• Anonym (ä)

Regler för 18-åring ?

Betalar ni något åt honom förutom studiebidraget? Dra in privilegier om han missköter sig. Belöna inte dåligt beteende. Och folk som ni inte vill ha där har ni all rätt att slänga ut!

Eftersom han fått för sig att nu när han fyllt 18 kan han behandla er hur som helst så är inte detta något han inte kan rå för. Det funkade ju innan 18-årsdagen.

• Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-03 15:49:14 följande:
    Nej inga extrapengar. Det får hans mamma av oss så hon kan köpa kläder o större inköp åt han. Går till kostnaden för hans bil oxå. Vet inte vad för privilegier vi kan dra in på hos oss tyvärr. Däremot fick han en slant före 18-årsåldern om han hjälpte till hemma men då fick han bara halva studiebidraget (förutom extraslanten)
    Anonym (.) skrev 2019-11-03 13:18:59 följande:

Man kan  agera den elaka styvmodern fullt ut. Inte visa någon som helst sympati eller empati och peka på millimeterrättvisa på samma sätt som 4-åringar gör.

Eller så kan man vara medmänsklig. Jag tror att TS tillhör den andra kategorin, du verkar tillhöra den första. Vem vinner i längden? Svårt att veta men jag säger att medmänsklighet vinner alla gånger, den förstnämnda är nämligen en mycket stor riskfaktor för att medfödd psykopati blommar ut i något som blir ohållbart i samhället. Den andra kategorin kan vara det som gör att en medfödd psykopat blir fullt fungerande.

Jag lägger inte ut pengar på bonusen förutom att jag står för käk o halva hushållets räkningar . Hans pappa får betala isåfall. Jag är den som behandlar bonusen trevligt o låter maken ta alla konflikter med sin son.
    Allt ni betalar och ger honom fördelar som är utöver för mat, boende och kläder  Att ni/din sambo betalar för hans bil är ett privilegie. Andra exempel som jag inte vet hur ni har: Att ha eget rum är ett privilegie. Att ha nyckel och komma och gå som man vill är ett privilegie. Tillgång till nternetuppkoppling hemma är ett privilegie. Tillgång till el för att använda elprylar på sitt rum är ett privilegie.

Vill ni/sambon betala så att han kan ha bil trots att han behandlar er såhär så får ni faktiskt skylla er själva. Hade det varit jag hade jag pratat med biomamman om hur ni förväntar er att han ska bete sig när han bor hemma och att ni inte vill belöna hans dåliga beteende. Att ha bil är en oerhörd frihet i den åldern och absolut inget som alla 18-åringar får. 
  • Anonym (ä)

Klart han gör som han vill när det inte får några dåliga konsekvenser för honom.

• Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 11:21:32 följande:
    Jag håller med om bilen fullt ut. Har även sagt det åt bonusen att ha bil är lyx i den åldern. Tyvärr så kan vi inte komma överens med biomamman utan vi betalar underhåll åt hon så länge bion går skola . O vad hon väljer lägga dom pengarna på åt sin son är inget vi kan göra åt. Samma med internet han har eget som hans mamma betalar. Han betalar sin bensin själv dock o därför han inte har råd med husdjuren . Vi har dock köpt mat nu till djuren då vi inte vill dom ska svälta ihjäl,finns humanare sätt att avliva på. Så elen,egen nyckel o eget rum är det som finns kvar hos oss. O det kan vi knappast dra in på då vi är försörjningsskyldig för han o skulle nog få soc. På oss isåfall.
    Ni är inte skyldiga att hålla med eget rum. Har han en säng, mat och tak över huvudet kläder på kroppen så är allt ok. Det är helt godtagbart enligt soc. att barn kan dela rum med andra till exempel. Han har inte rätt till rummet.

Ja betalar ni underhåll till mamman så gör hon såklart som hon vill, då är det hon som står för bilen hennes val.

Angående djuren så kan ni anmäla till länsstyrelsen att ingen tar hand om djuren, de är inte era och ni vill inte betala för dem. De kommer svälta. De har rätt att kontakta ägaren och tvinga honom ta sitt ansvar annars tar de djuren.
  • Anonym (ä)

klipp av elen in till hans rum om inte annat. Eller om det passar så bra att ni kan ta bort säkringen där bara hans rum blir drabbat.

Dra in allt ni kan som han inte har rätt till. Sen om han börjar bli lite mer tillmötesgående mot er så kanske ni är det mot honom tillbaka. Belöna inte dåligt beteende.

