Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad blir det för mat?

Pastakuddar, fyllda med mozzarella och prosciutto, till vodkapastasås och ugnsbakad schalottenlök och röd paprika. Toppat med färskriven långlagrad parmesan. 

Efterrätt blev hallon och ljus chokladpannacotta i glas.

• Mayjel

Gjorde fattiga riddare igen. De är ju så enkla att tillaga.

Smaksatte först äggsmeten med citron, apelsinskal och vanilj. Serverade sen med en klick citronkvarg och några nyplockade smultron. Fräscht och gott. 

• Mayjel

Har en liten cheatday idag.

Egna hamburgare på högrev med picklad rödlök, tomat, cheddarost, spicy oniondressing och hackad avokado.

Efterrätt - rika riddare med jordgubb-smultronsylt. 

• Mayjel

Köttbullar och mosbricka från Lasse på Heden.

Tog en mjukglass med jordgubbssmak från Il Primo till efterrätt, plus en pucko att dricka förstås. Äkta korvkioskmat.

Duger gott för stunden och så hade jag ingen lust att laga nån mat idag. Trist väder, man blir nedstämd och lat till följd.

• Mayjel

Det blev en bit lasagne med Gorgonzola idag. Inte gjort den själv utan köpte på pizzerian precis utanför. Ganska gott ändå. 

• Mayjel
    RaYzLeR skrev 2025-08-13 04:34:22 följande:

Pizza Pockets

Är de nya? Inte sett den sorten förut. Har iofs ingen stenkoll på just frysdiskarna.

Det blev återigen några rika riddare med kanel och butterscotchsyrup här hos mig. Jag har visst lite dille på dessa just nu. Man får passa på under nyhetens behag som sagt.

Lite banan och romkaka efteråt. Inte bakat själv utan köpt på fint café. Den är så mjuk och saftig. Och de där runda chokladplättarna inuti, som bara smälter i munnen, dregel dregel..
  • Mayjel

Har inte ätit nån riktig mat idag. Hade ingen lust att laga nåt. Men gjorde iordning lite snacks eller hur man ska definiera helheten. 

Blev lite nötchokladbitar, dinkelkex med schweizisk ost och en marmelad med smak av körsbär och Prosecco. Passade väldigt bra ihop. 

Hackade även upp lite gurka och avokado och åt ihop med en ny chipssort från Pringles. Smaken på dessa chips var "stir fry" och de smakade helt ok. 

Ett stort glas sockerfri persikoläsk att skölja ner allt med. Man blev mätt, även om det inte var en riktig middag. 

• Mayjel

En smörgåstårtbit från Hemköp, med skinka, ananas och lite goa röror mellan brödskivorna. 

Lite hemgjord chokladmousse med jordgubbar och macaronger efteråt. 

• Mayjel

Smörgås med romröra, räkor och avokado. Ostkex till dessert. Havartiost på en marmelad med hallon, tranbär och vodka. 

• Mayjel

En enkel kantarellsoppa med smetana blev det idag. Ganska enkelt att tillreda faktiskt. Färsk svamp är gott i soppa och såser. 

Rika riddare med blåbär och vaniljkvarg till efterrätt. Passar bra med en lite tyngre dessert efter en lättare soppa till middag. 

• Mayjel

Blev några enkla smörgåsar idag. Med gurka, avokado, picklad rödlök och kycklingleverpastej. 

Föredrar just med kyckling då denna har avsevärt mindre metallsmak än den klassiska leverpastejen med fläskkött. Bra att det finns mer att välja på nuförtiden. 

• Mayjel
    Blond tjej skrev 2025-09-11 21:39:18 följande:

Idag blev det ravioli efter som det är enkelt att tillaga på gasolköket vid elavbrott  

Vad jobbigt. Hoppas den kommer tillbaka snart, strömmen. 
  • Mayjel

Får se om aptiten kommer tillbaka. Isåfall så blir det en ugnsbakad gräddig omelett med broccoli, spenat och lagrad parmesan. Ganska lätt att vispa ihop. 

• Mayjel

Blev samma färdigrätt som sist, den afrikanska sötpotatissoppan från Spoons. Smakade helt okej med en klick smetana till. 

• Mayjel

Inhandlade två pizzabitar från Billys förut.

Brukar inte köpa färdiga fryspizzor men dessa var nån sorts efterrättspizzor som jag aldrig sett förut. Ena med kanel och den andra med saltad karamell. Tyckte den första smakade lite som vanlig kanelbulle. Inget särskilt kanske men kul att testa nåt nytt iallafall.

• Mayjel
    Anonym (Yummie) skrev 2025-10-05 20:30:17 följande:
    Gillar iofs inte kanel men ....detta lät oerhört vidrigt.
    Men vi är alla olika. Min junior äter inte ägg i någon form om det inte är äggröra.
    Min särbo äter gärna bacon men inte stekfläsk - enda skillnaden är ju tjockleken.
    Själv kan jag inte heller fixa gul curry. Gillar kyckling men nästan alla recept innehåller just - gul curry!!
    Smakade som vanlig kanelbulle. Vidrigt tycker jag är att ta i lite väl mycket. Kolapizzan var helt okej den också. 

Åt mannagrynsgröt idag. Lite enklare måltider behövs ibland.
  • Mayjel

Blev grönsaks och gorgonzolapaj idag. Lite joxigt att göra men värt besväret antar jag. Hemlagat brukar bli godast.

Svar på tråden Vad blir det för mat?