• Anonym (Kaffedraken)

    Läste något jag inte borde läst - hur reagera?

    Jag och sambon har haft det lite knackigt på sistone, men vi är båda inställda på att försöka göra allt för att det ska bli bättre. Förra helgen var sambon på en halloweenfest som jag egentligen skulle deltagit på men dessvärre fick jag förhinder.

    Jag har en väldigt stark intuition när något inte är som det ska, och i morse när sambon gick hade hon lämnat sin dator i all hast på skrivbordet - med Messenger öppet. Jag vet hur dumt det är att snoka, men då min magkänsla var så stark att något var fel och läget var som serverat kunde jag inte låta bli att kolla vad hon skrivit. Jag öppnade konversationen med hennes bästa vän och läste vad dom skrivit (detta var skrivet i måndags, och inget nämnt om detta efter det).

    Jag fick en klump i halsen av det jag läste och nu vet jag inte hur jag ska reagera. Grejen är att detta ändå får ses lite som en gråzon, för hade det framgått att hon legat med någon eller liknande hade jag gjort slut på stubinen.

    Dock stod det att hon hade hängt med några killar och dansat med en av dom hela kvällen. Det var en nattklubb, så förmodar att det inte rörde sig om direkt intim dans, men vad vet jag (det var inget som framgick av vad hon skrivit i alla fall)? Dock stod det att dom träffats utanför klubben och kramats länge, och han hade pussat henne ömt på pannan och ögat. Då hade hon dock sagt till honom att hon har pojkvän och han hade respekterat det och stuckit.

    Men hon skrev sedan massa om hur fin och söt han var, hur gott han luktade och vilken fin kropp han hade. Och att om det tar slut med mig borde hon försöka kontakta honom. Det var skämtsam stämning i deras konversation på Messenger och hennes kompis skrev något i stil med att hon borde adda honom på Facebook, men då svarade min sambo: "Nej, det är bäst att lämna det så här. Jag gjorde inget, men känner ändå att jag gick för långt."

    Jag borde givetvis gett fan i att läsa, men tyvärr stod datorn där öppen och den olustiga känslan i magen gjorde att jag inte kunde låta bli att snoka. Jag vet att man ska respektera varandras privatliv och inte göra så här, och ångrar mig (av flera anledningar) men nu är det som det är.

    Så - med denna vetskap hur bör jag reagera? Skita i det eftersom hon inte var de facto otrogen (beroende på hur man nu definierar otrohet), eller ta upp det? Jag önskar att jag inte läst det men nu har jag det och det känns jävligt jobbigt. Börjar koppla saker till detta som inte alls behöver ha med det att göra - t ex att hon i morse bytte profilbild och bakgrundsbild på Facebook (vilket hon inte gjort på nästan ett år) etc.

    Tack för input...

  • Svar på tråden Läste något jag inte borde läst - hur reagera?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (jonas) skrev 2019-11-07 16:23:00 följande:
    Visst, jag håller med i sak. Men samtidigt att hon i efterhand (och då givetvis nykter) tar upp hans fysiska fördelar (hur gott han luktade, hur fin kropp han hade etc)... det är mer det som känns om jag ska vara ärlig.

    Hade jag gått över gränsen så här hade jag känt ånger och velat förtränga det istället, det är väl egentligen det som gör att jag inte helt kan släppa det.
    ja du hade gjort det, ja (refererar till det fetstilta, att du bara hade förträngt). men hon funkar ju inte likadant som du, ni är olika personer, så det kan man egentligen inte dra några slutsatser om. 

    det viktiga är att hon besinnade sig. 
    tror inte det hade kunnat gå så långt om er relation var på topp. vad tror du saknas i er relation?

    jag hade tagit upp att jag letat upp hennes konversation, nämnt att jag blivit sårad, men också nämnt att jag blivit glad att de inte gjorde nåt. du nämnde nånstans att du tänkte hota med att göra slut om hon gör så igen. en bättre ingång kan vara att säga: hur kan vi jobba på vår relation så vi hittar lågan igen? 

    sen kan du ju göra slut oavsett om hon visar sig vara otrogen eller liknande. men då detta var ett gränsfall är mitt råd att vara lösningsinriktad och fokusera på att nämna hur DU känner i detta = sårad.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej TS

    Du sitter just på ett trumfkort och det ska du inte visa henne.

    Hade jag varit du hade jag sagt till henne att vi behöver prata. Sen hade jag bett henne förklara precis allt som hände den kvällen. Nu kommer du märka om hon är ångerfull, ljuger osv. Med andra ord, om hon ljuger som en häst travar så ljuger hon troligtvis om andra saker oxå.

    Ljuger hon dock inte och berättar allt så har du en guldtjej som du ska hålla högt.

    Hur du har fått reda på det kan du förklara efteråt och be om ursäkt om då.

    Att stå kvar och ta emot kyssar ÄR OTROHET! Så vidare nu inte har gjort klart innan att man kan ta emot pussar/kyssar men inte ge.

    Fortsätt lira på din magkänsla. Tror inte det är en slump att hon uppdaterade Facebook.

    Jag litade oxå på min magkänsla för några år sen. Hade jag inte kollar datorn så hade jag aldrig vetat hur duktig min (ex)fru var på att ljuga...

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (jonas) skrev 2019-11-07 16:23:00 följande:
    Visst, jag håller med i sak. Men samtidigt att hon i efterhand (och då givetvis nykter) tar upp hans fysiska fördelar (hur gott han luktade, hur fin kropp han hade etc)... det är mer det som känns om jag ska vara ärlig.

