• Novembersol20

    Flytta till en annan stad. Hur gör man?

    Jag och min man vill flytta till en annan stad som ligger 40 mil bort. Min man har fast jobb i vår nuvarande stad och jag är föräldraledig. Bebis börjar inte förskolan först nästa höst.

    Vi hyr vårt nuvarande boende och tänkte börja med att hyra i nya staden. Vi har släkt i staden vi vill flytta till så det är ju möjligt att åka dit i några dagar för att gå på visningar, arbetsintervjuer osv.

    Men i vilken ände börjar man? Söker man boende eller jobb först eller båda samtidigt? Hur gör man rent praktiskt och vad ska man tänka på?

    Vad behöver vi göra förutom adressändring, säga upp elavtalet och teckna nytt i nya staden?

    Ni som har gjort en flytt långt bort, hur gjorde ni? Kom med tips och råd :)

  • Svar på tråden Flytta till en annan stad. Hur gör man?
  • Anonym (Fröken Lind)

    Jobb, jobb, jobb - säg aldrig upp er från en anställning innan du har en ny. Det första som måste ordnas är jobb på den nya orten.

  • Novembersol20
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-11-01 17:37:56 följande:

    Jobb, jobb, jobb - säg aldrig upp er från en anställning innan du har en ny. Det första som måste ordnas är jobb på den nya orten.


    Tack för svaret. Vi kommer inte säga upp oss innan vi hittat nya jobb ??
  • Jamesdio

    Håller med! Börja med att fixa jobb åt maken, se till att få rejält med tid innan jobbet ska påbörjas. Gärna lika länge som hans uppsägningstid plus en månad så att ni med säkerhet hinner få ett boende. Fixa sedan boendet, se gärna till att ni får en månads överlapp så ni har gott om tid för flytten. Kolla upp vilka förskolor som finns och ställ er i kö. Säg upp maken, säg upp ert boende. Börja söka jobb till dig i god tid innan föräldraledigheten tar slut. Säg inte upp dig innan du har nytt jobb.

    En variant kan vara att hyra ut ert boende i andrahand (med hyresvärdens godkännande) om ni vill prova på det nya jobbet på nya orten innan ni bestämmer er fullt ut. Kanske även går att få tjänstledigt för att prova annat jobb.

    Kolla också upp vilken vårdcentral och tandläkare ni ska gå hos.

Svar på tråden Flytta till en annan stad. Hur gör man?