mig genom livet?

Din ton är onödigt hånfull. Du förminskar utan att förstå att du egentligen projicerar bort din egen grunda analys. Vad baserar du dina tankar och värderingar på? Söndagsskolan när du var liten? Amerikanska B-filmer? Jag har sett dem också och jag minns min söndagsskola med glädje.
    Jag förminskar inte jag påpekar det uppenbara EN föreläsare i lilla Sverige är på inget sätt något något bevis för någonting, det är bara EN person med SINA teorier.
  • Anonym (man)
    Anonym (FYI) skrev 2019-11-05 17:23:27 följande:
    Ursäkta min fråga men är du "Man av egen erfarenhet"_"Den enda sanna sanningen"_"Det man inte vet har man inte ont av"

Din retorik påminner starkt om honom...Ett annat nic kanske?
    Håller med, skriver likadant och har samma argument
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-05 12:16:07 följande:
    Haha, du kallar andras tankar för löjliga floskler och låtsas att du känner till internationell forskning - okänd sådan - som motsäger att människan som art inte är helt monogam (vi har liknande beteende som t ex schimpanserna och andra närbesläktade primater. Under människans långa utvecklig har vi levt fritt sexuellt under merparten av tiden. Forskningen är enig där om du bortser från antropologerna Trump och Åkesson)

Jag behöver inte anstränga mig hårt alls för att normalisera otrohet. Det står om detta i alla böcker om mänsklig sexualitet. Ja, och jag går på djupet jämfört med dina korta hånfullheter. Du projicerar igen. Förstår du att du bevisar det med varje inlägg du gör? Det är du som behöver anstränga dig att hitta bättre och djupare argument för din sippa sexualfientlighet.

Om du läser svenska böcker rekommenderas denna tvärvetenskapliga utmärkta bok i ämnet. Jag tyckte den var riktigt bra: www.adlibris.com/se/bok/den-sexuella-evolutionen-9789172412330

Men du kanske har andra hemliga böcker du vill hänvisa till? Du kanske ska skriva en osynlig bok själv? Du tror inte på någon s k expert och du föraktar de som bildar sig? För du är en fin människa och har fått gåvan att veta allting bara sådär av dig själv? Livets hårda skola kanske? Så praktiskt att visa förakt för eliter men vara lättkränkt själv för minsta motargument. Inte precis klassiskt manligt..,

Jag känner ingen skam heller. Människans sexualitet är fin, härlig och viktig. Trohet och ärlighet är viktiga saker med. Men ju man ska hantera inskränkthet och enfald är svårt i alla tider. Ofta får enfalden övertaget i samhället. Den är farlig för människans möjligheter till lycka.

Om du utsatts själv för svek och otrohet beklagar jag. Det är aldrig bra med oärlighet. Och smärtsamt att analysera orsaker. När jag varit otrogen hittills i livet har jag varit diskret, inte gjort någon ledsen och jag har haft sköna stunder. Det har hjälpt mig stötta mina ordinarie partners i deras stress, oro och missbruk. Jag hade gärna haft skön sex med dem men de hade annat i tankarna. Man får respektera varandra och ha förståelse för att de flesta varken kan tänka stort, fritt, djupt eller ens kompromissa. De flesta tänker som du och kallar alla andra för löjliga, självutnämnda experter etc i stället för att vårda sin sexualitet.
    Tvärvetenskapligt my ass, det är ren jävla smörja som har lika många faktafel som gamla testamentet.

Bla påstår Burenhult att amazonerna skar av sina bröst för att kunna spänna bågen bättre, vilken läkare som helst idag kan säga att en kvinna som gjorde så på den tiden hade dött av blodförlust och infektioner. Så nej, det är inte fakta eller ens i närheten av vetenskap, det är ren BS. Att du tar det för sanning säger en helt del om din inställning till vetenskap. 

Du tycker den smörjan är fantastisk för den den passar in i din syn på sex oförhållande, och eftersom en föreläsare tycker som du gör så är han såklart en profet som sprider "sanningen" för världen. 

