Inlägg från: Anonym (Bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamma)

Regler för 18-åring ?

Millnear skrev 2019-11-02 16:02:51 följande:

Utav det du har skrivit så är kraven ni kan ställa;

1. 18 åringen får inte ta dit vänner/okända utan att ha pratat med er om saken...Helst frågat om lov innan personen står utanför dörren i hopp om att vara Välkommen in.

2. I med 18 åringen nu är myndig så är djuren ej ert ansvar längre. Så nu kan ni ställa kravet, sköter 18 åringen ej om sina djur så säljer ni dem för djurens bästa.

3. 18 åringen får börja diska efter sig och eventuellt hjälpa till med att dammsuga/städa inne på toaletten...Dock får dennes sovrum se ut som bombnedslag om denne vill..Men på gemensam utrymme kan den få hjälpa till.

4. Vara tyst tex mellan 22 och 07...dvs personen får inte duscha mitt i natten...sjunga mitt i natten eller smälla med dörrar....Men har den teven på låg nivå på sitt egna rum så är det ok..Men det är inte ok att skratta högt av filmen.

Ni kan dock inte kräva att 18 åringen måste äta middag med er...Utan, äter den ej med er, så får den antigen mikra rester åt sig eller laga egen mat. Och ni kan inte kräva att denne ska sova en viss tid på dygnet, utan det bestämmer 18 åringen själv.

Tack för att du spaltade upp det så fint. Vi blev lite tagna på sängen av att bonusen helt plötsligt började agera så här så lite riktlinjer var bra.angående nr.2 så har vi lagt ut förfrågningar om någon vill ha djuren men dom är svåra att få bort. Nr 3 kommer nog bli svår genomföra,bonusen kommer förmodligen hota med att aldrig komma hit mer o pappan är livrädd för detta. Resterande punkter var jättebra det ska jag ta upp.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2019-11-02 16:17:58 följande:

Du har ju själv svaret, strunta i honom. Antingen sköter han sina djur annars skänker ni bort eller avlivar dem.

Drar han med sig främmande som ni inte känner när som helst, så släng ut dem. 

Se till att det finns basvaror så att han kan laga sin egen mat. Har du mat/godis du vill ha ifred och han struntar i när du säger ifrån, så ställ undan det. 

Tack för råden!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (H) skrev 2019-11-02 17:31:49 följande:

Tycker ni ska låta 18åringen göra som han vill då han numera är myndig. Sluta jaga efter honom vid middagen. Bestäm en tid då det är mat, skicka ett sms att maten är klar, sen får han bestämma själv om han vill komma hem eller ej. Kommer han inte i tid får han fixa sin egen mat. Sluta dalta med honom och låt honom lära sig hur det blir om man inte passar tider. Kan gott vara bra att han får lära sig laga egen mat också..

Isåfall går han bara i kylen o äter upp annan mat/rester. Hänt att han kokat nudlar typ det enda han kan.han har noll intresse för att lära sig laga mat,göra nåt i hushållet.
    Anonym (hm) skrev 2019-11-02 17:27:02 följande:

Nyfiken på hur ni gör om detta inte fungerar.

Samtal fungerar inte osv

Svårt att straffa en vuxen person eller tvinga om han eller hon vägrar.

Min son är inte alltid tyst på nätterna. Säskilt helger. Vi har försökt prata med och ställa krav. Till sist tog vi bort hans internet efter en viss tid, men då började han bara ladda ner istället tidigare på dagen. 

Det har dock bonusen fattat,att han måst vara tyst på natten. Annars får han en utskällning utan dess like. Ju tystare på natten,ju bättre sömn för oss andra,desto trevligare stämning hemma. Han har dock rummet på andra sidan huset från våra sovrum. Däremot så kan maken (pappan) bli störd då han försöker kika på tv i rummet bredvid (läs somna i soffan)
    Anonym (öa) skrev 2019-11-02 18:54:53 följande:

Bor man fortfarande hemma och är försörjd av sina föräldrar så måste man naturligtvis visa stor hänsyn till andra familjemedlemmar. Man bor i ett hus som föräldrarna äger och kan inte bete sig hur som helst.

Är man 18 år är man visserligen myndig men det är inte som att bo ensam när man försörjer sig själv i egen bostad.

