Inlägg från: auster |Visa alla inlägg
  • auster

    Ingen nationalsång i grundskolan längre

    Skolverket är i full färd med att ta fram en ny kursplan för grundskolan. Tidigare har det rapporterats om hur stora delar av den västerländska historien skulle strykas från historia-ämnet. Medeltid, renässans, barock, upplysningstiden, romantiken, stormaktstiden och frihetstiden ersattes med genus, migration och värdegrund.

    Idag skriver Expressen att även nationalsången ska utgå ur kursplanen. Svensk kultur och nordisk barnvisetradition ersätts med mångkultur i "olika musikaliska traditioner".

    Det här ligger förstås i linje med föreställningen inom vänstern att det inte finns någon svensk kultur. Något Socialdemokraterna konstaterade på sin asylkonferens 2015. Eller som den f d socialdemokratiska partiledaren Mona Sahlin sa:
    "Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."

    Nu fortsätter Skolverket nedmonteringen av det svenska kulturarvet och våra traditioner genom att förvägra våra barn att ta del av det i skolan. Och det som göms och inte vårdas försvinner ju förstås, vilket tycks vara målet.

    Väldigt tråkigt tycker jag, vad tycker ni?  

  • Svar på tråden Ingen nationalsång i grundskolan längre
  • auster
    Litorina skrev 2019-11-06 20:48:48 följande:

    ,


    Ja, auster! Du vill kanske berätta lite om tillblivelsen av Du gamla, du fria och det sammanhang varur melodin härstammar! Balladsångens europeiska historia tex. Utan internationella kulturella utbyten under medeltiden hade vi kanske inte haft vår Du gamla, du fria. Det hade ju varit trist.
    Ett kulturellt utbyte kräver per definition att man har en egen kultur. Vänstern menar ju att det inte finns någons svensk kultur. Om i den mån den ändå finns är den "töntig" och bara värd förakt. Skolverket vill nu att vår västerländska historia och vårt eget kulturarv inte lärs ut.   

    Det tycker inte jag. Det är svenska normer och svenska värderingar har gjort Sverige framgångsrikt och vi har en egen svensk kultur som är minst lika fint som andras. Något att vårda och föra vidare till nästa generation.
  • auster

    Det märkliga med DDR-vänstern är att de menar att det är just svenskarna, till skillnad från alla andra folk, som saknar en egen kultur. Det föraktar de svenska normer och värderingar som gjort Sverige rikt, jämställt och demokratiskt. Istället hyllar de klankulturer i Mellanöstern och repressiva diktaturer som Kuba och Venezuela.

    Nu vill de förvägra svenska skolbarn nordiska barnvisor och Sverige nationalsång. 

  • auster
    KillBill skrev 2019-11-09 11:39:39 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att politiker inte drar sig från att vinna fördelar genom att agera politiskt baserat på trams och att sådana som du väljer att sprida felaktigheterna.

     
    Skolverket svarar:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolverket-om-kritiken-mot-borttagna-nationalsangen

    Skolverket säger att nationalsången ryms i den föreslagna formuleringen  och blir kvar i undervisningen.


    Det är en självklarhet för oss och bekräftas av musiklärare vi haft samråd med. Att ordet inte finns med är inte samma sak som att vi har strukit den. Vi vill undvika att belasta kursplanen med en allt för detaljerad nivå, säger Anna Westerholm, avdelningschef för läroplaner. Myndigheten går just nu igenom de remissvar man fått in.  Om det då visar sig att det finns en tvekan kring det här kan det finns en anledning att justera.


    Utbildningsminister Anna Ektröm svarar:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Xg3nko/ilska-mot-skolverkets-forslag-om-nationalsangen

    Kristina Axén Ohlin och Moderaterna borde veta att Skolverket ännu inte lämnat ett förslag till regeringen, och att det utkast från Skolverket som varit på remiss nu omarbetas hos myndigheten. Det är omöjligt för mig som minister att dra tillbaka ett förslag som inte finns. Att Moderaterna ställer den här typen av oseriösa krav säger tyvärr en del om bristen på moderat skolpolitik.


    Hon skriver vidare att hon tänker ta ansvar för att läroplanen speglar det man behöver lära sig i skolan. "Vår nationalsång är en självklar del av den kunskap som man bör ha när man bor i Sverige".


    Det där är bara tomma ord. Kravet tas ju faktiskt bort och då kommer många skolor sluta  förmedla det svenska kulturarvet till skolbarnen. Den svenska nationalsången kommer knappast läras ut i förorternas koranskolor.

    Socialdemokraterna konstaterade att det inte finns någon svensk kultur på sin asylkonferens 2015. Deras företrädare har vid upprepade tillfällen förminskat och förlöjligat det som är svenskt. Förslaget från vänstervridna skolverket är ett led i den politiken. 
  • auster
    KillBill skrev 2019-11-09 12:11:44 följande:
    Läs på lite innan du gör bort dig ännu mer.  Skolverket har inte tagit fram något skarpt/slutligt förslag. Regeringen har ännu inte fått något förslag på sitt bord att ta ställning till. 
    Det finns ett klart förslag från skolverket om att ta bort nationalsången och den nordiska barnvise-traditionen ur kursplanen. Det ska ersättas med mångkultur i "olika musikaliska traditioner". 

    Man ska komma ihåg att regeringspartierna har nära band till islamistiska organisationer. Socialdemokraterna har avtalat med om att shariaanpassa Sverige.  
     
