• Anonym (Undrande)

    Utbrändhet, höginkomsttagare och fler barn?

    Har en bekant vars fru jobbar som läkare. Dom hade tidigare två barn. Hon börjar sen bli utbränd och sjukskrivs pga det. Därefter skaffar dom ett till barn och hon har efter mammaledigheten inte kommit tillbaka till heltid utan jobbar deltid pga utbrändhet. 

    Det här ställer mig lite frågande... Är det ok att ta ut sjukpenning och spara på föräldradagar pga utbrändhet? Dom har absolut inga problem med pengar så varför inte gå ner i tid istället i så fall? 

    Och varför skaffar folk som redan är utbrända fler barn? Lär ju inte bli mindre stressig tillvaro med fler barn...

  • Svar på tråden Utbrändhet, höginkomsttagare och fler barn?
  • Anonym (Undrande)
    Karin7202 skrev 2019-11-08 14:01:58 följande:

    Det var kanske inte ens en planerad graviditet? Oavsett, så är det upp till dem.


    Det här är inga idioter utan ett av dom smartaste och mest högavlönade par jag vet. Det var definitivt inte en oplanerad graviditet.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (**) skrev 2019-11-08 14:12:21 följande:

    Så du vet att hon är sjukskriven, och att hon använt sjukpenning istället för f-penning när hon var hemma?

    Har FK godkänt det, är det ju OK att göra så. Rent lagligt alltså. Är det inte lagligt har jag svårt att se att det är godkänt.


    Ja jag vet att hon är deltidssjujskriven pga utbrändhet. Vet även att maken drar en stor del av lasset hemma då han jobbar mycket hemifrån och hämtar ofta minstingen på dagis.
  • Anonym (Huh)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-09 08:43:13 följande:

    Det här är inga idioter utan ett av dom smartaste och mest högavlönade par jag vet. Det var definitivt inte en oplanerad graviditet.


    Är man en idiot om man blir oplanerat gravid menar du?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Huh) skrev 2019-11-09 08:51:22 följande:

    Är man en idiot om man blir oplanerat gravid menar du?


    Man är hyggligt imbecill om man vet hur barn blir till och inte vidtar åtgärder för att inte bli gravid om det inte är nåt man önskar med tanke på konsekvenserna....
  • Anonym (Huh)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-09 08:59:28 följande:

    Man är hyggligt imbecill om man vet hur barn blir till och inte vidtar åtgärder för att inte bli gravid om det inte är nåt man önskar med tanke på konsekvenserna....


    Du är främmande inför det faktum att skydd inte är 100% säkert? Och att många antingen upptäcker det sent eller inte klarar av en abort?
  • Anonym (Ve)

    Om hon är sjuk ska hon naturligtvis vara sjukskriven. Blir uppriktigt jävligt rriterad på kommentarer som att hon som tjänar så mycket har råd att arbeta deltid. Hon betalar bra mycket mer i skatt än låginkomstagare och har nog mer än många andra skattemässigt bidragit med pengar till sin sjukskrivning.

    Dessutom godkänner ibland försäkringskassan att man har barnen hemma fastän man är sjukskriven. Påverkas inte sjukdomen eller återhämtandet av det så brukar det inte finnas något hinder med undantag av avundsjuka gamar som dej.

  • MammaTillDansband
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-11-08 20:22:43 följande:

    Alla ni somskriver att barn är inget man skaffar utan man får dem om man har sex - har ni månne hört talas om preventivmedel?


    Motfråga: Har du 1) hört talas om Pearl Index? och 2) hört talas om ett preventivmedel som har Pearl Index 0 (noll)?

    Och TS, vad är problemet med detta, för dig? Du har förmodligen inte behövt bråka med Försäkringskassan för att få sjukpenning. Du vet att det är rätt höga krav för att få sjukpenning, va? Det är inget man får för att man är lite trött och hängig, direkt, eller arbetsskygg (vilket jag tycker mig läsa mellan raderna i trådstarten).
  • Anonym (Undrande)
    MammaTillDansband skrev 2019-11-09 11:26:04 följande:

    Motfråga: Har du 1) hört talas om Pearl Index? och 2) hört talas om ett preventivmedel som har Pearl Index 0 (noll)?

