• Anonym (Lisa)
    Thu 7 Nov 2019 06:46
    1028 visningar
    57 svar
    57
    1028

    Det här med kläder på förskolan

    Har en dotter på 5 år som går på förskola och till henne har vi köpt ofodrade regnkläder, vattentät vinteroverall samt överdragsbyxor och skaljacka men även en dunjacka. Till detta kompletterar vi med fleeceunderställ/fleecekläder byxor och tröja. Vi har även vanliga stövlar, fodrade stövlar, varma vinterkängor, vanliga skor, olika mössor, regnvantar, fodrade vantar, fingervantar etc.

    Enligt förskolan behöver vi köpa även fodrade regnkläder men vi anser att detta inte behövs. Ändå har de varit på oss flera stycken ur personalen i flera år om detta. Varje år förklarar vi att det fungerar fint med fleece under regnstället och vid kallare väder finns den vattentäta overallen att tillgå.

    Tänker vi fel?

  • Svar på tråden Det här med kläder på förskolan
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 06:50
    #2
    Anonym (Vi) skrev 2019-11-07 06:49:11 följande:

    Lustigt, här säger de tvärtom, att det helst ska vara ofodrat med fleece separat, för det torkar snabbare.


    Okej för här vill man alltså att vi köper både fodrat och ofodrat men det känns så himla onödigt.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 07:00
    #5
    viseversa skrev 2019-11-07 06:56:45 följande:

    Oj dom har inget med era inköp att göra så länge ert barn har bra kläder så ska dom inte lägga sig i alls.


    Ja, jag tycker att det är konstigt faktiskt att vissa ur personalen år efter år kommer med detta. Ändå är vi trevliga och försöker bemöta på ett bra sätt liksom.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 07:05
    #7
    Anonym (Fröken) skrev 2019-11-07 06:57:45 följande:

    Han det bero på hur hallsituationen ser ut för er dotter?

    Hur klarar hon av rent motoriskt att klä på sig? Kan hon fokusera på en uppgift, förstår hon ordningen i påtagandet osv? Som det är nu behöver hon ju kunna göra samma procedur minst två gånger å endel barn klarar inte det. Det tar för lång tid hon hinner bli varm de andra blir varma som redan klätt på sig å måste vänta. Snart ska hon klara hela påklädningen själv när hon börjar skolan. Då behöver det gå lätt å smidigt att ta på sig för en kort rast...

    Fråga pedagogerna vad de är som är problemet? Varför duger inte de kläder ni har med som borde fungera... vad är det som ställer till det?


    De har inte angivit något skäl men kanske är det så som du nämner ovan. Nu är hon dock stor och klarar mycket av påklädningen själv så jag vet inte. Men absolut, kommer det upp igen så ska jag fråga mer specifikt.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 07:11
    #9
    Limajo skrev 2019-11-07 07:00:46 följande:

    Har du frågat varför? Det blir ju extra jobb för dem att dra på ert barn både fleece och skalkläder. Eller så, om de låter barnen klä på sig själva, kanske det tar lång tid och vissa barn glömmer och kommer sen att frysa.


    Jag kan tycka att det handlar om en väldigt begränsad tid som fodrade regnkläder hade varit aktuellt i sådana fall i och med att det även finns vattentät vinteroverall och innan det ofodrade regnkläder eller skaljacka och överdragsbyxor. De dagar som det har varit just detta mellanläge har vi klätt henne i fleecekläder redan hemifrån så att inget extra ska behövas tas på mer än eventuellt av och på med en tröja men det gör ju de flesta barn ändå. Vi har även köpt byxor som är speciellt fodrade inuti m.m.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 07:14
    #10
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-11-07 07:08:11 följande:

    Nej de kan inte be eller önska att ni ska köpa flera uppsättningar kläder eller speciella kläder. Er dotter har ju redan bra med kläder för alla väder. Det är det enda man kan be föräldrar om. Man kan möjligen tipsa föräldrar som inte redan har införskaffat kläder om vad som brukar funka bäst.

    Efter min erfarenhet på förskola så är man nöjd om alla barnen har kläder som passar att ha ute i kyla och regn.


    Ja, jag tycker också att hon har rejäla och bra kläder. Glömde även nämna att hon även har raggsockor och mycket ombyteskläder i en låda. Det går ingen nöd på henne känns det som.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 07:19
    #12
    Limajo skrev 2019-11-07 07:16:51 följande:

    Visst. Jag tänker bara att det är vara bättre att förstå varför förskolan önskat detta än att bli irriterad. De kan ju ha fullt legitima skäl. Genom att prata med dem kanske ni kan komma fram till en bra lösning. Jag skulle själv inte ha sprungit och köpt något plagg bara för att förskolan sagt så men om de har goda orsaker kanske jag hade tänkt på det nästa säsong.