Det är precis det vi försökt förklara för bonusen men ändock har han svårt ta hänsyn till det. Stänger av elementet i rummet o sover med öppet fönster på vintern fastän vi förklarat att huset inte mår bra av det. Vägrar ha mattor fastän han har splitterny golv i sitt rum som förstörs av hans datastol osv
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (förälder) skrev 2019-11-02 16:40:20 följande:

Oj, trist med pappans inställning där faktiskt. Blir liksom inte bättre av sånt.

Usch ja, inbrottstjuv tänker man verkligen så det måste ni få honom förstå att det inte fungerar, även om det är bara är kompisar han har med sig hem.

Här är en liten inblick hos oss:19-åringen, asperger och är den som har absolut svårast att städa och komma igång med tråkiga saker (helt i linje med både asperger och adhd- då det handlar om att den kognitiva funktionen inte fungerar som hos andra, dvs att starta, ta tag i saker). Hjälper inte till med något, om det inte är något han själv vill. Vi pratar mkt om städning eftersom jag vill att han ska hålla efter sitt eget rum åtminstone men det går sådär. Han tvättar i af sin egen tvätt. 

Nästa tonåring gör inte mkt heller, men stökar inte till så värst, behöver inte städa så mycket i sitt rum. Lagar en del mat till sig själv (vilket helst storebror inte gör) och tvättar sin tvätt. Hjälper till med saker om man ber honom. En period då han inte gick i skolan utan var hemma mycket, hade han diskmaskinstjänst. Då var det hans uppgift att se till att diskmaskinen var urplockad tills vi kom hem från jobbet för det blir ju raskt en massa ny disk när man är så stor familj. Det fungerade riktigt bra och var faktiskt en stor hjälp. 

Tredje tonåringen har ansvar att städa ett badrum, vilket går sådär. Han gör det då och då men trots att han är en driftig och bra kille så måste man ändå då och då visa hur man städar ett badrum ordentligt, det är som om han glömmer bort. Hans flickvän sover här en del, och då vet vi aldrig om de ska äta här, om bara han ska äta här eller om båda drar hem till hennes familj och äter - eller var de ska sova för den delen. Vi har pratat med dem flera ggr om det. Vi vill veta hur mycket mat vi ska laga men de lever i nuet och har sällan planerat hur tex helgen kommer se ut.Vi har fått acceptera att de inte helt vet så vi försöker laga mat som inte gör så mycket om det blir kvar av, tex spagetti och köttfärssås. Sån mat som man gör i "mängd" och inte tex när man steker varsin köttbit. Om de dyker upp och vi inte hade planerat för det, finns det alltid nåt i frysen som de kan laga själva, tex hamburgare. Annars går de själva iväg och handlar då vi bor nära en mataffär.

Fjärde barnet, yngre tonåring, städar dåligt. Hänger mkt med kompisar och tränar en hel del så hon är inte hemma så mkt. Har delvis ansvar för husdjur vi har (mest för hennes skull vi har dem) men så fort hon började högstadiet så minskade intresset trots ett flera år idogt djurintresse och det är mest jag som får städa åt dem nu. Hon städar om man säger till henne men vi vill ju att hon ska göra det av sig själv och det ingick i dealen att hon får barnbidraget mot att hon har huvudansvaret för husdjuren.

Yngsta barnet, ännu ej tonåring - supernoggrann, rummet är alltid fint. Ställer alltid upp om vi ber om hjälp osv. 

Ska man se något mönster här så är det väl att det sker något så fort de fyllt 13 - och det är bara att härda ut- till slut har de mognat, flyttar hemifrån och sköter sitt eget :) 

Vi äter i princip aldrig mat tillsammans alla 7, så är det bara. Skulle aldrig fungera om vi försökte hålla fasta middagstider med allas olika skoltider, träningstider mm. 

Ja våran 12-åring har man börjat få tjata på mer nu men fortfarande lagar han mat o gör sina sysslor städa rummet verkar dock vara nåt som bröderna absolut inte klarar av!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2019-11-02 20:59:42 följande:

Skruva igen fönstret.

Om där är termostat på elementet så ta bort vredet så att han inte kan stänga av det. Annars tar ni bort dörren och sätter ett liksom tråddraperi istället, så kommer värmen från övriga huset in på rummet.

Sen köper ni ett plastunderlägg från Ikea och lägger under stolen, eller så får han börja spara nu för att betala renoveringen av rummet när han flyttar. 

