• Anonym (?????­?????)
    Thu 7 Nov 2019 15:12
    4994 visningar
    87 svar
    87
    4994

    Varför frågar läkare vad man jobbar med?

    Var hos en ÖNH läkare som frågade var och vad jag jobbar med. Inte första gången jag får den frågan hos läkare. Varför undrar dom? Jag förstår om det ska sjukskrivas eller om någon mår psykiskt dåligt men jag har fått frågan hos Gyn, ÖNH och andra läkare när jag har sökt för saker som verkligen inte har med något jobb att göra. Undrar bara varför dom frågar?

  • Svar på tråden Varför frågar läkare vad man jobbar med?
  • Sat 9 Nov 2019 00:57
    #61
    Anonym (Linn) skrev 2019-11-08 10:09:55 följande:

    Förstår inte hur det påverkar min graviditet att min man är lokalvårdare ?

    Fattar varför dom ska veta vad jag jobbar med!


    Hur det skulle påverka din graviditet/förlossning och dig som mamma sen är att ifall din man jobbar inom ett yrke där man är iväg och jobbar mkt kan det innebära större påfrestningar för dig samt även leda till att du skulle kunna bli deprimerad om du inte heller får den hjälp och sömn du behöver. Barnmorskor är väldigt nogranna och håller uppkik efter sådant efter förlossningen. Så det är ingen konstig fråga och en väldigt viktigt för och se hur din situation kommer vara samt vara extra uppmärksam på dig.
  • Anonym (-)
    Sat 9 Nov 2019 11:01
    #62
    Anonym (det ser inte allt.) skrev 2019-11-08 22:23:35 följande:
    Jag brukar aldrig berätta sanningen, (är företagare.) berättar jag är arbetslös.

    När dom frågar vad som hänt, hur skadan uppstod, svar (jag gick), fast det var en mc-cross olycka, läkaren det ser inte ut som du gick?, jag ,men jag gick fort. dom har ofta ställt sig frågande, en gång vägra dom släppa frågan, då fråga jag är det en rättegång? eller sjukvård. då släppte dom det.

    Så nej jag är inte mycket för statistik , det förstör bara försäkringar och så.

    Tar aldrig upp om jag är inkomstförsäkrad eller inte, alltid nej på den frågan, fast jag är det.

    När man försäkrar sig så får man bara en fråga, har du uppsökt läkarvård? det ger grunden för din premie, om du får bra villkor eller inte.man får sälla frågan för vad man sökte sjukvård för, därför säger jag aldrig sanningen, samt inget man kan bli straffad för heller.
    Det här är ju så dumt så man vet inte vad man skall säga. En läkare på tex akuten struntar fullständigt i ditt företag, men bryr sig om din hälsa. Ljuger du om skadans uppkomst får du sämre vård, så enkelt är det. Säger du att du ramlat får du troligen inte samma röntgen som om du säger att du kört omkull med MC. En ortoped beställer tex olika vinklar och olika typer av röntgen till och med beroende på om du tex spelat fotboll och vridit knät, eller om du åkt skridskor och ramlat framåt.
    Läkaren behöver veta skademekanism för att bedöma om det kan finnas skador man inte ser direkt, eller behöver extra prover eller röntgen. Det spelar också roll för läkningsförlopp.
    Har du eget företag kanske du inte behöver/vill ha sjukskrivning, men är du arbetslös kan du behöva intyg att slippa söka jobb en period.
    Läkaren anmäler inte ditt akutbesök till något försäkringsbolag, om du inte själv önskar det. Inte ens då går det alltid kopior dit, utan försäkringsbolaget får på din önskan beställa papper.
    Skulle du behöva använda din försäkring och det visar sig att du inte varit ärlig när du ansökte om den kan du bli utan pengar.