• Anonym (ä)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 11:34:29 följande:
    Ni är inte skyldiga att hålla med eget rum. Har han en säng, mat och tak över huvudet kläder på kroppen så är allt ok. Det är helt godtagbart enligt soc. att barn kan dela rum med andra till exempel. Han har inte rätt till rummet.

Ja betalar ni underhåll till mamman så gör hon såklart som hon vill, då är det hon som står för bilen hennes val.

Angående djuren så kan ni anmäla till länsstyrelsen att ingen tar hand om djuren, de är inte era och ni vill inte betala för dem. De kommer svälta. De har rätt att kontakta ägaren och tvinga honom ta sitt ansvar annars tar de djuren.
    Tillägg ni måste vara "hårda" om ni ringer dem. Gör klart att ni har gjort allt ni kan, försökt få ägaren att betala och ta hand om sina djur men han gör det inte. Ni har inte möjlighet och heller ingen skyldighet att göra det. Görs inget så kommer djuren fara illa, ni måste vara klara där.
    (om det är någon av er som står som ägare på papper blir det såklart annorlunda. Då kan ni sälja djuren istället.)

• Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 13:32:36 följande:
    Det största problemet är att han inte hör av sig så vi vet aldrig om han ska äta med oss ,sova hemma eller nån annanstans.o att han missköter djuren. Tjatat oss blå om att man hör av sig iaf det gör ju vi andra i hushållet! O djuren vill han sälja men dom är svårsålda så det blir nog avlivning av dom tyvärr.
    Skänk bort dem då. Kostar mindre än avlivning också.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 11:24:53 följande:
    Det sista är väl typ det enda som 18-åringen gör. Resten låter som bra husregler, dock så tvättar jag allt så skulle bli knepigt om bara bonusen inte fick tvättat.
    Jag hade aldrig tvättat hans kläder och förklarat varför för hans pappa. Han får se till att hans son sköter sig innan jag gör en massa gratisjobb. Gubbens kläder skulle jag förresten också lämna utanför sålänge han inte löser situationen med sitt barn.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma till 17 åring) skrev 2019-11-04 14:14:47 följande:
    Nu är ju min bonusdotter 1 år yngre, men här har vi bestämda veckor då hon vistas hos oss och sin mamma. (Vv) Om hon vill komma extra någon dag är hon välkommen men hon får göra av sig innan och kolla så det är ok. Säg att det är en lördag och vi kanske har ordnat barnvakt till vår gemensamma 5 åring för vi har folk hemma på middag och ska gå ut, då passar det inget vidare att bonusen kommer och förstör våra planer.

Hon hör även av sig om hon vara ska komma förbi och hämta något. Samma där, vi kanske går runt nakna eller har högljutt sex, inte så kul om nån bara dyker in då och kanske med en kompis.

De veckor hon bor här gör hon som alla andra, tar ut kylen när hon är sugen. Givetvis tar hon inte något som skulle vara till ett speciellt tillfälle, står det en tårta där fattar hon att hon inte kan äta den.

Om hon åker till stan direkt efter skolan förväntar vi oss att hon meddelar det och även säger om hon ska ha middag eller ej. Hör hon inte av sig lagar vi ingen mat till henne. Samma regler som vår gemensamma son kommer ha när han blir äldre.
    Ett barn ska alltid vara välkommen hem, hon ska inte behöva be om lov för det. Vill man absolut göra något som inte får störas så får ni väl hyra en lokal.
  • Anonym (ä)
    Ess skrev 2019-11-04 18:04:14 följande:
    Barnet är välkommet, i det hemmet hen ska vistas den veckan. Vill hen komma över på fel vecka så får hen höra av sig och kolla om det går bra.
    Nej, man kan inte förvisa dem från sitt hem även om det är den andre veckans förälder. Ska man göra något speciellt ifred så får man särskilt komma överens om det med barnet, eller hyra en lokal eller ta in på hotell.

Hade det varit min pappa när jag varit i tonåren som inte välkomnade mig ALLTID så hade jag flyttat hem till mamma och inte kommit tillbaka. Relationen skulle också vara allvarligt skadat. Men bonusmamman skulle kanske bli nöjd av det.
  • Anonym (ä)
    Ess skrev 2019-11-04 18:32:49 följande:
    Jo det går alldeles utmärkt att hålla schemat. Otroligt respektlöst av en vuxen/nästan vuxen individ att tro den kan komma precis när den vill. Hade aldrig accepterat svängdörrar, de hade fått gå igen om jag var ensam hemma.

