• Lilla bea
    Thu 7 Nov 2019 21:22
    1558 visningar
    7 svar
    7
    1558

    Språkstörning skola

    Hej,

    Jag bor inte i er område så kan inte svara på din fråga tyvärr. Ställer mig dock frågande till att er dotter fått ?diagnos? språkstörningar och dyspraxi, eftersom det inte är diagnoser utöver symtombeskrivning. Rör det sig om motorisk, oral eller verbal dyspraxi? Just språkstörning Är det en logoped som satt diagnos? Råder er i så fall att (kanske längre fram) få utlåtande av barnpsykolog

  • Lilla bea
    Thu 7 Nov 2019 21:28
    #2

    Ursäkta, slant och publicerade för fort. Tänkte skriva angående språkstörningar, att gravare former av språkstörning nästan alltid förekommer med s.k. komorbiditet med andra utvecklingsavvikelser (därav frågan om typ av dyspraxi), därav även min rekommendation att så småningom göra en utökad utredning för att er dotter ska få rätt stöd.

    Angående skola så skulle jag generellt råda er att titta på mindre skolor, då det enligt min erfarenhet är lättare att skapa goda förutsättningar för barn med särskilda behov där. Lycka till!

  • Lilla bea
    Fri 8 Nov 2019 19:24
    #5

    Du menar att ni ska göra en neuropsykiatrisk utredning? (5 års ålder är dock för tidigt för att kunna utesluta intellektuella funktionsnedsättningar.) En komplett utredning bör genomföras i skolålder.

Svar på tråden Språkstörning skola