    Som läkare skulle jag fråga dig dessa, för mig relevanta frågor, för att kunna ge dig rätt vård, men vägrar du svara slipper du. Du kan även ge dig av från akuten när du vill, det är frivilligt att få hjälp.
  • Anonym (-)
    Sat 9 Nov 2019 11:04
    #63
    Anonym (det ser inte allt.) skrev 2019-11-08 23:11:44 följande:
    Jag är bara bekymrad över att dom så exakt måste veta allt, men av mig kommer sjukvården aldrig få ett rakt svar.dom måste bevisa motsatsen, och turligt nog är inte läkaren så insatt i juridik, som ex en företagare.
    Jag kan fråga läkaren ,varför tror du inte på vad jag berättar? genom lite juridik kan man snacka ner läkare ganska lätt. bara ställa rätt frågor, så backar dom direkt.
    Den värsta sortens patient är den som ljuger för läkaren. Så osmart. Det är sedan inte ovanligt att det är samma person som klagar på att den fått fel vård. Att läkaren backar när du "snackar ner dem" beror på att de har bättre saker för sig än att bemöta din paranoia.
  • Anonym (det ser inte allt.)
    Sun 10 Nov 2019 15:37
    #64
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-11-09 00:44:44 följande:
    Nej, du är inte försäkrad med arbetsförsäkring dygnet runt som företagare. Du är enbart, i likhet med alla andra försäkrad till/från jobber och när du jobbar.

    Att de vill veta hur skada gick till har att göra med att det kan finnas inte skador (skador som inte syns) eller skador som kan uppkomma senare vid specifika olyckor. Ex mc-olyckor. Att du ljuger innebär att art du har sig själv art skylla om något går fel senare.
    Jodå, som företagare är man försäkrad dygnet runt, Anledning till varför är att vi inte har någon fast arbetstid, vi får jobba "när" vi vill och hur mycket vi vill.
    som även reglerna är hos försäkringskassan, vi kan plocka ut föräldradagar hela vecka ut varje dag vilken dag som helst, existerar ingen begränsning.
    Försäkring vid olycksfall

    Olyckor är ingenting man förväntar sig ska hända, ändå inträffar de varje dag och drabbar både individer, familjer och företag ekonomiskt. Om du skulle råka ut för en allvarlig olycka kan det vara nödvändigt med en ekonomisk ersättning. Olycksfallsförsäkringen gäller dygnet runt, både under arbetstid och under fritid.


  • Anonym (det ser inte allt.)
    Sun 10 Nov 2019 15:45
    #65
    Anonym (-) skrev 2019-11-09 11:04:46 följande:
    Den värsta sortens patient är den som ljuger för läkaren. Så osmart. Det är sedan inte ovanligt att det är samma person som klagar på att den fått fel vård. Att läkaren backar när du "snackar ner dem" beror på att de har bättre saker för sig än att bemöta din paranoia.
    Vad har vi för anledning och klaga på vården, vi har privat vård.

    Snabb vård och friskare personal med Sjukvårdsförsäkring.


    Med vår sjukvårdsförsäkring får du och dina anställda snabbare tillgång till privat vård utan långa väntetider. Vi har en egen avdelning med sjuksköterskor som hjälper till med sjukvårdsrådgivning och bokning av behandling. I sjukförsäkringen ingår en vårdgaranti som garanterar att behandlingen påbörjas inom 14 arbetsdagar.


    När någon blir sjuk på företaget uppstår kostnader för bl.a. sjuklön, vikarie och risk för uteblivna inkomster. Vår sjukvårdsförsäkring träder in när det verkligen behövs, t.ex. vid långa vårdköer och väntetider till operation. En annan stor förmån för dina anställda är att dem har fria läkarbesök via mobilen med KRY.


  • Anonym (BC)
    Sun 10 Nov 2019 16:04
    #66
    Anonym (det ser inte allt.) skrev 2019-11-10 15:45:08 följande:

    Vad har vi för anledning och klaga på vården, vi har privat vård.Snabb vård och friskare personal med Sjukvårdsförsäkring.


