• Sun 3 Nov 2019 10:39
    365 visningar
    10 svar
    10
    365

    Bakåtvänd bilbarnsstol till framåtvänd bältesstol?

    Sonen fyller snart 4 år.
    Har läst att barn åker säkrast bakåtvända så länge som möjligt, men att man ska beakta längd och vikt.
    Har idag en BeSafe Izi kid + I-size, där jag tycker att hans ben oftast får vara något för mycket böjda. Hans längd är ca 100 cm, så huvudet sticker inte upp ovanför stolen i någon direkt anmärkande längd.

    Hans vikt är ca 18-20 kg.

    Läser då om olika framåtvända bältesstolar, där jag har för avsikt att skaffa en som jag även kan ha i framsätet (Har en VW Passat 2018 som saknar ISOFIX i framstol) därav finns en del funderingar på vilken bältesstol som är bäst. Har haft ögonen på Cybex Solution M-Fix, som vunnit bäst i test, - men också några ur BeSafes sortiment. Cybex har ISOFIX, men går alltså att montera utan att använda ISOFIX. Tänker att då vi åker själv, så skall bältesstolen med fördel vara i framsätet, och när flera åker med kan sonen sitta i baksätet i stolen med ISOFIX.

    Hur har ni andra gjort? Jag är ute efter den absolut säkraste stolen..

    Tacksam för era råd och tips!

  • Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnsstol till framåtvänd bältesstol?
  • Kodia
    Sun 3 Nov 2019 10:55
    #1

    Det säkraste och bästa är så klart att låta honom sitta kvar i sin stol! Att ha böjda ben är inte farligt - hur har du dina ben om du sitter i baksätet på en bil?
    Mina satt bakåtvända tills de var drygt 115 cm, så det borde inte vara något problem för din son, som är så liten.

  • Sun 3 Nov 2019 10:55
    #2

    Vänta tills han är 105 cm och växer ur stolen. Det är normalt att de får "sitta skräddare" med benen.

  • Sun 3 Nov 2019 11:02
    #3

    Den stolen monteras med isofix? I så fall bör han inte åka i den mer då max vikten med isofix är 18kg.

    Det finns bältesmonterade som räcker till ca 25kg och 120cm ex axkid minikid och britax maxway.

    Vill du ändå ha en framåtvänd bältesstol (rekomenderad minsta längd 110cm) går de med isofix att ha även på platser utan isofix. Isofixen fälls då in, de är något tyngre dock så använder man aldrig isofixen är det onödigt.

  • Sun 3 Nov 2019 21:47
    #4

    Det säkraste är ju att åka bakåtvänt. Funkar till ca 120 cm/25 kg i en annan stol tex britax maxway eller axkid minikid. Jag skulle byta till en större bakåtvänd stol. Skulle aldrig vända framåt innan 5 år.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mon 4 Nov 2019 22:28
    #5

    Jag skulle bytt till en Max-way plus. Den räcker hela bakåtvända perioden.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Mon 4 Nov 2019 22:33
    #6

    Nu strider jag nog mot strömmen här, men låt honom åka bakåtvänt tills han klagar på att det är jobbigt och byt sedan till BÄLTESKUDDE. Den senaste forskningen jag har läst (jag önskar att jag hade något att länka till här, men du får väl googla) visar att många framåtvända bilbarnsstolar blir knepiga framåtvända eftersom ett större barn inte sitter som en krockdocka, utan ser åt sidan - förbi skyddet för att kunna se ut genom fönstret. Om en krock samtidigt sker, så får de inte det skydd som de har behov av, så i de fallen är bälteskudde mycket bättre.

  • Mon 4 Nov 2019 22:42
    #7
    Hyllemor skrev 2019-11-04 22:33:26 följande:

    Nu strider jag nog mot strömmen här, men låt honom åka bakåtvänt tills han klagar på att det är jobbigt och byt sedan till BÄLTESKUDDE. Den senaste forskningen jag har läst (jag önskar att jag hade något att länka till här, men du får väl googla) visar att många framåtvända bilbarnsstolar blir knepiga framåtvända eftersom ett större barn inte sitter som en krockdocka, utan ser åt sidan - förbi skyddet för att kunna se ut genom fönstret. Om en krock samtidigt sker, så får de inte det skydd som de har behov av, så i de fallen är bälteskudde mycket bättre.


    Hur noggrant läste du den studien? Enligt studien är det väl först när barnet är 130 cm som kudde kan vara lika säkert som bältesstol, under förutsättning att bilen har krockgardiner.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mon 4 Nov 2019 23:05
    #8
    Sisisisi skrev 2019-11-04 22:42:26 följande:
    Hur noggrant läste du den studien? Enligt studien är det väl först när barnet är 130 cm som kudde kan vara lika säkert som bältesstol, under förutsättning att bilen har krockgardiner.
    Jag återkommer med svar. Jag trodde att det var 1.20 som det stod (och/eller i vissa fall om man har ett barn som verkligen anstränger sig för att se ut genom fönstret så att denne lutar sig fram) Sitter barnet och tittar på en telefon eller iPad, så finns ju inte det problemet alls, men om man har åksjuka barn som behöver se ut, så är problemet större) Det beror förstås helt och hållet på var i bilen barnet sitter.
  • Mon 4 Nov 2019 23:05
    #9
    Sisisisi skrev 2019-11-04 22:42:26 följande:
    Hur noggrant läste du den studien? Enligt studien är det väl först när barnet är 130 cm som kudde kan vara lika säkert som bältesstol, under förutsättning att bilen har krockgardiner.
    Jag återkommer med svar. Jag trodde att det var 1.20 som det stod (och/eller i vissa fall om man har ett barn som verkligen anstränger sig för att se ut genom fönstret så att denne lutar sig fram) Sitter barnet och tittar på en telefon eller iPad, så finns ju inte det problemet alls, men om man har åksjuka barn som behöver se ut, så är problemet större) Det beror förstås helt och hållet på var i bilen barnet sitter.
  • Tue 5 Nov 2019 07:36
    #10
    Hyllemor skrev 2019-11-04 22:33:26 följande:

    Nu strider jag nog mot strömmen här, men låt honom åka bakåtvänt tills han klagar på att det är jobbigt och byt sedan till BÄLTESKUDDE. Den senaste forskningen jag har läst (jag önskar att jag hade något att länka till här, men du får väl googla) visar att många framåtvända bilbarnsstolar blir knepiga framåtvända eftersom ett större barn inte sitter som en krockdocka, utan ser åt sidan - förbi skyddet för att kunna se ut genom fönstret. Om en krock samtidigt sker, så får de inte det skydd som de har behov av, så i de fallen är bälteskudde mycket bättre.


    Förutsatt att barnet sitter still på en bälteskudde. Fördelen med bältesstol är ju även att den ramar in och på så sätt hjälper barnet att sitta rätt. Finns det en risk att barnet somnar i bilen är bälteskudde inte ett alternativ.
Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnsstol till framåtvänd bältesstol?