Ja sex är fint, härligt och viktigt och går att ha utan svika och ljuga. Du blandar alltså ihop begreppen, sex och otrohet har ingen som helst naturlig koppling med varandra.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-05 23:21:47 följande:
    Smörjan du pratar om angående myten om amazonernas bröst är gammal spridd legend och har väl inte särskilt mycket bäring på frågan om vi ska kunna hantera fullt laglig otrohet.
    Absolut, men den har väldigt mycket bäring på om man öht kan ta skiten på allvar, en person som kommer med såna påståenden har NOLL kredibilitet och kan alltså inte påstås vara sann.
    Du får fundera vem det är som inte klarar av att lyssna. Jag har frågat här många gånger vilka argument som finns för din surkonservativa syn på evig trohet och ingenting alls kommer upp mer än svepande förnekande av alla som försöker förstå mänskligt beteende. Du använder väldigt dramatiska ord som my ass, jävla smörja, sanning, profet, mera sanning för världen...
    Andra har redan redogjort för vad de anser om otrohet. Att de inte svarar på dina vinklade frågor på det sätt som du behagar är en helt annan sak. Vem har sagt något om EVIG trohet? Har du hört talas om skilsmässor eller är det alldeles för nytt för dig? Eller passar det faktum att man kan avsluta ett förhållande innan man inleder ett nytt inte in in i dina försök att försöka få otrohet att låta "naturligt"?
    Jag förstår att du ser ner på våra försök att resonera och verkar tro att man kan ha många nick i en tråd vilket inte funkar tekniskt vad jag förstår. Har du på något sätt funderat över om du hade kunnat göra något annorlunda eller om otroheten på alla plan helt och håller berodde på din partners kriminella moral?
    Vilka våra? Du verkar ganska ensam om dina "teorier".
    Jag tror att du behöver prata med någon för att bli glad igen? Det är naturligt att må dåligt i separationer. Förståeligt om du vill dissa alla här som skriver att otrohet är en mindre trevlig men naturlig del av mänskliga beteendet. Var rädd om dig.
    Jag tror du behöver prata med någon om hur man bearbetar skuld utan att försöka förvränga verkligheten. Nej, helt fel, sex och kärlek är fullt naurlig, svek och lögner har ingenting med dessa att göra.Det går att ha sex och kärlek UTAN att svika och förnedra andra.
  • Anonym (man)
    Rudbeckius skrev 2019-11-06 08:19:19 följande:

Tänkte formulera utkast åt den andra debattsidan så det blir lite mer jämnt:

Trohet i formella relationer är viktigt för samhällets välfärd. Otrohet skapar trauman för många och drabbar ofta barn. Otrohet skapar stora kostnader för samhället. Vi behöver därför utveckla vår lagstiftning på området att bli mer lik den i Mellanöstern eller vår egen äldre lagstiftning om hor som Gustav III dumt nog liberaliserade i likhet med övriga västvärlden.

Därför bör formella relationer (äktenskap/partnerskap) betraktas som ömsesidigt bindande juridiska avtal där avtalsbrott kan stämmas om och böter/straff åläggas den otrogne (t ex i graderad skala utifrån antal och tid, kanske med fängelse efter t ex två tidigare avtalsbrott). Domstolen kan ålägga den otrogne att genomgå någon sorts skamterapi eller sexmissbruksbehandling och publicera foto och namn offentligt. De drabbade i familjen kan få skattesubventionerad traumaterapi. Frivillig kastrering kanske ska erbjudas, osv osv.

Möjligen bör vi även försvåra skilsmässor genom att skära i bidragssystemen, uppmuntra att en i familjen inte yrkesarbetar och förstärka skammen hos de otrogna genom att ta in många filmserier från utlandet där otrohet fördöms rejält, dramatiskt och kategoriskt.

Vilka svenska partier borde kunna vara intresserade av den här sortens modernisering av lagarna? Skulle de få många nya röster?

Jag tror att en bättre lösning vore att vi inför etik som obligatorisk ämne i skolan så barn redan från tidig ålder får lära sig att de inte är ensamma på planeten och att deras val och handlingar påverkar andra och med lite tur slipper växa upp till fullblodsnarcissister och egoister som tror att världen kretsar kring dem och deras behov och att det är ok att bete sig som man vill mot andra och samtidigt kräva acceptans och empati från sin omgivning.

Som ett komplement kan man även erbjuda  komvux kurser i etik även för vuxna som har svårt att klara av att förstå sambandet mellan handlingar och konsekvenser och som lever i tron att de är centrum i universum och fria att göra som de vill utan att ägna en tanke åt andra.

På så sätt kan vi motverka den skenande narcissismen i samhället och vi får en ny generation medborgare som bättre kan hantera att interagera med andra på ett mer humant, empatiskt och värdigt sätt och med tiden få ett positivt inflytande på samhället utan behov av att införa sharia lagar i Sverige.

