• Anonym (Karin­)
    Tue 5 Nov 2019 10:45
    636 visningar
    5 svar
    5
    636

    Min kompis blir misshandlad, vad kan jag hjälpa med?

    Min kompis har berättat att hennes man misshandlar henne fysiskt och psykiskt. De har varit ett par i många år och enligt henne kom tendenserna först senaste året, och han verkar må psykiskt dåligt men accepterar ingen hjälp. De har två väldigt små barn.

    Vad ska jag säga för att hon aka våga lämna? Har sagt att hon kan flytta in hos mig tills de kommer på fötter och ringa när hon vill.

    Vad händer med barnen när de har gemensam vårdnad? Kan hon lämna sin hemstad ändå med barnen?

  • Svar på tråden Min kompis blir misshandlad, vad kan jag hjälpa med?
  • Anonym (Deann­a)
    Tue 5 Nov 2019 10:50
    #1

    Säg att du kommer att polisanmäla honom, antingen hon följer med eller inte. Du kommer också göra en orosanmälan om hon inte lämnar. För henne och för barnen.

    Det kan låta hårt men hellre att vara hård nu än om hon stannar i 20 år och det blir värre och värre, eller att hon blir dödad, och barnen måste växa upp och se pappa slå mamma.

    Oavsett vad hon väljer så måste man sätta barnen först.

  • Anonym (Karin­) Trådstartaren
    Tue 5 Nov 2019 11:07
    #2
    Anonym (Deanna) skrev 2019-11-05 10:50:26 följande:

    Säg att du kommer att polisanmäla honom, antingen hon följer med eller inte. Du kommer också göra en orosanmälan om hon inte lämnar. För henne och för barnen.

    Det kan låta hårt men hellre att vara hård nu än om hon stannar i 20 år och det blir värre och värre, eller att hon blir dödad, och barnen måste växa upp och se pappa slå mamma.

    Oavsett vad hon väljer så måste man sätta barnen först.


    Fast tänker det är en lite hård första approach, det blir ju svårt för henne att ha förtroende för mig då framöver. Hon är dessutom redan mer inställd på att lämna än att vara kvar. Hon är orolig för vad som händer om han söker ensam vårdnad tex.

    Misshandeln kommer i dagsläget inte heller att kunna bevisas.
  • Anonym (Svårt­)
    Tue 5 Nov 2019 11:23
    #3
    Anonym (Karin) skrev 2019-11-05 11:07:42 följande:

    Fast tänker det är en lite hård första approach, det blir ju svårt för henne att ha förtroende för mig då framöver. Hon är dessutom redan mer inställd på att lämna än att vara kvar. Hon är orolig för vad som händer om han söker ensam vårdnad tex.

    Misshandeln kommer i dagsläget inte heller att kunna bevisas.


    Usch vilken hemsk situation! Vad som är positivt är att hon har berättat för dig!

    Vad som måste göras nu är att hon (låter dumt) men måste samla bevis! Hon måste ha så mycket bevis hon bara kan för att lättare få ensam vårdnad och göra det så svårt som hon bara kan för honom!

    Det är svårt att bevisa att hon har blivit misshandlad, han kan hävda på motsatsen. Även om du är informerad så kan det enligt honom fortfarande vara tomma anklagelser.

    Hjälp henne med allt du kan.
  • Anonym (Karin­) Trådstartaren
    Tue 5 Nov 2019 12:28
    #4
    Anonym (Svårt) skrev 2019-11-05 11:23:22 följande:
    Usch vilken hemsk situation! Vad som är positivt är att hon har berättat för dig!

    Vad som måste göras nu är att hon (låter dumt) men måste samla bevis! Hon måste ha så mycket bevis hon bara kan för att lättare få ensam vårdnad och göra det så svårt som hon bara kan för honom!

    Det är svårt att bevisa att hon har blivit misshandlad, han kan hävda på motsatsen. Även om du är informerad så kan det enligt honom fortfarande vara tomma anklagelser.

    Hjälp henne med allt du kan.
    Vill bara inte att hon bor kvar. Och hon verkar inte vilja det, men drar hon utan bevis, vad händer vid vårdnadstvist?

    Hon kan ju inte stanna kvar för att samla bevis bara heller, han har t.om. hotat att döda henne.
  • Anonym (Svårt­)
    Tue 5 Nov 2019 14:02
    #5
    Anonym (Karin) skrev 2019-11-05 12:28:02 följande:

    Vill bara inte att hon bor kvar. Och hon verkar inte vilja det, men drar hon utan bevis, vad händer vid vårdnadstvist?

    Hon kan ju inte stanna kvar för att samla bevis bara heller, han har t.om. hotat att döda henne.


    Hon ska absolut dra så fort hon kan men om han exempelvis orsakar blåmärken så ska hon ta kort. Hon ska spara alla hot som hon får på sms, om han är så dum att han skriver sådana sms. Kan hon så ska hon försöka spela in när han hotar henne.

    Står hon utan bevis så kan ord stå mot ord och ensam vårdnad kan vara svårt att få. Drar hon bara med barnen så kan han ha en fördel i vårdnadstvist om hon står utan bevis
Svar på tråden Min kompis blir misshandlad, vad kan jag hjälpa med?