Eftersom det är enda brandutgången på den sidan av huset så funkar det inte göra.plastunderlägg har han fått sätta dit nu efter mycket tjafs. Jo vi har sagt han får betala för skador på väggar o golv eftersom det är ett splitternytt rum!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-02 23:12:01 följande:

Betalar ni något åt honom förutom studiebidraget? Dra in privilegier om han missköter sig. Belöna inte dåligt beteende. Och folk som ni inte vill ha där har ni all rätt att slänga ut!

Eftersom han fått för sig att nu när han fyllt 18 kan han behandla er hur som helst så är inte detta något han inte kan rå för. Det funkade ju innan 18-årsdagen.

Nej inga extrapengar. Det får hans mamma av oss så hon kan köpa kläder o större inköp åt han. Går till kostnaden för hans bil oxå. Vet inte vad för privilegier vi kan dra in på hos oss tyvärr. Däremot fick han en slant före 18-årsåldern om han hjälpte till hemma men då fick han bara halva studiebidraget (förutom extraslanten)
    Anonym (.) skrev 2019-11-03 13:18:59 följande:

Man kan  agera den elaka styvmodern fullt ut. Inte visa någon som helst sympati eller empati och peka på millimeterrättvisa på samma sätt som 4-åringar gör.

Eller så kan man vara medmänsklig. Jag tror att TS tillhör den andra kategorin, du verkar tillhöra den första. Vem vinner i längden? Svårt att veta men jag säger att medmänsklighet vinner alla gånger, den förstnämnda är nämligen en mycket stor riskfaktor för att medfödd psykopati blommar ut i något som blir ohållbart i samhället. Den andra kategorin kan vara det som gör att en medfödd psykopat blir fullt fungerande.

Jag lägger inte ut pengar på bonusen förutom att jag står för käk o halva hushållets räkningar . Hans pappa får betala isåfall. Jag är den som behandlar bonusen trevligt o låter maken ta alla konflikter med sin son.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-03 16:44:04 följande:

Allt ni betalar och ger honom fördelar som är utöver för mat, boende och kläder  Att ni/din sambo betalar för hans bil är ett privilegie. Andra exempel som jag inte vet hur ni har: Att ha eget rum är ett privilegie. Att ha nyckel och komma och gå som man vill är ett privilegie. Tillgång till nternetuppkoppling hemma är ett privilegie. Tillgång till el för att använda elprylar på sitt rum är ett privilegie.

Vill ni/sambon betala så att han kan ha bil trots att han behandlar er såhär så får ni faktiskt skylla er själva. Hade det varit jag hade jag pratat med biomamman om hur ni förväntar er att han ska bete sig när han bor hemma och att ni inte vill belöna hans dåliga beteende. Att ha bil är en oerhörd frihet i den åldern och absolut inget som alla 18-åringar får. 

Jag håller med om bilen fullt ut. Har även sagt det åt bonusen att ha bil är lyx i den åldern. Tyvärr så kan vi inte komma överens med biomamman utan vi betalar underhåll åt hon så länge bion går skola . O vad hon väljer lägga dom pengarna på åt sin son är inget vi kan göra åt. Samma med internet han har eget som hans mamma betalar. Han betalar sin bensin själv dock o därför han inte har råd med husdjuren . Vi har dock köpt mat nu till djuren då vi inte vill dom ska svälta ihjäl,finns humanare sätt att avliva på. Så elen,egen nyckel o eget rum är det som finns kvar hos oss. O det kan vi knappast dra in på då vi är försörjningsskyldig för han o skulle nog få soc. På oss isåfall.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (...) skrev 2019-11-03 17:14:16 följande:

Vår 19- åring behandlas som den vuxna han är. Men vi har husregler .. man berättar var man är och när man kommer hem .. annars blir jag orolig. Sover man borta berättar man det och har man med sig matgäst berättar man det i god tid innan. Man tvättar sin egen tvätt, lagar sin egen mat och städar efter sig. Man smyger när man kommer hem sent.

Det sista är väl typ det enda som 18-åringen gör. Resten låter som bra husregler, dock så tvättar jag allt så skulle bli knepigt om bara bonusen inte fick tvättat.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Mn) skrev 2019-11-04 11:52:54 följande:

Samma regler som övriga i hemmet? I den åldern kommer man oftast och går lite som man vill, precis som ni gör skillnad är att i den åldern kan man även få för sig att träffa vänner mitt i natten och ser ingen konstigt med det. Men att dra hem folk till hemmet utan att meddela övriga i hushållet borde inte vara ok för någon.