En person som redan som liten förstår att hens handlingar får konsekvenser för både sig själv och andra och lär sig ta ansvar för sina handlingar istället för att försöka babbla bort dem BS kommer förmodligen kunna klara av kriser/missnöje i både förhållanden och andra sammanhang som kräver samarbete med andra människor utan att behov av lagar och skamterapi.

Ett namnförslag på initiativet skulle kunna vara "initiativ ryggrad" eller "initiativ du är inte centrum i universum" eller "lär dig ta ansvar"
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 06:21:33 följande:
    * Författaren Burenhult redogör för stora och många tankar och det enda du kan hitta som totalt diskrediterande fel hos honom är att han återger en kort allmänt spridd legend om amazoner... javisst då behöver vi inte beakta den debattören alls..
    Ja det finns många som skriver böcker och har olika tankar om allt möjligt, men man ska som sagt inte blanda ihop tankar och fakta. Fakta blir det inte förrän det finns bevis för det.  Och du framför ju just denna tomtes tankar som "sanning" eller fakta vilket är såklart är felaktigt för det handlar enbart om personens egna tankar och teorier.
    * Du behöver naturligtvis inte svara på mina frågor i debatten för du tycker att då får jag som jag behagar. Men vad är en debatt egentligen? Att du inte kan backa upp dina argument alls uran bara spyr ur dig bitterhet och dissar alla andra, det hjälper inte debatten. Det är så du förlorar debatter. Det får dig att framstå svarslös. Du bara kastar ur dig förakt. Du framstår inte som intellektuell, snarare tvärtom tyvärr.
    Vilka frågor? Jag tycker du mest ägnat dig åt floskelbingo över allt som inte stämmer med dina teorier och framföra dina tankar som fakta.
    * Evig trohet är att vanligt uttryck, ersätt det med lång trohet eller bara trohet. Det är trevligt men har ingen laglig innebörd sedan ett halvt sekel och vi måste nog alla släppa idén om livslånga relationer - de flesta av oss kommer att ha flera relationer genom livet. Hur skulle du vilja ha det? Vore intressant om du kunde redogöra för lösning istället för att bara vara sur som en liten unge.
    Vad är trohet? trohet betyder att man lovar att inte svika ett löfte. För de flesta är det något ganska självklart. Men du verkar tycka att det är omöjligt och totalt onaturligt och som argument använder du sexualitet vilket i sig är irrelevant för sex kan man ha utan att svika och ljuga. Det enda som krävs är att man klara av att vara ärlig mot sin partner. Mao, diskussionen handlar inte om folk ska eller inte ska ha sex som du försöker vinkla det till, den handlar om man ska eller inte ska vara ärlig mot sin partner.
    * Jag är naturligtvis helt ensam om mina teorier om den mänskliga sexualiteten. Det är bara jag som har de här tankarna om att otrohet är en del av vårt mänskliga beteende och som vi måste förhålla sig om. Mina teorier är det ingen annan på planeten som känner till alls.. hör du hur du låter? Återigen tror jag du behöver stöd i din sorg för att komma igenom och acceptera det som skett i din reaktion.
    Absolut det är många som har teorier om sex och samlevnad, du verkar dock vara ganska unik i ditt sätt att rättfärdiga svek med sex som ursäkt. Som sagt, problematiken handlar inte som sex, den handlar om ärlighet.
    * Jag har pratat ofta och mycket om det som skett i mitt liv. Relationer har aldrig spruckit pga otrohet med sex utan istället har det varit mina partners problem med övertid, beroende av mobiler och passivitet/surhet som varit huvudanledningar. I deras ögon har jag varit för krävande och jobbigt aktiv..
    Dina ex misstag har möjligen varit att försumma eller nedprioritera sex vilket har lett till missnöje, men du har inte förmått att hantera missnöjet på ett ärligt sätt och valt att gå bakom ryggen istället för att köra med öppna kort eller avsluta förhållandet.  Och hur du valt att hantera ditt missnöje kan du inte skylla på dem för det var ditt eget val.
    * Javisst, sex och kärlek kan naturligtvis finnas utan svek och förnedring av andra, det är idealet och kan gälla olika långa tider. Men du har ju erfarit att dessa blandas. Jag säger att det är vanligt och mänskligt och måste hanteras och förstås. Utan att du berättat det minsta lilla om den förnedring du utstått är det svårt att stötta dig. Varmt lycka till i din bearbetning av din sorg och vrede över det som drabbat dig. Styrkekram.
    Det är inget ideal, det är så minst hälften av alla gör om inte fler. Till skillnad från vad otrogna människor verka tro så springer ju inte alla omkring och är otrogna så fort de blir missnöjda. Rätt många klarar av att hantera missnöje på ett värdigare sätt.