Barnsligt och tramsigt resonemang. Ja, då hade du fått flytta hem till din mamma.
    Det är ändå deras hem. Det är inte respektlöst att vilja komma hem. Nu har barnet 2 hem och det är inte barnet själv som har satt sig i den situationen.Det är inte barnets fel att det tillkommit bonusföräldrar att ta hänsyn till, det är inte familj som de har valt. Det är helt föräldrarnas fel att de har barn som har 2 hem. Barn är barnsliga, du kan inte förvänta dig att de ska se det ur en vuxens synvinkel. Och de ska ALLTID vara välkomna av sina föräldrar.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 19:42:45 följande:
    Av sina föräldrar kanske ja, men inte av sin styvförälder.  En styvförälder som inte har det minsta intresse av detta besök.
    De ska vara i sitt hem under den veckan som är bestämd.

Vad är det du inte förstår`?
    Då skulle styvföräldern inte valt en partner med barn, valt att dela hem med de barnen. Styvföräldern kan välja, det kunde inte barnen. De har inte valt att behöva springa mellan 2 hem där deras närvaro tydligen är på nåder av en person som de inte valde att ha i sitt liv.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 20:13:55 följande:
    Jag tillät bara varannan helg. Det fick räcka.
    Ja, du får ju ställa vilka krav du vill av en partner förstås. Det är inte dina barn och du har inget ansvar för dem eller deras relation med sin föräldern. Föräldern däremot som väljer bort sina barn på det viset...
  • Anonym (ä)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 20:20:34 följande:
    Och det var upp till honom.
    Ja, det håller jag helt med om. Det är hans val som han får ta konsekvenserna av.
    Sen kan ju jag personligen ha mycket svårt att se varför man skulle vilja ha en man som väljer bort sina egna barn. Det skulle gå helt emot vad jag eftersöker för värderingar hos en partner. Och jag skulle definitivt inte vilja ha barn med någon som visat den benägenheten, barn förtjänar bättre.
  • Anonym (ä)
    Jemp skrev 2019-11-04 20:19:24 följande:

Som vuxen kan jag förstå att det kan vara skönt med en paus/barnfri stund ibland. Och att man kan vilja ha sex ifred ;)

Men det tycker jag inte barnen ska behöva tänka på. Jag är jätteglad över att ha haft fullvärdiga hem där jag var välkommen och där jag kunde känna att det generellt sågs som positivt att jag var där, oavsett vecka. Min styvmor var en jättetillgång under min uppväxt hon med.

Själv är jag ett stort fan av sex och gärna på udda platser. Men bor barn i huset så får jag avstå det. Det är inte lika viktigt som att barnen alltid ska vara välkomna. Alternativt vara försäkrad om att de inte kommer hem, typ bortrest med mamman. Men jag hade aldrig krävt att de måste fråga om lov för att komma på veckan de bor hos mamman.
  • Anonym (ä)
    Ess skrev 2019-11-04 20:46:40 följande:
    Föräldrarna har mycket riktigt satt barnet i den sitsen, och föräldrarna upprättar ett umgängesavtal som ska gälla. Föräldern väljer att ta in en partner och då kan det mycket väl krävas att avtalet hålles, annars får föräldern välja att leva ensam istället.

"Barn" i myndig ålder är faktiskt vuxna och får se till att bete sig därefter, och nej, de är välkomna utanför avtalet OM föräldern är hemma och de kollar av först.
    Ja, så är det ju, föräldern kanske väljer partner framför sina egna barn.

Ja, de är myndiga men de är fortfarande sina föräldrars barn, vilket var vad jag syftade på med mitt inlägg. Deras resonemang kring det kan givetvis vara vad du kallar för "barnsligt", du kan inte förvänta dig att de ska se lika vuxet och nyktert på det som du anser att du gör, även om de fyllt 18.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-05 04:52:04 följande:
    Du ja, men jag pratar om mig och vad jag vill.
    Om du vill ha en familj bestående av andras ungar, så fine. Inga problem.
    Jag skrev uttryckligen att det var jag personligen som inte hade fastnat för en sådan man, och det var ganska klart att du pratade om vad du vill.
Svar på tråden Regler för 18-åring ?