  • auster
    KillBill skrev 2019-11-09 15:30:28 följande:
    Gör du dig till nu?  Det finns INGET förslag om att man skall sluta framföra nationalsången i skolan. Se inlägg #42.
    Ett förslag på remiss är ju ett förslag. I förslaget har den nordisk barnvise-traditionen och den svenska nationalsången tagits bort. Likaså stora delar av den västerländska kulturhistorien. Det ersätts med mångkultur i "olika musikaliska traditioner", genus och migration. 

    Orsaken är föreställningen inom vänstern att det inte finns någon svensk kultur. Troligen också Socialdemokraternas samarbete med islamistiska organisationer där de åtagit sig att anpassa Sverige. 
  • auster
    Vildbi skrev 2019-11-09 14:51:37 följande:

    Etnisk rensning av svensk kultur - klart det är trist.

    Jag förstår inte varför denna stackars sång, som är så väldigt harmlös, alltid hamnar i fokus och alltid spottas på?

    Vad är det som är så fel med den låten? Det finns inget ont i texten öht. Möjligtvis i fjärde versen, där man sjunger om gud, det känns ju lite absurt. Men varken tredje eller fjärde versen hör till nationalsången - och har så aldrig gjort, så jag förstår faktiskt inte problemet?


    Håller med, det är en slags etnisk rensning av det svenska kulturarvet som Skolverket och vänstern ägnar sig åt. De verkar skämmas för det svenska. Tråkigt tycker jag.
  • auster
    KillBill skrev 2019-11-09 20:22:41 följande:

    Detta liknar situationen när ett flertal nationalister gick i taket för att Carlsberg bytte namn på årsmusten till vintermust (begåvningsreserven trodde att det var julmusten som bytt namn  p.g.a. någon muslimsk konspiration). 


    Skolverket har klargjort att nationalsången blir kvar i undervisningen och utbildningsministern har förtydligat att . "Vår nationalsång är en självklar del av den kunskap som man bör ha när man bor i Sverige".  


    Vad är det som du inte begriper? Jag antar att du är vuxen och att du förstår skriven text.  Förvånad


    Trist med dina ständiga personangrepp.

    Den svenska nationalsången och den nordiska barnvise-traditionen är borttagen ur det det förslag på kursplan Skolverket tagit fram. Likaså stora delar av den västerländska kulturhistorien. Det är ersatt med mångkultur i "olika musikaliska traditioner", genus och migration. Så står det ordagrant, det är fakta.

    Det betyder att det svenska kulturarvet blir fritt att välja bort i skolorna. Skolverket säger att vårt kulturarv "ryms inom" kursplanen och man "bör" kunna nationalsången. Det vill säga inget krav, utan frivilligt. Det här förstår alla som vet hur den svenska skolan fungerar.

    Det är en konsekvens av att sossarna konstaterat att det inte finns någon svensk kultur. Och finns den är den så "töntig" att vi svenskar är "avundsjuka" på andra kulturer enligt den förre socialdemokratiska partiledaren Mona Sahlin. De har under lång tid drivit en slags etnisk rensning av det svenska kulturarvet.
  • auster
    KillBill skrev 2019-11-09 21:23:31 följande:
    Eh nej. Varken den  svenska nationalsången den nordiska barnvise-traditionen eller den västerländska kulturhistorien är borttagen ur skolplanen och ersatt med mångkultur i "olika musikaliska traditioner", genus och migration.

    Tillhörde du gänget som blev upprörd när Carlsberg lanserade Vintermust?

     


    Du har fel i sak.

    Förslaget finns på Skolverkets hemsida där man också kan lämna synpunkter på det. Nationalsången och den nordiska barnvisetraditionen nämns inte i förslaget, vilket det gör i nuvarande kursplan. Det svenska kulturarvet är utbytt mot mångkultur i "olika musikaliska traditioner". Så står det ordagrant. Det också har såväl AB som Expressen också rapporterat om.

    Det betyder att till exempel de elever som går i förorternas koranskolor mycket väl kan komma att gå igenom hela grundskolan utan att ha tagit del av vare sig Sveriges nationalsång eller svenska barnvisor. Samtidigt vet vi att Socialdemokraterna har politiska överenskommelser i avtal med islamistiska organisationer om att förändra Sverige.
  • auster

    Ebba Busch Thor hade en bra poäng i att någon borde ringa skolverket och upplysa om att Berlinmuren föll för trettio år sedan. Det är dags för DDR-Sverige att upphöra.

    Någon borde ringa utbildningsministern också och fråga om hon verkligen vill fullfölja skolverkets förslag om att rensa ut det svenska kulturarvet från den svensk grundskolan. Men hon tror väl inte det att det finns någon svensk kultur.

  • auster

    Syftet med Skolverkets förslag är att förminska och smyga ut det svenska kulturarvet ur skolan, ivrigt påhejade av Socialdemokraterna som tycker svensk kultur inte finns.  Det sker stegvis genom många små steg. Ett är att ta bort kravet på nationalsången och den nordiska barnvise-traditionen ur kursplanen för grundskolan. Det ersätts med mångkultur i "olika musikaliska traditioner".

  • auster
    Padirac skrev 2019-11-10 13:17:28 följande:
    Det blir ju inte sant bara för att Katarinagatan upprepar det gång på gång - visa på det du påstår
    Mona Sahlin, före detta partiledare, sammanfattade Socialdemokraternas syn på det svenska kulturarvet på ett tydligt sätt:

    Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker"
Svar på tråden Ingen nationalsång i grundskolan längre