Men sånt borde ni väl komma överens om allihop inom familjen? Ska man bo tillsammans måste man även respektera varandra, spelar väl ingen roll vilken ålder det är. Och kommer han inte hem till middagen, då får det bli hans problem att värma mat senare eller fixa något eget? Angående husdjuren han inte sköter, om det är ett problem för er måste ni förklara att djuren säljs om han inte tar hand om dom.

Det största problemet är att han inte hör av sig så vi vet aldrig om han ska äta med oss ,sova hemma eller nån annanstans.o att han missköter djuren. Tjatat oss blå om att man hör av sig iaf det gör ju vi andra i hushållet! O djuren vill han sälja men dom är svårsålda så det blir nog avlivning av dom tyvärr.
  • Anonym (Bonusmamma)

Har talat med bonusen idag o sagt att han ska meddela om han inte äter med oss. Om han inte kommer hem o käkar utan meddelat så kommer jag göra lunchlåda till mig o ev.rester får han äta upp om han skulle dyka upp senare. Har även sagt att vi vill veta om han inte sover hemma för att vi annars blir oroliga.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Djur) skrev 2019-11-04 13:59:16 följande:

Ts vad är det för sorts djur? Reptiler eller råttor gissar jag på.

Korrekt.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Mn) skrev 2019-11-04 13:41:48 följande:

Sluta tjata på honom om middagen då, låt honom äta när han kommer hem, om han kommer hem? Är det viktigt att ni vet exakt när och om han kommer hem? För honom är det antagligenninte viktigt, han resonerar nog att ni äter i vilket fall och då spelar det ingen roll om han är med eller inte..?

Angående djuren så låter det som en tråkig men rätt idé för deras skulle om ingen vill ta hand om dom.

Jag vill inte stå o laga massa mat i onödan, eller att jag gör för lite mat.o tycker det är ohygieniskt lämna maten framme i väntan på han ska behaga komma hem o äta. Vill ha det bortdukat då matbordet står i v-rummet. Därav jag anser man iaf kan meddela om man ska äta eller ej.
  • Anonym (Bonusmamma)
    elmadumle skrev 2019-11-05 17:51:14 följande:

Likaväl som jag som mamma får komma och gå som jag vill i mitt eget hem får givetvis våran snart 19 åring göra, liksom hans äldre systrar gjorde. Skulle de inte får göra det menar du? och ja självklart får de som bor i vårat hus äta när de vill och ta saker i kylen, precis som vi föräldrar. Sova med öppet fönster får de också göra om de vill hela året, grabben är liksom jag ofta varm av sig så har sovrumsfönster på glänt året runt. 

Men givetvis kräver vi att man fortfarande beter sig hyfsat precis som innan 18 årsdagen och hjälper till lite. 

Nu har vi ju inga bonusbarn, bara biologiska barn. 

Så du informerar aldrig dom andra i hushållet om vart du tar vägen ?eller säger inte till om du ska äta middag hemma eller ej?kan ske du inte lagar mat nångång utan du litar på att dom andra gör det själva?

Så länge bonusen inte betalar hemma eller för maten då får han äta det som tillaga eller fråga vad han kan käka.vill inte ha han springades härhemma på nätterna när han eg. Ska vara hos mamman. Som nån skrev, man kanske vill ha det lite mysigt med sin karl ifred:))
  • Anonym (Bonusmamma)

Jag tycker då att vissa regler ska gälla så att hushållet kan fungera. Vill ex .inte stå o laga massa mat utan att veta om nån ska äta eller ej. Vill imte heller att mat som jag planerat till annan dag helt plörsligt är föesvunnen o uppäten utan härhemma får man fråga innsn man tar nåt. Om man nu inte köpt det till sig själv för egna pengar vill säga.Tycker att det är vanligt hyfs att man meddelar vart man tar vägen o ungefär när man behagar dyka upp igen. O inte komma mitt I natten o leva om så man stör eller skrämmer livet ur en.

Angående öppna fönster så tycker jag inte man ska ha det på vintern. 18 grader e okej . Finns grejer som kan bli förstörda om det blir för kallt..o köra element med öppet fönster är no no.

