• Anonym (Ella)
    Sat 9 Nov 2019 11:08
    991 visningar
    53 svar
    53
    991

    Jag är fd missbrukare. Fråga mig vad du vill

    Jag är kvinna med 2 barn och har missbrukat droger sen jag var 18, är 26 idag.

    Har bott på behandlingshem. Jag slutade med tunga droger när mitt äldsta barn var 3 månader, fick hen när jag var 21.

  • Svar på tråden Jag är fd missbrukare. Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:03
    #4
    Anonym (Yl) skrev 2019-11-09 11:10:15 följande:

    Saknar du knarket? Och, bytte du ditt missbruk mot något annat (träning, jesus, mat osv) är väl det första jag undrar :) härligt för dig, grattis till livet


    Hej! Nej jag saknar inte knarket. Är så glad att den tiden är förbi. Nej jag bytte inte ut det mot något annat heller :)
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:08
    #6
    Morre skrev 2019-11-09 11:41:15 följande:

    Starkt att kunna lämna missbruket!

    Hur tycker du det går idag? Är du rädd för återfall? Hur är din relation med barnen? Har du stöd omkring dig?


    Det går jättebra. Jag är rädd för vad som händer om jag tar ett återfall men ett återfall känns så långt borta nu och det är inget jag funderar över längre.

    Jag har jättebra stöd. Har kontakt med vissa kvinnor från behandlingen som det också går bra för, vi hjälps åt mycket och snackar om sånt jag inte kan snacka med andra om. Har fått jättefin kontakt med min familj igen.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:12
    #8
    Långbenopluto skrev 2019-11-09 11:24:55 följande:

    Drogade du under graviditeten??


    Jag gick på narkotikaklassade preparat under graviditeten. Alltså jag köpte inga droger på gatan utan fick de föreskrivet. Kontrollerades under graviditeten så att barnet mådde bra.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:13
    #9
    Drottningen1970 skrev 2019-11-09 12:11:16 följande:

    Vilken typ av behandling har hjälp dig?


    12 stegsbehandlingen. Fick jobba mycket med mig själv där!
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:15
    #10
    Anonym (D) skrev 2019-11-09 12:04:52 följande:

    Vilken drog missbrukade du mest? Vilken va din favorit?


    Jag gick på benzo och heroin. Nu är heroin dyrt så jag gick även ofta på andra starka smärtstillande typ morfinpreparat.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:26
    #12
    Anonym (f) skrev 2019-11-09 12:16:15 följande:

    Heroin mao?

    Är själv tvåbarnsmamma med fd missbruk.

    Har du varit öppen med dina problem till andra människor än de närmsta?


    Jag pratar gärna inte om missbruket till nya vänner, kollegor osv. Jag skäms över det. Jag vill inte bli identifierad med det.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 13:06
    #16
    Anonym (Soc.sek) skrev 2019-11-09 12:53:36 följande:

    Vilka är dina bästa tips till oss på socialtjänsten (socialsekreterare) som arbetar med personer med missbruksproblematik? Vad görs bra och vad kan vi göra bättre?


    Jag hade två kvinnor från socialtjänsten som hade hand om mitt ärende, det var viktigt för mig kan jag se i efterhand att det var just kvinnor som jag kunde anförtro mig till. Både två stöttade mig hela vägen utan att skuldbelägga. Att vara ärlig och rak utan att försöka linda in saker fint, jag har liksom levt ett hårt liv så jag behöver tough love. Jag är jättenöjd med socialtjänsten och har blivit bemött med respekt hela vägen trots att jag i början försökt ljuga och komma undan med saker.

    12 stegsbehandlingar är mycket tuffare än de andra behandlingarna, det rekommender jag. Sen när missbrukaren har sin första permission i hemmet är det kritiskt läge för hen, mycket jobbiga tankar dyker upp och det är himla lätt att göra ett misstag. Se till att personen är tillräckligt säker i sig själv innan hen får åka hem ensam, se till att finnas där och stötta. Var en jobbig jäkel :)
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 13:22
    #18
    Anonym (f) skrev 2019-11-09 13:13:30 följande:

    Jag tror i min tur det är viktigt att det blir ydligare att ni inte bara tar barn vid första misstanke på missbruk. Många i missbruk som har barn lever nog dubbelliv och vågar inte söka hjälp pga att detta är en spridd åsikt.


    Jag håller med dig. Jag fick dock behålla min dotter trots att hon fick lvu. Hon fick följa med mig på behandlingen.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 19:23
    #29
    Anonym (ett par) skrev 2019-11-09 16:50:24 följande:

    Hej, jag har ett par frågor:

    1) Knankande fattar jag som har med festande att göra, så hur var festerna? Vad pratade ni om? 

    2) Vad gör missbrukare sen efter festen / altså på dagen? Lever de sina liv som vanligt? Min bild av missbrukare är främst från amerikanska kändisar som man hört om... Så jag undrar hur en missbrukare lever när det inte är fest? På dagen tas det inga droger och man lever ett svensonliv?

    3) Droger är väl rätt dyrt, så hur har ni råd? Och denna driftighet att få ihop dessa pengar, borde ni inte kunna använda denna färdighet när ni slutat med drogerna?


    Hej!

    1. Jag gick aldrig på fester och knarkade på det sättet. Hände väl nån gång ibland att jag gick ut och festade men väldigt sällan. Jag gick på heroin som gör mig lugn och nere. Vi satt mest i någons sunkiga soffa och kollade på tv, lyssnade på musik, rökte hasch och tog heroin eller andra droger. Våra samtal handlade ofta om livet. Ingen koll på natt och dag.