    Hade jag gått över gränsen så här hade jag känt ånger och velat förtränga det istället, det är väl egentligen det som gör att jag inte helt kan släppa det.
    Alldeles riktigt, det besvärande i sammanhanget är de positiva orden om killen. Det var inte bara en tillfällig flirt på fyllan utan han har gjort bestående intryck på henne. Om det strular mellan TS och henne lär hon vända sig till honom igen. Därför bör TS ta upp det som hände med henne.

    Som vanligt på FL har de flesta en stor förståelse för tjejen och det antyds att felet egentligen ligger hos TS som inte jobbat tillräckligt med relationen. När han går på sin magkänsla så är han en feg snokare. Om TS varit en tjej hade hon fått all sympati och genast fått rådet att dumpa killen, Han ljuger förstås han hade säkert kysst tjejen och om de inte haft sex så planerar de säkert det och oavsett vad han säger så är han inget att lita på. Och det är helt rätt för en tjej att kolla partnerns mail och mobil, hon går ju på sin magkänsla... 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Under en livstid tillsammans kommer man såklart att bli attraherad av andra människor. Självklart.

    Tänk på att hon valde dig!

    Visst hon gick över gränsen. Hon vet det och hon pratade förtroligt om det med en nära vän just för att hon troligen verkligen behövde prata av sig om det.

    Att hon var dragen till honom, tyckte han var snygg osv, visar ju bara ännu mer att hon menar allvar med dig som valde dig!

    Släpp det gå vidare. Inget gott kommer ur att du ska "konfrontera" henna med detta.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (jonas) skrev 2019-11-07 16:23:00 följande:
    Visst, jag håller med i sak. Men samtidigt att hon i efterhand (och då givetvis nykter) tar upp hans fysiska fördelar (hur gott han luktade, hur fin kropp han hade etc)... det är mer det som känns om jag ska vara ärlig.

    Hade jag gått över gränsen så här hade jag känt ånger och velat förtränga det istället, det är väl egentligen det som gör att jag inte helt kan släppa det.
    Hon kanske verkligen skämdes över att ha gått över gränsen och ville förklara för sin vän hur det kunde bli så.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2019-11-07 18:40:05 följande:

    Hej TS

    Du sitter just på ett trumfkort och det ska du inte visa henne.

    Hade jag varit du hade jag sagt till henne att vi behöver prata. Sen hade jag bett henne förklara precis allt som hände den kvällen. Nu kommer du märka om hon är ångerfull, ljuger osv. Med andra ord, om hon ljuger som en häst travar så ljuger hon troligtvis om andra saker oxå.

    Ljuger hon dock inte och berättar allt så har du en guldtjej som du ska hålla högt.

    Hur du har fått reda på det kan du förklara efteråt och be om ursäkt om då.

    Att stå kvar och ta emot kyssar ÄR OTROHET! Så vidare nu inte har gjort klart innan att man kan ta emot pussar/kyssar men inte ge.

    Fortsätt lira på din magkänsla. Tror inte det är en slump att hon uppdaterade Facebook.

    Jag litade oxå på min magkänsla för några år sen. Hade jag inte kollar datorn så hade jag aldrig vetat hur duktig min (ex)fru var på att ljuga...

    Lycka till!


    Jag håller med (Skild och gift) här. 
    Lite för mycket attraktion har det ju blivit här. Från båda hållen. Vilket pussarna och kramarna vid hemgången visar. Går man ut med ett kompisgäng, och man är i relation, umgås man inte och dansar med en random kille i princip hela kvällen.
    Då visar man intresse, vilket förklarar hans pussar. Han räknade naturligtvis med en fortsättning, efter det intresset hon visat under kvällen.
    Hade det inte betytt något för henne hade hon berättat det för ts, inte smugit med
    det och istället messat med kompisen om hur fin kropp han hade, och hur gott han luktade.
    Lite fjortisvarning över det, tycker jag.
    Det normala om man inte är så ärlig att man berättar för sin sambo, är ju då att gömma och glömma.
    På vad sätt har hon ändrat bakgrundsbild/profilbild på Facebook? Och varför 
     tror du?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Uu) skrev 2019-11-07 20:54:28 följande:
    Hon kanske verkligen skämdes över att ha gått över gränsen och ville förklara för sin vän hur det kunde bli så.
    Tycker inte det låter som hon skäms överhuvudtaget Bara bekräftelse på att kompisen tycker samma sak och kanske få en puch att hålla det öppet.

    Framkommer inte i ts text men bytte dom nr. också?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta det som en varningsklocka. Vänta ut henne om det händer något mer men säg inget än.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Känns inte som att TS kan komma segrande ur det här. Hur han än gör blir det knasigt.

    Gå vidare som inget hade hänt? Omöjligt.. Han kommer grubbla och vara orolig.

    Konfrontera? Det riskerar leda till tjafs.. bråk, ytterligare lögner från tjejens sida, samt dessutom bråk om varför han snokat, tjafs om svartsjuka, bortförklaringar m.m.

    Man undrar ju över hur förhållandet mår egentligen.

    Jättesvår situation.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ji) skrev 2019-11-08 00:20:16 följande:

    Känns inte som att TS kan komma segrande ur det här. Hur han än gör blir det knasigt.

    Gå vidare som inget hade hänt? Omöjligt.. Han kommer grubbla och vara orolig.

    Konfrontera? Det riskerar leda till tjafs.. bråk, ytterligare lögner från tjejens sida, samt dessutom bråk om varför han snokat, tjafs om svartsjuka, bortförklaringar m.m.

    Man undrar ju över hur förhållandet mår egentligen.

    Jättesvår situation.


    Så är det, och det är därför det är så viktigt att tänka till lite,och inte utsätta sin partner för något man inte vill bli utsatt för själv.
    Helt enkelt vara öppen och ärlig.
Svar på tråden Läste något jag inte borde läst - hur reagera?