• Anonym (Levaförlivet)

    Leva som fattig i ett år

    Bästa tipset på att leva dom fattig med 2 växande barn?

    Vill se hur mycket pengar det går åt utan att man skösar

  • Svar på tråden Leva som fattig i ett år
  • Anonym (Levaförlivet)
    Anonym (i) skrev 2019-11-08 12:26:48 följande:

    Ska man leva som om man är fattig så får man avstå viktiga saker. Att leva snålt/sparsamt/minimalistiskt däremot är vad TS antagligen menar.


    Ja leva snålt/sparsamt
  • Anonym (lll)
    Anonym (E) skrev 2019-11-08 11:20:04 följande:
    Du säger emot dig själv. Det du skriver om är att vara fattig. TS vill leva fattigt, inte vara fattig. Stor skillnad.
    Det handlar om att visa lite respekt och medkänsla för den som verkligen är fattig på riktigt. Då kan man anstränga sig för att hitta passande ord. Det fattar du nog egentligen. 
  • Anonym (Loppis)

    Ät ärtsoppa, linssoppa, rotfrukter, kål och havregrynsgröt. Baka bröd själva. Lyx som kakor och bullar får ni skippa. Barnen kan få mejeriprodukter och ägg. Ni vuxna klarar er utan. Köp bara bönor och linser som torrvaror, aldrig färdigkokta. Köp inga nya saker, bara begagnat och bara det ni absolut behöver. Laga och lappa. Bo litet. Avsluta alla abonnemang och prenumerationer. Be om frukt hos folk som har i trädgården. Torka eller konservera. Plocka svamp och bär - torka, frys eller konservera. Bo nära jobbet så att ni kan cykla eller nära en busshållplats. Sälj, eller ställ av, en eventuell bil. Gå ur eventuella föreningar och avsluta fritidsaktiviteter som kostar pengar. Gå med i facebookgrupp för byte/lån/uthyrning av prylar och tjänster. En telefon räcker för hela familjen.

    Sluta dricka alkohol, te och kaffe. Gör eget örtte av det ni hittar ute. Dumpstra efter mat och prylar. Håll ner inomhustemperaturen om ni betalar värmen separat. Ullunderställ är en investering som kan löna sig i längden. Tvätta er mer sällan och i ljummet eller svalt vatten om ni betalar varmvatten separat.

    Bada badkar och ät tårta hos släkt och vänner!

  • Anonym (relativt)

    Ts, du kan försöka leva på samma summa i månaden som jag och mina barn. Jag får ut ca 14000 kr i månaden ink barnbidrag och bostadsbidrag. Vi lever rätt snålt men vi har vad vi behöver.

  • Anonym (E)
    Anonym (Delia) skrev 2019-11-08 11:30:54 följande:
    Om du läst inlägget jag citerade i mitt inlägg hade du förstått vad jag menade!

    Att leva "fattigt" är fel ordval tycker jag (och det var det som jag och den som jag citerade opponerade sig mot!

    Det TS verkar mena är att leva "sparsamt"! Att leva fattigt är INTE enbart att leva snålt, utan att behöva göra avkall på sånt man egentligen behöver!
    Olika människor lägger in olika betydelser. Att leva snålt kan kallas fattigt av vissa.

    Jag tror faktiskt att de flesta fattar vad TS menar. Utan att märka ord.
  • Anonym (E)
    Anonym (lll) skrev 2019-11-08 13:12:49 följande:
    Det handlar om att visa lite respekt och medkänsla för den som verkligen är fattig på riktigt. Då kan man anstränga sig för att hitta passande ord. Det fattar du nog egentligen. 
    Eller så är man inte så överkänslig, utan tar det för vad det är. Ett forum där folk snackar.
  • Mrs Moneybags

    Mina tips för att leva snålt och sparsamt:


    byt till e-faktura eller autogiro på alla räkningar istället för pappersfaktura
    alltid matlåda, ät aldrig på restaurang
    gör matlistor och följ dem noggrant 
    storhandla
    hyr ut ett rum
    gå till biblan för att läsa böcker och tidningar
    se över alla abonnemang, skippa de du inte måste ha och hitta nya billigare
    odla på tomten eller fixa pallkrage i ditt område (min brf har flera till de som vill odla)
    plocka bär och svamp
    baka eget bröd, fikabröd och andra godsaker - både nyttigare och billigare
    köp inte vatten, häll i egen flaska
    skippa gymkortet och träna hemma och ute
    hemester istället för utlandssemester, upptäck din egen stad
    shopping-stopp - handla inga nya kläder. Om ni behöver något, köp second-hand.
    glöm inte att satsa på löneförhandlingen
  • Anonym (Delia)
    Anonym (E) skrev 2019-11-08 13:37:13 följande:
    Olika människor lägger in olika betydelser. Att leva snålt kan kallas fattigt av vissa.

    Jag tror faktiskt att de flesta fattar vad TS menar. Utan att märka ord.
    Fast att du anmärkte på det som JAG skrev är okej tycker du? Egna regler för vad man får anmärka på för dig men som inte gäller någon annan..?

    Nu höll ju faktiskt TS med om att hon valt fel ord, så lägg ner nu!
  • Anonym (Levaförlivet)
    Anonym (E) skrev 2019-11-08 13:37:13 följande:

    Olika människor lägger in olika betydelser. Att leva snålt kan kallas fattigt av vissa.

    Jag tror faktiskt att de flesta fattar vad TS menar. Utan att märka ord.


    Vi får hoppas du har rätt i det
  • Anonym (Levaförlivet)
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-08 13:45:49 följande:

    Mina tips för att leva snålt och sparsamt:

    byt till e-faktura eller autogiro på alla räkningar istället för pappersfaktura

    alltid matlåda, ät aldrig på restaurang

    gör matlistor och följ dem noggrant 

    storhandla

    hyr ut ett rum

    gå till biblan för att läsa böcker och tidningar

    se över alla abonnemang, skippa de du inte måste ha och hitta nya billigare

    odla på tomten eller fixa pallkrage i ditt område (min brf har flera till de som vill odla)

    plocka bär och svamp

    baka eget bröd, fikabröd och andra godsaker - både nyttigare och billigare

    köp inte vatten, häll i egen flaska

    skippa gymkortet och träna hemma och ute

    hemester istället för utlandssemester, upptäck din egen stad

    shopping-stopp - handla inga nya kläder. Om ni behöver något, köp second-hand.

    glöm inte att satsa på löneförhandlingen


Svar på tråden Leva som fattig i ett år