    Och TS, vad är problemet med detta, för dig? Du har förmodligen inte behövt bråka med Försäkringskassan för att få sjukpenning. Du vet att det är rätt höga krav för att få sjukpenning, va? Det är inget man får för att man är lite trött och hängig, direkt, eller arbetsskygg (vilket jag tycker mig läsa mellan raderna i trådstarten).


    Om män som inte vill bli fäder använder kondom alternativt steriliserar sig och kvinnor som inte vill bli mödrar använder p-piler/spiral eller liknande så lär i princip noll av dessa bli gravida. I det här fallet är kvinnan läkare. Hon har definitivt koll.
  • AmericanMommy

    Vissa med utbränning mår bättre under graviditet, anledningen är att barnets binjurar tar över produktion av stresshormoner....

  • MammaTillDansband
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-09 14:38:39 följande:
    Om män som inte vill bli fäder använder kondom alternativt steriliserar sig och kvinnor som inte vill bli mödrar använder p-piler/spiral eller liknande så lär i princip noll av dessa bli gravida. I det här fallet är kvinnan läkare. Hon har definitivt koll.
    Du visste alltså inte vad Pearl Index är. Kan nämna att Pearl Index för kondom är 15 vid typisk användning, alltså blir 15 av 100 kvinnor som använder kondom som p-medel gravida under ett år. Inte särskilt bra skydd, och definitivt inte "i princip noll". Men din läkarkompis har säkert bättre koll, får vi hoppas...

    Men jag förstår fortfarande inte vad problemet är? Är hon sjukskriven på deltid har hon en väldigt bra anledning till det, Försäkringskassan är tuffa med att bevilja sjukskrivningar. Man blir som sagt inte sjukskriven varken för att man är lite odefinierat hängig och trött, eller månne arbetsskygg.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ve) skrev 2019-11-09 11:12:46 följande:
    Om hon är sjuk ska hon naturligtvis vara sjukskriven. Blir uppriktigt jävligt rriterad på kommentarer som att hon som tjänar så mycket har råd att arbeta deltid. Hon betalar bra mycket mer i skatt än låginkomstagare och har nog mer än många andra skattemässigt bidragit med pengar till sin sjukskrivning.

    Dessutom godkänner ibland försäkringskassan att man har barnen hemma fastän man är sjukskriven. Påverkas inte sjukdomen eller återhämtandet av det så brukar det inte finnas något hinder med undantag av avundsjuka gamar som dej.
    Håller med
  • Seven Costanza
    AmericanMommy skrev 2019-11-09 15:33:34 följande:

    Vissa med utbränning mår bättre under graviditet, anledningen är att barnets binjurar tar över produktion av stresshormoner....


    Skulle du kunna vidareutveckla detta? Vad bli effekten för fostret? Jag är lättstressad och mådde mkt bättre under graviditeten, innebär det att fostret blev stressat istället för mig? Kanske dum fråga men jag förstod inte hur du menar.
  • Anonym (Undrande)
    MammaTillDansband skrev 2019-11-09 18:38:09 följande:

    Du visste alltså inte vad Pearl Index är. Kan nämna att Pearl Index för kondom är 15 vid typisk användning, alltså blir 15 av 100 kvinnor som använder kondom som p-medel gravida under ett år. Inte särskilt bra skydd, och definitivt inte "i princip noll". Men din läkarkompis har säkert bättre koll, får vi hoppas...

    Men jag förstår fortfarande inte vad problemet är? Är hon sjukskriven på deltid har hon en väldigt bra anledning till det, Försäkringskassan är tuffa med att bevilja sjukskrivningar. Man blir som sagt inte sjukskriven varken för att man är lite odefinierat hängig och trött, eller månne arbetsskygg.


