• Anonym ((Undr­ar))
    Fri 8 Nov 2019 07:44
    840 visningar
    40 svar
    40
    840

    Nån som är bra på bibeln?

    Hej!

    Undrar om det är nån som är bra på bibeln eller som har bra argument mot att tolka bibeln ganska bokstavligt.

    Behöver argument mot att man tycker att:

    Kvinnor ej får vara präster

    Man är emot homosexuella

    Abort är fel.

    Om man tolkar detta bokstavligt, finns det inte en massa annat man också borde tolka bokstavligt i bibeln?

  • Svar på tråden Nån som är bra på bibeln?
  • Fri 8 Nov 2019 08:02
    #1
    Anonym ((Undrar)) skrev 2019-11-08 07:44:23 följande:

    Hej!

    Undrar om det är nån som är bra på bibeln eller som har bra argument mot att tolka bibeln ganska bokstavligt.

    Behöver argument mot att man tycker att:

    Kvinnor ej får vara präster

    Man är emot homosexuella

    Abort är fel.

    Om man tolkar detta bokstavligt, finns det inte en massa annat man också borde tolka bokstavligt i bibeln?


    Läs gärna 3 Mos 20:13 och fråga hur den ska tolkas

    3 Mos kap 11-20 är rätt intressant. Hur noggrant ska man följa och hur ska man konsekvent agera. Speciellt påföljderna


  • Anonym ((Undr­ar)) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 08:06
    #2

    Tack!

    Men Moseboken är väl Gamla Testamentet? Många bibeltroende verkar hävda att Nya Testamentet ersätter GT?

  • Fri 8 Nov 2019 08:09
    #3
    Anonym ((Undrar)) skrev 2019-11-08 08:06:16 följande:

    Tack!

    Men Moseboken är väl Gamla Testamentet? Många bibeltroende verkar hävda att Nya Testamentet ersätter GT?


    Jaha, fråga då om det som står i GT inte gälle och om man kan se på bibelns olika böcker på olika sätt.

    Det finns en Bibeln, den består av två delar och många böcker.


  • Anonym ((Undr­ar)) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 08:13
    #4

    Ja alltså NT är väl främst det som ?gäller? då, iom att GT ersatts av NT.

    Men jag har för mig att det även i NT står saker om kvinnosyn, barnaga etc? Om man nu ska fokusera på NT så att man inte kan finta bort genom att säga att GT inte gäller?

  • Fri 8 Nov 2019 08:21
    #5

    Är du religiös? Vill du ha argument mot det som står i Bibeln eller hur menar du? 

  • Anonym ((Undr­ar)) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 08:27
    #6

    Jag vill ha argument för och emot egentligen ovanstående tre punkter.

    Och om man tolkar bibeln texttroget, borde man inte då också t.ex avstå från att bli berusad, tillåta barnaga och förbjuda kvinnor från att undervisa öht? Hur är kvinnosynen i NT? När man är emot kvinnliga präster, homosexualitet och abort, vilka bibeltexter stödjer man sig på?

    Hur kan man tro att bibeln är guds ord? Den har ju t.ex. översatts, hur vet man att betydelser inte förvanskats då?

  • Anonym (Hmmm.­..)
    Fri 8 Nov 2019 08:31
    #7
    Anonym ((Undrar)) skrev 2019-11-08 08:27:41 följande:

    Jag vill ha argument för och emot egentligen ovanstående tre punkter.

    Och om man tolkar bibeln texttroget, borde man inte då också t.ex avstå från att bli berusad, tillåta barnaga och förbjuda kvinnor från att undervisa öht? Hur är kvinnosynen i NT? När man är emot kvinnliga präster, homosexualitet och abort, vilka bibeltexter stödjer man sig på?

    Hur kan man tro att bibeln är guds ord? Den har ju t.ex. översatts, hur vet man att betydelser inte förvanskats då?


    Jesu kvinnosyn är juste. Paulus kvinnosyn är det inte, men han var ju en man uppväxt i det gamla traditionella judiska tankesättet.
  • Fri 8 Nov 2019 08:37
    #8
    Anonym ((Undrar)) skrev 2019-11-08 08:27:41 följande:

    Jag vill ha argument för och emot egentligen ovanstående tre punkter.

    Och om man tolkar bibeln texttroget, borde man inte då också t.ex avstå från att bli berusad, tillåta barnaga och förbjuda kvinnor från att undervisa öht? Hur är kvinnosynen i NT? När man är emot kvinnliga präster, homosexualitet och abort, vilka bibeltexter stödjer man sig på?

    Hur kan man tro att bibeln är guds ord? Den har ju t.ex. översatts, hur vet man att betydelser inte förvanskats då?


    Att kvinnosynen i Bibeln skulle råka vara samma som den som råder i ett litet hörn av världen i just denna tid kanske inte är så sannolikt.

    För egen del tolkar jag inte Bibeln bokstavligt. Speciellt Gamla Testamentet som ju ändå mest riktar sig till judar. Nu har Kristus kommit till världen och att leva efter det Han säger räcker för mig. Det är tillräckligt svårt.

    Fast egentligen har jag inte det problemet eftersom jag är katolik. Det är lutheranerna som måste tolka Bibeln själva. I Katolska kyrkan har vi präster som gör det jobbet.

    Dina specifika punkter, som jag ser det:

    Abort är lika olagligt som att döda ett barn som har fötts.
    Homosexuella handlingar är fel.
    Kvinnor kan aldrig bli präster. (Men de kan vara präster i lutheranska kyrkor, för det är en annan sak.)
    Barnaga är inte fel.
    Kvinnor får undervisa.
    Att bli så berusad att man tappar kontrollen är fel. 
  • Anonym (sök)
    Fri 8 Nov 2019 08:40
    #9

    Du kan googla om detta, finns hur mycket som helst skrivet om hur kan man tolka eller argumentera. Tror du får bättre på fötterna att läsa sådana utredande texter än att fråga här. Det finns också böcker på biblioteket.

    Det finns också en del tv-program. Har ingen titel i huvudet men tex minns jag för några år sedan, det banbrytande programmet om att Bethlehem inte är "det" Betlehem som man alltid trott (finns tydligen många orter som hette Betlehem på Jesu tid) och argumenteringen ledde fram till att om det inte är "rätt" Betlehem så stämmer inte allt det andra heller, dvs det föddes ingen Jesus där och då. Väldigt intressant. 

  • Anonym ((Undr­ar)) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 08:43
    #10

    Är inte anledningen till att du tycker som du gör just att det står i bibeln? Att du läser den texttroget? Undrar uppriktigt, inte meningen att låta kritisk på nåt sätt.

    Har för mig det står just att kvinnan inte får undervisa men kan ha fel.

    Däremot står det ju att kvinnan ska underordna sig mannen. Hur funkar det i ett jämställt samhälle?

Svar på tråden Nån som är bra på bibeln?