Varm lycka till din bearbetning av skammen kring ditt tidigare agerande. Den dagen du slutar fly från att ta ansvar för det genom märkliga teorier och försök att göra ditt agerande till norm för att slippa konfrontera dig själv så kommer du må mycket bättre. PS! Slå upp ordet kognitiv dissonans ... väldigt intressant ämne... här är ett litet smakprov.

"En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv"."
  • Anonym (man)
    Rudbeckius skrev 2019-11-06 06:49:00 följande:

En aspekt av TS fråga är ju sexmissbruk, en sorts sjukdom.

Tråden har handlat om gammal omoral (numera fullt laglig) kontra biologiskt naturligt beteende.

Om ens partner blir sjuk hur ska man bete sig då? Partner som dricker för mycket, arbetar för mycket eller spelar för mycket är jobbigt och tär på relationen.

Men en partner som sexmissbrukar måste vara ännu värre eller finns det grader i sorg och förnedring?

Det finns alltid grader i sorg och förnedring för människor hanterar motgångar på olika sätt. Dock kan man väl enas om att saker som orsakar sorg och förnedring hos andra är sånt man borde undvika att göra mot andra oavsett vilken grad av sorg och förnedring.

Oavsett vilken "sjukdom" eller missbruk man lider av så är ju första steget i att komma tillrätta med det att man erkänner för sig själv att man faktiskt har ett problem istället för att normalisera det och anklaga alla andra för att vara moralister och jättedumma när de påpekar att man har ett problem.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 13:45:12 följande:
    Ja, många skriver böcker och du brur dig inte om dem alls. Du tror att någon ska skriva sanning. Du får väl skriva den boken själv då. Med alla dina bevis som du inte kan visa...

Du fortsätter med projektion: Floskelbingo, förvirring om avtalstrohet, svika och ljuga, andra rättfärdigar men det sysslar inte du med, skulden för dålig sex läggs på den som är missnöjd, skylla på andra, skuld och skam, flyr från ansvar... vi börjar förstå hur du haft det i ditt förhållande och den ledsamma känsla du har efter partners svek.

Men du tar äntligen upp lite matnyttigt. Kognitiv dissonans är ett intressant begrepp, klart att vi människor efterrationaliserar det mesta som vi skäms för. Hur ställer du det till ditt eget beteende? Genom att lägga all skam på din partner runt ert havererade förhållande så slipper du ju allt ansvar själv?
    Jag läser många böcker, men till skillnad från dig så ser jag inte alla som fakta utan kan skilja på fakta och fiktion.

Japp, floskelbingo är som sagt rätt ord för om du tittar på denna text...

Du fortsätter med projektion: Floskelbingo, förvirring om avtalstrohet, svika och ljuga, andra rättfärdigar men det sysslar inte du med, skulden för dålig sex läggs på den som är missnöjd, skylla på andra, skuld och skam, flyr från ansvar... vi börjar förstå hur du haft det i ditt förhållande och den ledsamma känsla du har efter partners svek.

Så kommer du se att det är mycket BS (floskelbingo) men inget som helst fakta eller ens någon fråga som du efterfrågar svar på.

Hmm, intressant att du kan tycka att något är "matnyttigt" utan att ha en aning om vad det betyder. Kognitiv dissonans är något man ställs inför när man göra saker som strider mot ens värderingar och som då sätter ens självbild ur balans. (dissonans). Och eftersom jag inte har bedragit någon så har jag inget att skämmas över och därmed ingen dissonans. Du däremot verkar ju ha en del "bagage" och har därmed all anledning att ha grov dissonans vilket oxå förklarar ditt behov av märkliga teorier om "människans natur" som ett sätt att rättfärdiga dina handlingar för dig själv. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 14:06:44 följande:
    Jag gissar att du var skittråkig att vara med och att din partner nog letade efter en gladare kille till sist och så blev det otrohet? Hur var det i sängen? Förstår att du deppar och känner dig förnedrad men du verkar inte jättecharmig... Ursäkta om jag är för rak.
    Ja så kan man säkert se det om man är för feg för att ta ansvar för sina egna val.
    Det gamla vanliga och uttjatade "det är andras fel att jag agerade som en röv... snyft"

En lite modigare person kan erkänna för sig själv att man båda varit delaktiga i att utforma ett förhållandet och ett eventuellt missnöje men hur var och en sen valde att hantera missnöjet är helt och hållet den personens ansvar.