    Tycker alla i princip som "råkar" bli gravida antingen egentligen är sugna på barn alternativt inte är skarpaste kniven i lådan... Så vad exakt är sannolikheten om mannen använder kondom/är steriliserad samtidigt som kvinnan äter p-piller/har spiral?
  • Mascaraklumpar
    Seven Costanza skrev 2019-11-09 18:52:04 följande:

    Skulle du kunna vidareutveckla detta? Vad bli effekten för fostret? Jag är lättstressad och mådde mkt bättre under graviditeten, innebär det att fostret blev stressat istället för mig? Kanske dum fråga men jag förstod inte hur du menar.


    Det finns en alternativmedicinsk ?diagnos? som verkar bli allt trendigare, som kallas binjuretrötthet/binjureutmattnung (engelska: adrenal fatigue). Den går ut på att långvarig/hög stress skulle leda till att binjurarna tröttas ut och inte orkar producera kortisol, vilket ger sådana symptom som förekommer vid utbrändhet. Vore detta sant så skulle man också kunna tänka sig att fostrets binjurar kan hjälpa till att upprätthålla en tillräckligt hög kortisolproduktion, på samma sätt som att barnet producerar extra mycket insulin om mamman har diabetes.

    Det finns dock inga vetenskapliga belägg för att adrenal fatigue skulle existera. Här finns en något längre sammanfattning kring tillståndet:

    werlabs.se/artiklar/binjureutmattning
  • MammaTillDansband
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-10 11:37:25 följande:
    Tycker alla i princip som "råkar" bli gravida antingen egentligen är sugna på barn alternativt inte är skarpaste kniven i lådan... Så vad exakt är sannolikheten om mannen använder kondom/är steriliserad samtidigt som kvinnan äter p-piller/har spiral?
    Eftersom det inte finns något p-medel som har Pearl Index 0 vid typisk användning, och det bör finnas ett sjusiffrigt antal sexuellt aktiva kvinnor i fertil ålder i Sverige - är det inte ett dugg konstigt att en del faktiskt blir oplanerat gravida, utan att varken vara sugna på barn eller korkade.

    Men för att vi ska hålla oss till trådens ämne förstår jag fortfarande inte vad problemet är? Hon är sjukskriven på deltid därför att hennes jobb stressat henne in i utbrändhet, är det då alltså ett problem för dig personligen att hon och hennes man får ytterligare ett barn?
  • Anonym (Klassiskt)
    Anonym (Why) skrev 2019-11-08 20:18:49 följande:

    Kan inte svaret på dina första frågor TS men ställer mig, precis som du, också frågade till att människor som är utbrända gör valet att skaffa ännu fler barn. Om man inte fixar livssituationen som den är med ett barn mindre, lär det ju inte bli bättre med en unge till. Noll självinsikt!


    Det är klassiskt beteende. Man vill ?rädda? relationen.

    Först skaffar man hus, när det inte funkar, skaffar man barn eller gifter sig, när livet fortsätter vara pest så skaffar man ett barn till, eller en båt, sommarstuga, bil etc. Man går upp i projekt för att hålla lågan vid liv. När man äntligen stannar upp är det försent. Då har man snörat in sig så pass att skilsmässa bli mycket svårare..
  • Anonym (Klassiskt)
    Seven Costanza skrev 2019-11-09 18:52:04 följande:

    Skulle du kunna vidareutveckla detta? Vad bli effekten för fostret? Jag är lättstressad och mådde mkt bättre under graviditeten, innebär det att fostret blev stressat istället för mig? Kanske dum fråga men jag förstod inte hur du menar.


    Enkelt översatt så blir kontentan att en stressad mamma ger bort stressen till sin bebis. Den ärver ett nervöst och lättstressat beteende. Högt kortisol som man kan mäta hos en utbränd person.
  • Anonym (A)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2019-11-10 15:06:28 följande:
    Det är klassiskt beteende. Man vill rädda relationen.
    Först skaffar man hus, när det inte funkar, skaffar man barn eller gifter sig, när livet fortsätter vara pest så skaffar man ett barn till, eller en båt, sommarstuga, bil etc. Man går upp i projekt för att hålla lågan vid liv. När man äntligen stannar upp är det försent. Då har man snörat in sig så pass att skilsmässa bli mycket svårare..
    Det är nog vanligt.
Svar på tråden Utbrändhet, höginkomsttagare och fler barn?