• Anonym (Mamma­)
    Fri 8 Nov 2019 07:06
    588 visningar
    5 svar
    5
    588

    Pappan misstänkt för sexuella övergrepp mot barn, får han träffa vår dotter?

    Pappan till vårt gemensamma barn har varit misstänkt för sexuella övergrepp mot hans barn från tidigare relation. Hans dotter på 8 år säger att pappan stoppat snopens i hennes stjärt m.m. Ärendet las ned. 


    Vi är ej tillsammans men vi har en gemensam 6 årig dotter. Hur gör vi med umgänge egentligen? Han har inte träffat henne på 1 år men han vill ha umgänge. Soc, familjerätten och BUP är väldigt otydliga och menar att jag ska skydda henne men samtidigt har han en juridisk rättighet. 


     


     


    Vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Pappan misstänkt för sexuella övergrepp mot barn, får han träffa vår dotter?
  • Fri 8 Nov 2019 07:07
    #1

    Be om övervakar umgänge.

  • Anonym (Bej)
    Fri 8 Nov 2019 07:08
    #2

    Om jag hade låtit en pedofil ha tillgång till mitt barn? Nej det hade jag inte. Är det ens något att fundera på?!

  • Anonym (lll)
    Fri 8 Nov 2019 07:15
    #3
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-08 07:06:11 följande:

    Pappan till vårt gemensamma barn har varit misstänkt för sexuella övergrepp mot hans barn från tidigare relation. Hans dotter på 8 år säger att pappan stoppat snopens i hennes stjärt m.m. Ärendet las ned. 


    Vi är ej tillsammans men vi har en gemensam 6 årig dotter. Hur gör vi med umgänge egentligen? Han har inte träffat henne på 1 år men han vill ha umgänge. Soc, familjerätten och BUP är väldigt otydliga och menar att jag ska skydda henne men samtidigt har han en juridisk rättighet. 


     


     


    Vad hade ni gjort? 


    Det är inte han som har en juridisk rättighet. Enligt laget står det helt tydligt att det är barnens rättighet att få träffa båda sina föräldrar.  Det är "barnets bästa" som ska vara i fokus men visst är det svåra fall ibland, speciellt om han inte blivit dömd för detta. 

    Varken soc, familjerätten eller BUP har juridiska möjligheter att styra över det så därför blir det kanske otydligt.  Du ska skydda henne, men samtidigt, om det inte är utrett vad han faktiskt gjort så är risken att du ses som den som motarbetar. 

    Kan ni komma överens om att han får träffa henne men att någon annan är med, så är det väl allra bäst. 
    Om inte, är det väl i så fall han som behöver dra ärendet inför rätta, så att detta utreds på juridisk nivå och att ni får en dom att hålla er till. Du behöver ju inte ta tag i den saken eftersom det är han som är missnöjd. Med tanke på hur lång väntetid det kan vara till Tingsrätten så kan det gå säkert ett år innan ert ärende ens kommer upp där. 

    Har ni gemensam vårdnad? 
  • Anonym (Soc.)
    Fri 8 Nov 2019 07:27
    #4

    Barn har rätt att träffa sin förälder OM det är tryggt och för barnets bästa. En förälder har inga rättigheter endast skyldigheter. En av dessa skyldigheter är som socialtjänsten påpekat för dig att skydda barnet från potentiella faror.

    Föräldrarna kan ansöka om umgänge med umgängesstöd om man bedömer att det är bra för barnet att ha umgänge.

  • Anonym (Mom)
    Fri 8 Nov 2019 08:29
    #5
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-08 07:06:11 följande:

    Pappan till vårt gemensamma barn har varit misstänkt för sexuella övergrepp mot hans barn från tidigare relation. Hans dotter på 8 år säger att pappan stoppat snopens i hennes stjärt m.m. Ärendet las ned. 

    Vi är ej tillsammans men vi har en gemensam 6 årig dotter. Hur gör vi med umgänge egentligen? Han har inte träffat henne på 1 år men han vill ha umgänge. Soc, familjerätten och BUP är väldigt otydliga och menar att jag ska skydda henne men samtidigt har han en juridisk rättighet. 

     

     

    Vad hade ni gjort? 


    Soc, familjerätt och bup borde ju kunna ge dig svar vad som gäller och hur du kan och bör göra här. Speciellt eftersom de menar att du ska skydda barnet.

    Men jag tänker att övervakat umgänge borde vara det rimliga. Antingen om ni löser det genom att han hälsar någon gång då och då eller att ni gör det med hjälp av familjerätten eller soc som brukar ha platser med personal där föräldrar kan träffa sina barn övervakat i de fall föräldrarna inte kan träffa varandra.
Svar på tråden Pappan misstänkt för sexuella övergrepp mot barn, får han träffa vår dotter?