    Med vår sjukvårdsförsäkring får du och dina anställda snabbare tillgång till privat vård utan långa väntetider. Vi har en egen avdelning med sjuksköterskor som hjälper till med sjukvårdsrådgivning och bokning av behandling. I sjukförsäkringen ingår en vårdgaranti som garanterar att behandlingen påbörjas inom 14 arbetsdagar.

    När någon blir sjuk på företaget uppstår kostnader för bl.a. sjuklön, vikarie och risk för uteblivna inkomster. Vår sjukvårdsförsäkring träder in när det verkligen behövs, t.ex. vid långa vårdköer och väntetider till operation. En annan stor förmån för dina anställda är att dem har fria läkarbesök via mobilen med KRY.
    Vad är privat vård värd om du undanhåller väsentlig information för att läkaren ska kunna ge dig bästa vården?
  • Anonym (det ser inte allt.)
    Sun 10 Nov 2019 16:05
    #67
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-11-09 00:44:44 följande:
    Nej, du är inte försäkrad med arbetsförsäkring dygnet runt som företagare. Du är enbart, i likhet med alla andra försäkrad till/från jobber och när du jobbar.

    Att de vill veta hur skada gick till har att göra med att det kan finnas inte skador (skador som inte syns) eller skador som kan uppkomma senare vid specifika olyckor. Ex mc-olyckor. Att du ljuger innebär att art du har sig själv art skylla om något går fel senare.
    Varav jag ger dom luddiga svaren, är försäkrad dygnet runt, som företagare.

    Jag har varit ute och "gått i arbetsärende", vid senare olyckor kan dom hänvisas till just "arbetsskada". skadan uppkomst är dokumenterad till en viss dag och tid punkt, och det är det som är viktigt. skulle det uppstå en permanent skada så är den arbetsrelaterad. vi har arbetstid dygnet runt.så beräknas arbetstiden för enskild företagare.
  • Anonym (det ser inte allt.)
    Sun 10 Nov 2019 16:08
    #68
    Anonym (BC) skrev 2019-11-10 16:04:33 följande:
    Vad är privat vård värd om du undanhåller väsentlig information för att läkaren ska kunna ge dig bästa vården?
    Hur han bedömer en skada är upp till läkaren, hur han bedömer rehabilitering utgår från hur man är skadad, inte vad som förorsaka skadan.
  • Anonym (Qwert­y)
    Sun 10 Nov 2019 16:19
    #69
    Anonym (det ser inte allt.) skrev 2019-11-10 16:08:40 följande:

    Hur han bedömer en skada är upp till läkaren, hur han bedömer rehabilitering utgår från hur man är skadad, inte vad som förorsaka skadan.


    Hur man är skadad/blivit skadad har med skademekamismer att göra vilket också är en del av hur man bedömer skadan samt vilken rehabilitering som är bäst lämpad. Om du ljuger och medvetet undanhåller fakta om hur skadad uppkom drabbar enbart dig då du inte får korrekt vård utifrån skadan och de skademekanismern som uppstår vid olyckan. Detta innebär också att du kan riskera att i framtiden få skador som är relaterade till ett specifikt olyckatillfälle. Så att inte säga sanningen drabbar enbart dig. Läkaren bryr sig inte och blir inte nersnackad av dig. De har viktigare saker att göra än att lyssna på lögnare som dig. Och nej, man kan inte snacka ner läkare. De backar för att de är färdiga med dig och går till nästa patient, inte för att du tror att du har snackar ner dem.
  • Anonym (Qwert­y)
    Sun 10 Nov 2019 16:21
    #70
    Anonym (det ser inte allt.) skrev 2019-11-10 16:08:40 följande:

    Hur han bedömer en skada är upp till läkaren, hur han bedömer rehabilitering utgår från hur man är skadad, inte vad som förorsaka skadan.


    Det märks att du inte har någon kunskap om skademekamismer eller rehabilitering. Eller ens inom vårdrelaterade ämnen.
Svar på tråden Varför frågar läkare vad man jobbar med?