• Anonym (ts)

    vänster till höger

    Jag håller på att lära min son att läsa men har svårt att förstå detta med att läsning är vänster till höger. Han börjar gärna längst bak på meningen. 
    Hur har ni andra gjort för att få barnen att förstå att det  är vänster till höger som gäller?

  • Svar på tråden vänster till höger
  • AniieeHär

    Peka och läs. 


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (ts)
    AniieeHär skrev 2019-11-05 19:25:41 följande:

    Peka och läs. 


    Fjäril kär skrev 2019-11-05 21:23:48 följande:

    Det gör man enklast med att ha högläsning för barnet och samtidigt följa med fingret när man läser.


    Det gör jag redan, följer orden med fingret och visar också att man ska vända sidorna i rätt  ordning. Han förstår när sidorna är numrerade men sedan är det som om han tappar igen.

  • Anonym (ts)
    Praktisk58 skrev 2019-11-05 21:22:26 följande:

    Är han 50% Arab ?


    Nej
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2019-11-06 17:04:37 följande:

    Högläsning, kanske peka med fingret.


    Det gör jag.

    Tänkte ifall någon hade tips från när ni lärde era barn läsa.
    Tips på bra böcker för små barn.
  • Anonym (Hanna)
    Praktisk58 skrev 2019-11-05 21:22:26 följande:

    Är han 50% Arab ?


    Jag tror snarare TS sons läsproblem beror på att samhället är så vansinnigt digitaliserat så att barn nu för tiden inte kan läsa en vanlig bok. TS ett tips, släng bort mobiltelefonen och datorn tills han lärt sig hantera vanliga böcker.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-18 15:35:38 följande:
    Jag tror snarare TS sons läsproblem beror på att samhället är så vansinnigt digitaliserat så att barn nu för tiden inte kan läsa en vanlig bok. TS ett tips, släng bort mobiltelefonen och datorn tills han lärt sig hantera vanliga böcker.
    Han har ingen mobiltelefon. Dator får han bara ha för att lyssna musik på Youtube.
    Han är intresserad av böcker och så, men han förstår inte att läsning är strukturerat på ett visst sätt. Att en mening är "Titta här är nallen" och inte "nellan rä räh attit"

    Men jag håller helt med dig om att samhället är för digitaliserat. Överallt ser jag småbarn som sitter framåtvända i vagnen, bort från föräldrarna, och med en mobil i händerna. Småtjejer med instagram och Facebook, det är tragiskt! Mobilen är denna generationens napp.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (ts) skrev 2019-11-19 21:43:22 följande:

    Han har ingen mobiltelefon. Dator får han bara ha för att lyssna musik på Youtube.

    Han är intresserad av böcker och så, men han förstår inte att läsning är strukturerat på ett visst sätt. Att en mening är "Titta här är nallen" och inte "nellan rä räh attit"

    Men jag håller helt med dig om att samhället är för digitaliserat. Överallt ser jag småbarn som sitter framåtvända i vagnen, bort från föräldrarna, och med en mobil i händerna. Småtjejer med instagram och Facebook, det är tragiskt! Mobilen är denna generationens napp.


    Det är bra att du inte utsätter sonen för mer digitalisering än vad som är nödvändigt. I skolan använder sig barn mycket av datorer så skolan har en del i detta att barn inte kan läsa vanliga böcker längre och bli besatta av sociala medier, det förstör deras barndom.

    De flesta skolor har slutat helt med vanliga böcker och använder istället digitala böcker.

    Djupt tragiskt och skrämmande utveckling!
  • AniieeHär

    Hur gammal är grabben egentligen?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Mp)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-19 22:07:13 följande:
    De flesta skolor har slutat helt med vanliga böcker och använder istället digitala böcker.

    Djupt tragiskt och skrämmande utveckling!
    Vår skola har böcker (väldigt slitna), och dessutom klassisk svart tavla! Pengarna läggs på andra elever som behöver det bättre.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mp) skrev 2019-11-19 22:33:21 följande:

    Vår skola har böcker (väldigt slitna), och dessutom klassisk svart tavla! Pengarna läggs på andra elever som behöver det bättre.


    Antar att det är på en mindre ort då? I princip alla storstäder och medelstora städer har digitala böcker.
  • Anonym (ts)
    AniieeHär skrev 2019-11-19 22:18:42 följande:

    Hur gammal är grabben egentligen?


    2
  • AniieeHär
    Anonym (ts) skrev 2019-11-21 17:44:04 följande:
    2
    Ok. Då behöver du inte bekymra dig på 5 år eller så och du kan släppa det hela.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • hammarhajen
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-19 22:07:13 följande:
    Det är bra att du inte utsätter sonen för mer digitalisering än vad som är nödvändigt. I skolan använder sig barn mycket av datorer så skolan har en del i detta att barn inte kan läsa vanliga böcker längre och bli besatta av sociala medier, det förstör deras barndom.

    De flesta skolor har slutat helt med vanliga böcker och använder istället digitala böcker.

    Djupt tragiskt och skrämmande utveckling!
    Även i digitala böcker läser man från vänster till höger. 
  • Anonym (ts)
    AniieeHär skrev 2019-11-21 18:08:56 följande:
    Ok. Då behöver du inte bekymra dig på 5 år eller så och du kan släppa det hela.
    Så vad annat ska han lära sig på de 5 åren? Han kan redan alfabetet, siffror, färger, former, kroppsdelar mm. Han kan läsa en del ord, som mamma, pappa, katt, mjölk, gröt, bil, tåg, välling, pizza etc, men det är mer på igenkänning än faktisk läsning. Tänkte att det är ett bra utvecklande projekt med läsningen och skapa uppskattning för böcker. Han kan ju inte bara sitta och glo på disneyfilmer och pärlplattor i fem år.
  • scanmia
    Anonym (ts) skrev 2019-11-22 18:30:25 följande:
    Så vad annat ska han lära sig på de 5 åren? Han kan redan alfabetet, siffror, färger, former, kroppsdelar mm. Han kan läsa en del ord, som mamma, pappa, katt, mjölk, gröt, bil, tåg, välling, pizza etc, men det är mer på igenkänning än faktisk läsning. Tänkte att det är ett bra utvecklande projekt med läsningen och skapa uppskattning för böcker. Han kan ju inte bara sitta och glo på disneyfilmer och pärlplattor i fem år.

    Med vissa saker får man ha tålamod och låta det mogna fram. Det här med vänster och höger är en sådan sak. Det betyder ju inte att han inte kommer att utvecklas och lära sig massor, massor på de fem åren. Är du intresserad av just läsningen kan du testa den globala metoden, eller hel-ords-metoden, som lär barnen känna igen hela ord, som symboler eller bilder och inte genom att ljuda dem. Det är en metod som passar just väldigt unga läsare. Annars kan du ju satsa på någon annan utvecklande aktivitet, som att spela ett instrument, konst eller matematik och låta läsningen komma när han har utvecklat en större spatial förmåga.
  • Anonym (ts)

    Kan bara med glädje säga att han kan läsa nu. Han hann fylla 3 men nu sitter det.
    Tack för de som kom med bra tips.

Svar på tråden vänster till höger