    2. Jag gick på droger hela tiden, alltid påverkat av någonting. Tog jag inte mina tabletter tex så blev jag sjuk, fick abstinens då. Vilket är både farligt och plågsamt. Men jag jobbade ibland, studerade, umgicks med vänner (andra missbrukare). Jag levde inte Svenssonliv eftersom missbruket gjorde mig kriminell också.

    3. Hade råd genom att sälja droger. Göra inbrott, snatterier osv. Låna pengar.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 19:24
    #30
    Anonym (Vad är värst?) skrev 2019-11-09 18:39:04 följande:

    Vad anser du är värst/farligast? Uppåttjack, nedåtdroger eller hallucinogener?


    Alla är farliga! Men jag har känt flest människor som dött av överdoser från nedåtdroger.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 19:26
    #31
    Anonym (Dumbo) skrev 2019-11-09 16:57:23 följande:

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

    Jag undrar om du håller med eller är emot uttrycket ?hasch (eller vad det nu är) är en inkörsport till tyngre droger??


    Jag håller med. Inte just att haschet gör att du provar annat. Det är umgänget med andra missbrukare som gör att du provar tyngre droger.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 19:31
    #32
    Anonym (Ellie) skrev 2019-11-09 17:20:14 följande:

    Hur började du med droger?

    Vad var anledningen till att du hamnade i missbruk tror du själv?


    Jag provade med en kompis. Rökte hasch. Hon hade en snygg granne som rökte på, jag blev ihop med honom sen.

    Min pappa är alkoholist och min mamma är fd missbrukare också. Så jag har levt i missbruk hela mitt liv. Växte upp och blev en strulig tonåring med mycket problem. Aldrig vart hel och alltid sökt efter något som fyller det tomrum jag haft inom mig. Svårt att förklara faktiskt! Oturlig start i livet men jag skyller inte på mina föräldrar.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 20:20
    #42
    Anonym (Ellie) skrev 2019-11-09 19:39:50 följande:

    Starkt av dig att du har klarat av att sluta.

    Känner du dig hel nu?


    Jag känner mig lycklig och fulländad :)
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 20:23
    #43
    Anonym (Vv) skrev 2019-11-09 19:49:28 följande:

    Hur kom det sig att du provade tyngre droger. Minns du första tillfället och varför du testade?


    Det allra första jag testade som klassas som tyngre droger var amfetamin. Jag var med mina två bästa vänner och ett par äldre killar. Dom hade knarket och jag tvekade länge innan jag provade pga jag var rädd och nervös. När min kompis hade provat så övertalade han mig. Det var en fantastisk känsla, hade den bästa kvällen i mitt liv den natten.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 20:25
    #44
    Anonym (Vv) skrev 2019-11-09 19:50:53 följande:

    Hur gammal var du första gången du provade hash?

    Hur gammal var du första gången du provade tyngre droger?

    Har du bra kontakt med dina föräldrar idag? Är de fortfarande missbrukare eller rena?


    Jag var 17 tror jag när jag rökte hasch första gången och 17 när jag provade tyngre droger.

    Jag har jättebra kontakt med min mamma! Hon är ren idag och underbar mormor till mina barn. Hon har vart ren i 15 år. Min pappa är alkis och vi har ingen kontakt.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 08:20
    #47
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-09 22:39:12 följande:

    Spelar du golf?


    Nej, sportar inte
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 08:29
    #48
    Kexsmula skrev 2019-11-09 22:14:39 följande:

    Vad anser du om substitutionsbehandling? Jag själv hade antagligen varit hemlös eller prostituerad - kanske till och med död - idag om jag inte tagit steget att söka till en LARO-behandling. Är så lycklig nu när jag är fri och kan leva ett vanligt Svensson-liv.

    Jag hade aldrig klarat av att sluta på egen hand eller med något 12-stegsprogram. Det gick aldrig så långt som heroin, men jag missbrukade oxy i enorma mängder och det blev så dyrt att jag tänkte gå över till jonk precis innan jag fick min köplats på den LARO-mottagning jag sökte till.


    Jag tycker att det är fantastiskt att det finns. Jag var själv nära på att börja en sån behandling men det blev aldrig så, jag klarade mig ändå. Grattis till dig, skönt att det har funkat.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 20:46
    #51
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-12 20:14:21 följande:

    Har din mamma hund?


    Nej, dom har en katt.
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 20:54
    #52
    Unaangelita skrev 2019-11-12 10:24:30 följande:

    Starkt av dig att lyckas sluta!! Bra jobbat!

    Är du rädd att suget ska komma tillbaka?

    Vad är det absolut värsta med att vara heroinist?

    Kan du som f.d missbrukare förstå att andra kan bruka droger utan att vara missbrukare? Eller tycker du att alla som brukar är just missbrukare?

    Du som hängt med andra missbrukare, vad är det de flesta har gemensamt? Är det missbrukande föräldrar? Skilsmässobarn eller något helt annat?


    1.Jag är rädd att jag ska hamna i en situation som gör att suget kommer tillbaka.

    2. Det värsta är abstinensen.

    3. Missbruk kan vara komplext. Men tar man droger regelbundet så är man beroende.

    3. De alla har gemensamt är att de har en känsla av tomhet. Ett tomrum att fylla. Många har dock haft ett trassligt liv innan.
Svar på tråden Jag är fd missbrukare. Fråga mig vad du vill