    Nej irriterade har vi aldrig uppträtt utan bemöter dem trevligt alltid trots att det faktiskt börjar bli tjatigt. Ja, uppstår det igen kommer jag att fråga mer ingående.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 08:44
    #16

    Tack för alla tips och råd. Uppskattat!

    Jo vi har varje gång de har påpekat detta sagt att hon ska ha fleece under samt har klätt henne från början hemifrån med fleece. Jag har sagt exempelvis att det ju är samma sak att ha fleece under som att ha fodrade regnkläder. De svarar lite svävande sådär och jag får ingen riktig anledning till varför de just vill ha fodrat. Kanske är det något de fått för sig att alla måste ha eller något? Jag tycker att från cirka 5 plus och nedåt kan man ju ha vattentäta vinteroverallen, även vid regn. Kanske tror de inte på mig när jag säger att den är vattentät eller något?

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 08:57
    #18
    Anonym (Elin79) skrev 2019-11-07 08:49:35 följande:

    Jag skulle tro att det handlar om bekvämlighet. Eller att majoriteten av personalen själva tycker att fodrade regnställ är det bästa.

    Men självklart går det inte att bestämma att "på den här förskolan ska alla barn ha...."

    Är man så gammal som din dotter så är det väl inte mer med det än att personalen påminner henne om fleecetröjan vid behov? Hon vet säkert själv också med tanke på hur hon är klädd när hon kommer på morgonen men ifall hon skulle glömma.


    Ja, jag skulle nog tro något sådant jag med. Dock minns jag att en utav dessa i personalen höll med mig en gång när jag sade att det är samma sak ofodrade med fleece under som fodrade. Hon tyckte alltså inte att jag behövde köpa fodrade, men ett gäng andra ur personalen har konsekvent tjatat om detta i flera år. Märkligt.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 09:26
    #22
    Anonym (Regnkläder) skrev 2019-11-07 09:03:43 följande:

    Regnkläder över overallen, ofodrade !


    Detta behövs dock inte eftersom overallen redan är vattentät.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 09:31
    #23
    phillipha skrev 2019-11-07 09:12:47 följande:

    Själv skulle jag aldrig köpa fodrade (eller ofodrad) galon till mina barn. Det andas inte ett dugg, blir barnet minsta svettigt så blir hen blöt i nästa sekund. Mina barn har ibte heller fleecekläder av samma anledning, det andas inte.

    Min barn (både små förskolebarn och äldre skolbarn) har skalkläder och ullfrotte underställ att ha under när det är kallt. Vi fyller på med underställ om det är rikrigt kallt och vid vinterväder kör vi overall/byxor och jacka.

    Personalen på förskolan har inte med att göra VILKA kläder barn har, bara ATT barn har kläder efter väder.


    Ja, sant som du säger faktiskt. Vi har ju även en skaljacka men inte skalbyxor. Kanske kunde jag nästa gång köpa enbart skalkläder och skippa överdragsbyxor. Dessa överdragsbyxor var det även förskolan som tipsade om och tyckte jag skulle köpa just på grund av andningsförmågan, men absolut verkar det bättre med skalbyxor som ni har. Ullfrotté verkar också som en bra idé, men kliar det inte? Har du tips på något bra märke eller var man kan köpa dessa?
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 09:33
    #24
    Anonym (Tea) skrev 2019-11-07 09:17:53 följande:

    Nej ni behöver inte köpa mer kläder. Ni har ju redan köpt väldigt mycket extrabsom i mina ögon en hel del onödigt.

    För man måste inte ha allt.

    Förskolan kan inte kräva så när ert barn faktiskt har ordentligt med kläder.

    Den enda anledningen jag kan tänka mig att förskolan kan lägga sig i klädfrågan det är uteförskolorna. De vet vilka kläder som är bra i deras verksamhet.


    Ja, det känns som att det finns en hel del för olika väder redan. Nu är det dessutom inte ens aktuellt för något annat än vinteroverallen, säkert fram till vårkanten igen.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 10:00
    #26
    phillipha skrev 2019-11-07 09:55:56 följande:

    Köper ullfrotte på polarn och pyret och den är supermjuk och härlig ???? finns både som hel dress och tvådelat. Kostar en del men ät så värt det då ull värmer vid kyla, håller barnet varmt om hen blir blöt och andas ordentligt. Kör även polarns ull underställ på vintern närmast kroppen och ullsockar på fötterna!