Nejdå, det är helt ok att du är rak, jag gillar rakt, men du kanske borde testa och vara rak mot dig själv någon gång istället för att försöka böja din omgivning till för att matcha din böjda självbild?

Du har ju 2 val.

1) Du erkänner för dig själv att du hanterat situationen väldigt fegt och oärligt, och att det var helt och hållet ditt eget ansvar för hur du valde att agera och jobbar med dig själv så du kan hantera det bättre nästa gång (utvecklas) vilket kommer minska dissonansen och centrera din självbild.

2) Du fortsätter förneka för dig själv att du agerat fel och fortsätter skylla ditt agerade på andra (dina ex, omgivningen, samhället, kyrkan, etc, etc ,etc) och spenderar resten av ditt liv med att försöka få ditt agerande att framstå som "naturligt" och rätt så du ska slippa konfrontera dig själv. Vilket kommer leda till att din självbild aldrig kommer bli centrerad och dissonansen kommer alltid vara kvar och därmed oxå behovet av att rättfärdiga ditt tidigare agerande för dig själv.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 15:59:06 följande:
    Det finns minst ett val till:
    3) Du accepterar och inser att du är en mänsklig varelse som kan älska många, som gärna kommunicerar och har bra relationer där ärlighet är viktigt, men även hänsyn. Otrohet är ett gammalt överspelat ord juridiskt och även moraliskt, det hör till historiens skräphög. Mitt partnerlöfte kanske borde låta så här om det var på engelska: 

We are all a little weird and life?s a little weird, and when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them and fall into mutual weirdness and call it love. I now promise to love you the best I can for as long as we both like. I will do my best to honor and protect you. I hope our love will last many years. Long live love! Love conquers all.

Jag har hittills inte sårat någon eller blivit särskilt sårad, dissad har jag blivit. Jag tycker inte att jag bör känna särskilt mycket skam även om jag försöker. Jag förstår att du blir rasande, men jag kan inte delta i din mycket gammalmodiga moralsyn. Men jag gillade din poliska satning på hänsyn och respekt ovan. Solidariskt och fint.
    Jaha så du väljer alternativ 2. Då vet vi det...

Personligen kan jag tycka att alternativ 1 är ett betydligt bättre val även om den kan vara obekväm ett tag. Det gör ont att konfrontera sina spöken, men det gör ju ont en stund sen är man av med det. Det andra alternativet innebär ju en livslång förnekelse och flykt... måste ju vara klart jobbigare i längden.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 16:30:44 följande:
    Haha, livslång förnekelse för dig ja.. du lyckas allt illa med att skambelägga andra. Försök acceptera att många andra nog inte har din syn på trohet. Juridiken släppte detta med bindande avtalstrohet i relationer för ett halvt sekel sedan. Kanske du kan hitta nån sekt som passar dig?
    Jag påpekar bara fakta och vilka val du har, skammen står ju du för alldeles själv. 

Nej, jag kommer aldrig acceptera svek, lögner och missbruk av andras förtroende. Jag tror inte på att alla bara ska lära sig acceptera andra svineri som lösning på problem. Jag tycker att kräva att folk slutar bete sig som svin är en bättre lösning.

Lagligt är ju totalt irrelevant, om något är lagligt eller olagligt avgör ju bara om det kan straffas eller ej och det sker i så fall efter att det redan är gjort. Det som verkligen avgör hur folk agerar är inte lagen utan deras värderingar.

Jag tillhör redan en "sekt" den heter den stora massan som tycker man bör behandla andra väl, vilken sekt tillhör du (förutom Burenhult fanclub)?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-06 16:46:20 följande:
    Vi har verkligen redan förstått att du tycker så. Ditt förakt är supertydligt. Och din vilja att lägga skam på andra. 
    Japp, jag som de flesta friska människor föraktar svek, lögner och utnyttjande av andra människors förtroende, helt korrekt.

Men vill du veta något roligt? Även de som själva ägnar sig åt sånt föraktar det när det vänds mot dem själva... märkligt va? Man kan ju nästan tro att det är någon slags dubbelmoral som ligger bakom, typ "jag kan svika och ljuga, men fan någon gör det mot mig då jävlar..."

Människor är bra lustiga ibland Flört
Svar på tråden En fråga till er otrogna