• Anonym (Bonusmamma)

Tänkte uppdatera lite... bonusen har misskött skolan i veckan,sjukskriver sig för att på kvällen åka iväg o vara med kompisar. Ledsnade totalt på att komma hem idag, bonusen i sängen,ett berg av disk o svinkallt inne. Skällde ut han o sa att antingen får han börja gå till skolan,eller hjälpa till härhemma då jag inte har nån lust ge markservice åt en som bara slöar. O om man e sjuk vilar man upp sig så man orkar gå till skolan. Då visste jag inte att han varit inblandad i skit om kvällarna med sina kompisar . Så jag tog ett nytt snack med han o sa att jag tolererar inte att man håller på med sån skit om han ska bo här. Slutade med att han skrek håll käften hela tiden o sen stack till sin mamma (som han alltid gör då man Försöker snacka allvar med han) SUCK!

• Anonym (Bonusmamma)

Vet inte hur man uppdaterar trådstarten men vill veta hur man skulle gjort/krävt om man är över 18 o misskött skolan så grovt att man tappat studiebidraget?

Vi är där nu o min man vill nu att hans son ska visa bevis på att han är i skolan annars åker han ut (han bor växelvis igen då hans mamma är dålig och inte orkar dra hela lasset). Går dock inte prata med bonusen om nåt då han blir arg o irriterad. Han vägrar hjälpa till hemma o kan inte ens sätta smutsig disk i maskin. Sur över att han inte har pengar till bensin så han är bara hemma o hänger. Frågan är Vad gör man och Hur ska man nå fram till han så han fattar allvaret det är ju hans framtid han förstör!

• Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2020-03-05 15:44:52 följande:

Han får helt enkelt falla och upptäcka att det inte funkar att skita i allt.

Tyvärr så ger hans mamma efter o orkar inte tjata på han. Och hon mår inte så bra just nu så för hennes skull biter vi ihop tills hon har blivit på bättringsvägen. Då kommer vi ge ultimatum att antingen skärper han till sig eller så får han flytta dit på heltid. Så får hon välja hur hon ska göra med han då.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2020-03-05 16:42:56 följande:

Dra in på allt under tiden. Speciellt du som inte är förälder kan gott berätta det för honom att du tröttnat och kommer bara strunta i honom i fortsättningen, så det är inte lönt att han ber dig om något, varken pengar, mat eller andra tjänster. För from nu så kommer du behandla honom som vilken vuxen inneboende som helst och han får klara sig själv. Tala gärna om för honom att han är en vuxen man och du kommer bemöta honom som han förtjänar.

Han får mat och husrum inget mer just nu. Har påpekat några gånger om olika saker som skulle behövas göras härhemma men svaret blir varför ska jag göra det? Då säger jag för att han oxå bor här o då blir han bara tyst o går på sitt rum. Om han svarar alls vill säga för det mesta ignorerar han mig.han ska få veckan ut på sig men sen kommer vi ta ett snack med han. Troligtvis kommer han sticka till sin mamma som vanligt
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Guckosko) skrev 2020-03-05 16:58:20 följande:

Orkar inte läsa allt som skrivits.

Varför går han inte i skolan? Mår han dåligt, är deprimerad?

Jag skulle aldrig bara kunna slänga ut honom... skulle det göra något bättre?

Eftersom han vägrar prata med oss så vet vi inte varför. Han har dock adhd som ställer till det för han+att hans mamma är sjuklig så kan vara det. Så fort vi börjar fråga han hur det är så drar han iväg till sin mamma som inte orkar tjafsa med han . Vi måste ju "hota" med nåt för att han ska skärpa till sig!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2020-03-05 18:34:18 följande:

Sticker han till sin mamma så kan han stanna där och hjälpa henne tills hon mår bättre, det är vad en vuxen man förväntas göra. Han förväntas inte springa runt som ett småglin för att det inte passar på det ena eller andra stället. 

Han bor för tillfället hos sin mamma nu. Kom på besök förra helgen men träffade han knappt då jag själv var bortrest. Men vad min man berättade så var han mest i sitt rum här eller i soffan framför tvn. Han skulle komma på besök nästa helg igen. Skälet till att han bara kommerhelg nu är för att han vill inte åka kollektivtrafik till skolan/praktiken som vi står för istället för bensin till bilen. Dock är det uberskönt inte ha han här på vardagarna känns som bättre stämning när vi bara umgås varannan helg (vi har helt släppt tjatet om att hjälpa till hemma nu när han bara är här nån helg).
Svar på tråden Regler för 18-åring ?