    Tack snälla för bra tips! Jag kommer definitivt att sikta in mig på detta till nästa gång och så kan vi ju skippa både överdragsbyxor, regnkläder, dunjacka och allt. Misstänker dock att tjatet kommer fortsätta.

    Hur klär du barnen i övrigt? Har de vanliga kläder ovanför understället då eller enbart underställ?
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 10:21
    #29
    Anonym (Förskollärare och mamma) skrev 2019-11-07 10:15:29 följande:

    Fleecekläder under regnkläder värmer faktiskt inte alla lika bra som fodrade fleeceställ. Fodrade fleeceställ är superbra svensk vintertid om man inte bor i Norrland. Fodrade fleeceställ är perfekt nu (Stockholms temp) och såå praktiskt i slaskväder!!


    Jag kommer skippa allt vad regnkläder heter framöver och enbart köra med skalkläder så som phillipha tipsade om. Regnkläder oavsett andas ju inte och då kan de bli för varma istället. Skulle ha kört med enbart skalkläder för längesen inser jag.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 10:25
    #30
    Anonym (Prata är bra) skrev 2019-11-07 10:20:51 följande:

    Ok, ja då är det ju inte lätt för dig att veta om de inte svarar ordentligt. Du kanske kan mejla? Eller bara strunta i dem...

    Vad gäller ullunderställ så är ju det underbart, förutsatt att barnet inte tycker att det kliar. Mitt ena barn kunde inte ha ull som liten. Hon har känslig hud och vi gjorde blindtest på henne och så fort det var ull i reagerade hon.

    Det som fick oss att ändå skippa ullunderstället även för det andra barnet på förskolan är att det är så himla krångligt att barnet ska dra av och på alla kläder så fort de ska in eller ut. För att ha ullunderställ inomhus blev alldeles för varmt. Bättre då med något man drar på utanpå inomhuskläderna, som ni gör med fleecen. Ullfleece finns också. Kan också rekommendera ullstrumpor och ullsulor. Ta strumpor med halkpluttar, för de är jättehala!

    Ull släpper inte heller ut microplaster i havet när man tvättar, som syntetfleece gör.


    Bra tips med olika aspekter och infallsvinklar som miljö m.m! Jag tror mitt barn klarar ull då hon har ullstrumpor utan problem iallafall. Ska absolut komma ihåg att leta efter sådana halkpluttar med nästa gång.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 12:34
    #33
    Anonym (Tea) skrev 2019-11-07 11:15:54 följande:

    Blir lite frågandes Hur mycket pengar lägger ni ut på ytterkläder till barnen?

    (Jag vet att man köper efter ekonomi och vad man gillar oavsett priset dyrt eller billigt.)

    Köpa vinterkläder är ju faktiskt dyrt.

    Jag har precis slängt ut närmare 7000 på två barn och då var det bara vantar några uppsättningar, mössor, halskragar, vinterskor och tvådelat (jacka o täckbyxor).

    Så visst kan man göra som föris vill men hur mycket läggs det inte då på ytterkläder som egentligen inte behövs. För man har faktiskt redan fina funktionsdugliga kläder.

    Jag är mot plast, både fleece och fodrade vinterkläder. Så att plastbanta sådant har jag redan gjort.

    Finns annat att ha.

    Tänker ur miljösynpunkt så borde de inte kräva sådana kläder till barn.


    Ja men precis! Jag håller med om att det är dyrt med både det ena och det andra, speciellt när man som vi har flera barn. Onödiga utgifter känner jag och har också funderat på detta med miljön. Egentligen ska man ju inte behöva argumentera med förskolan, men jag kan ju slänga in det som argument om fler tillfällen uppstår.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 12:35
    #34
    Anonym (Tea) skrev 2019-11-07 11:17:30 följande:

    HAha jag är inte emot fodrade vinterkläder.... det bidde väldigt fel där.

    Jag är mot fodrade regnkläder ska det stå förstås.


  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 14:49
    #36
    Anonym (Fskstudent) skrev 2019-11-07 14:00:15 följande:

    Jag tycker faktiskt att du ska säga åt de att sluta tjata eftersom de hittills inte kunnat producera ett enda argument till varför ni ska köpa just de klädesplaggen. Ni har uppenbarligen ordnat kläder för alla väder. De går över gränsen när de lägger sig i era inköp.

    Visst om ni lät barnet gå med för små kläder eller om ni inte ordnade gummistövlar eller motsvarande. Men att tjata på er att ni ska köpa exakt de plagg som de gillar är fel.


    Jo jag kan hålla med dig om att det är över gränsen. Samtidigt är de en väldigt bra förskola i allt övrigt så jag får ha mer överseende än vad jag i normala fall hade haft.
Svar på tråden Det här med kläder på förskolan