• Anonym (o)

    Får polisen skriva en anmälan trots att man nekar till att någonting har hänt?

    Polisen tyckte att det såg ut som att jag blivit slagen över läppen/munnen och dom skrev en anmälan om misshandel trots att jag nekade till att något har hänt. Får dom verkligen göra så? Fick hem anmälan idag och där står det att jag blivit slagen.

  • Svar på tråden Får polisen skriva en anmälan trots att man nekar till att någonting har hänt?
  • Anonym (o)
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-05 16:04:35 följande:

    Ja. Just misshandel faller under ärenden som står under sk allmänt åtal. 


    Fast dom visste ju inte för dom inte hade sett något. Jag förstår att dom måste skriva anmälan om dom ser att någon blir misshandlad. Jag sa ju inte heller att jag hade blivit misshandlad, utan att det bara var ett munsår. Då kan dom ju egentligen anmäla vem som helst när dom ser en skada..?
  • Anonym (20 år tillsammans)

    Polisen såg en trolig kvinnomisshandel.
    Det är inte normalt att ta emot hot och smällar.
    varför nekar du?

  • Pierott
    Anonym (o) skrev 2019-11-05 16:09:05 följande:

    Fast dom visste ju inte för dom inte hade sett något. Jag förstår att dom måste skriva anmälan om dom ser att någon blir misshandlad. Jag sa ju inte heller att jag hade blivit misshandlad, utan att det bara var ett munsår. Då kan dom ju egentligen anmäla vem som helst när dom ser en skada..?


    Läkare o polis kan nog se skillnad på munsår och en smäll på käften. Neka inte utan ta emot hjälpen du får ist.
  • Anonym (Blaha)

    De får skriva en anmälan men du kan förneka händelsen.
    De kan inte tvinga dig att samarbeta.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (o) skrev 2019-11-05 16:09:05 följande:
    Fast dom visste ju inte för dom inte hade sett något. Jag förstår att dom måste skriva anmälan om dom ser att någon blir misshandlad. Jag sa ju inte heller att jag hade blivit misshandlad, utan att det bara var ett munsår. Då kan dom ju egentligen anmäla vem som helst när dom ser en skada..?
    Nej, de behöver ju inte veta säkert. En anmälan är ju bara en anmälan om misstanke så länge inte dom har fallit. De kanske tyckte att det såg tillräckligt mycket ut som ett resultat av misshandel för att de ville utreda saken. 

    Det hör ju till sakens natur att många misshandlade personer inte vill eller vågar anmäla själva. Därför måste vissa brott kunna anmälas av annan person. 
  • Anonym (o)
    Anonym (Blaha) skrev 2019-11-05 16:11:39 följande:

    De får skriva en anmälan men du kan förneka händelsen.
    De kan inte tvinga dig att samarbeta.


    Ok, jag tycker bara det verkar konstigt att dom kan göra så.
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-05 16:12:37 följande:
    Nej, de behöver ju inte veta säkert. En anmälan är ju bara en anmälan om misstanke så länge inte dom har fallit. De kanske tyckte att det såg tillräckligt mycket ut som ett resultat av misshandel för att de ville utreda saken. 

    Det hör ju till sakens natur att många misshandlade personer inte vill eller vågar anmäla själva. Därför måste vissa brott kunna anmälas av annan person. 
    Jo så kan det ju vara.Polisen försökte nå mig idag men har inte vågat svara, vet inte vad jag ska säga. Har redan sagt allt känns det som. Kommer dom bara lägga ner det om jag inte svarar dom?
  • Anonym (Blaha)
    Anonym (o) skrev 2019-11-05 16:16:13 följande:
    Ok, jag tycker bara det verkar konstigt att dom kan göra så.
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-05 16:12:37 följande:
    Nej, de behöver ju inte veta säkert. En anmälan är ju bara en anmälan om misstanke så länge inte dom har fallit. De kanske tyckte att det såg tillräckligt mycket ut som ett resultat av misshandel för att de ville utreda saken. 

    Det hör ju till sakens natur att många misshandlade personer inte vill eller vågar anmäla själva. Därför måste vissa brott kunna anmälas av annan person. 
    Jo så kan det ju vara.Polisen försökte nå mig idag men har inte vågat svara, vet inte vad jag ska säga. Har redan sagt allt känns det som. Kommer dom bara lägga ner det om jag inte svarar dom?
    Handen på hjärtat, du är dubbelt anonym så ingen kan veta vem du är.

    Har du blivit slagen?
Svar på tråden Får polisen skriva en anmälan trots att man nekar till att någonting har hänt?